595?

  • Úgy tűnik sikerült 600 alatt tartani a közlekedési balesetek halálos áldozatainak a számát
  • A rendőrségi akciók és a propaganda hozta, amit lehetett, a közlekedési morál azonban egyelőre változatlan
  • A közlekedésbiztonság jobb lett ugyan, de még mindig reménytelen
  • Szilveszter éjjelén ketten haltak meg az utakon közlekedési balesetben, az új év pedig egy ittas cserbenhagyó halálos ámokfutásával kezdődött

595-nél állt meg december 31-én éjfélkor a még nem végleges, ezért nem is hivatalos információk szerint az a számláló, amelyet a Magyar Autóklub telepített a főváros több pontján, és amely a rendőrségtől kapott adatok alapján azt mutatta, hányan vesztették életüket az utakon 2019-ben.

Az adat azért nem tekinthető még véglegesnek és hivatalosnak,  mert azt is közlekedési baleset halálos áldozatának kell tekinteni, aki egy baleset után 30 napon belül hal bele a balesetben szerzett sérüléseibe. Azaz, a helyzet még romolhat az új esztendő első napjaiban.

Azonban a szakértők szerint az 595-ös szám akkor is sikerként értékelendő, ha a fennemlített határidőn belül – ne adja az ég – még nőni fog és a rendőrség által egyfajta lélektani határként kezelt 600 fölé emelkedik. Így is, úgy is levonható azonban az a következtetés, hogy a rendőrség által még 2018 őszén bejelentett és részben már akkor  be is vezetett intézkedések meghozták a remélt sikert.

Emlékeztetőül: 2018 szeptemberében rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője, hogy a jövőben nem jelenti be előre a rendőrség, hogy hol és pontosan mikor mér sebességet. E bejelentés után szűnt meg az a gyakorlat is, miszerint a rendőrség lesből, vagy civilnek látszó autókból nem mér sebességet.

Később még számos akció indult az elmúlt pár évben megbomlott közlekedési morál javítása érdekében. Ezek közé tartozik egyebek között a PofátlanTANítási akció, és általában a mozgó forgalom ellenőrzések ismételt bevezetése, vagy a Pest megyei kísérlet, miszerint ott az ittas vezetésen ért sofőröket azonnal őrizetbe veszi a rendőrség és soron kívül lefolytatják velük szemben az eljárást, annak lezárultáig pedig rács mögött maradnak a rajtakapott részeg sofőrök.

A Pest megyei rendőrség akcióját a megyei főügyészség is támogatja, így nem sok esélye van „az ügyész előtt kidumálni magát” annak, akinél elszíneződött a szonda.

Akár 600 alatt marad a 2019-ben közúti közlekedési balesetben elhunytak száma, akár meghaladja a számuk a 600-at, azt azért nem árt tudni: ami történt inkább a rendőrségi akcióknak, még inkább a rendőrségi és közlekedési hatósági propagandának köszönhető. Szó sincs arról, hogy az utakon közlekedők elkezdték komolyan venni a közlekedési szabályokat és egyre többen be is tartják már azokat.

Közlekedésbiztonság tekintetében sajnos még mindig itt tartunk, hogy a helyzet rossz, bár jobb, mint volt, de még mindig reménytelen.

Fotó: Iró Zoltán

Semmi nem indokolja tehát azt, hogy a rendőrség leálljon az akcióival, még kevésbé, hogy sutba vágják az illetékesek azokat a korábbi elképzeléseket, amelyekben készítői új szankciók, új intézkedések és új ellenőrzési gyakorlat bevezetését javasolták a döntéshozóknak. Már csak azért sem, mert minden emberélet pótolhatatlan veszteség, és mert mindig minden nap, mindenkit haza várnak. És mert a kedvező változások nem a közlekedési morál javulásának köszönhetők.

Két halálos kimenetelű baleset történt az év utolsó napján is. 2020 első napján pedig, kevéssel hajnali négy előtt Kiskunmajsán egy, a szilveszteri buliból gyalogosan haza felé tartó párt gázolt el egy részeg autós.

A balesetet okozó 26 éves sofőr élettársa kocsiját vezette, amikor – feltehetőleg részegsége miatt – elvesztette uralmát az autó felett, lesodródott a jobb oldali útpadkára és magával sodorta az ott gyalogló két embert, akik épp akkor keltek át az úttesten. A balesetben a pár férfi tagja a helyszínen életét vesztette, a hölgy súlyos sérülésekkel ugyan, de túlélte a tragédiát.

A részeg sofőr autója ez után még kidöntött egy táblát, majd egy fának csapódva állt meg. Néhány másodpercig semmi nem történt ez után. Aztán a sofőr hírtelen gázt adott és elhajtott.

Azt, hogy néhány perccel később kattant a bilincs a kezén annak köszönheti, hogy a közelben járőröző rendőrök felfigyeltek a megrongálódott autóra és megállították. Azonnal kiderült, hogy a férfi részeg. Néhány perccel később az is, hogy előzőleg a közelben elgázolt és cserben hagyott két embert.

A Kecskeméti Járási Ügyészség halált okozó ittas járművezetés bűntette és más bűncselekmények miatt indítványozta a fiatalember letartóztatását.

F.Gy.A.