A 13+1 legjobb vezetést támogató rendszer

Az autóhirdetésekben megannyi rövidítést olvasni, melyekről a legtöbben csak talán annyit tudnak, hogy valamilyen vezetést támogató rendszereket jelölnek. Csokorba szedtük a legismertebbeket, hogy melyik mit tud valójában.

AA (Attention Assist) Fáradság, vagy közkeletű néven elalvás jelző. A sofőr aktivitását figyeli egyebek között a megtett kilométerek függvényében, és ha a rendszer úgy értékeli, hogy a vezető reakcióideje túlságosan nagy, azaz túl lassan ragál a külvilág jeleire, figyelmezteti, hogy álljon le egy kis időre, és pihenjen.

ABS (Anti-lock Braking System), avagy blokkolásgátló. Megakadályozza az autó megcsúszását erőteljes fékezés esetén, segít a fékezendő gépjármű egyenesen tartásában, stabilizálja a fékező autót.

ACB (Active City Brake), azaz, városi vészfékező rendszer. Elsősorban a szűk utcákban való lassú haladáshoz kifejlesztett technológia, ami maximum 30 km/h sebességig működik. Lényege: az autó figyeli az előtte lévő útszakaszt és ha lelép valaki az autó előtt, először hangjelzéssel figyelmeztet, majd szükség esetén állóra fékezi a járművet.

ACC (Adaptive Cruise Control), azaz távolságtartó tempomat. „Figyeli” az  ACC-vel felszerelt jármű előtt haladót. Ha az lassít lefékezi az autónkat, ha ez után az előttünk haladó gyorsít, engedi visszagyorsulni az autónkat arra a sebességre, amelyről korábban lelassította.

AEBS (Advanced Emergency Braking System), fejlett vészfékező rendszer. A feladta a ráfutásos balesetek megakadályozása. Érzékelői jelzik, ha az autó túl közel kerül az előtte haladóhoz, szükség esetén vészfékez is a sofőr helyett.

Aktív parkolást segítő rendszer: Felméri, hogy az autó körül rendelkezése álló helyek közül hová fér be az autó és automatikusan be is parkol oda. Az újabb típusok már önálló párhuzamos és merőleges parkolásra egyaránt képesek.

ASR (Anti-Slip Regulation) Kipörgésgátló, megakadályozza gyorsításkor a kerekek megcsúszását, kipörgését.

BLIS (Blind Spot Information System) Holttérfigyelő rendszer. A vezető holtterébe lévő területeket figyeli, és a tükörbe épített visszajelző segítségével jelzik, ha egy másik jármű, gyalogos vagy valamilyen tárgy került volna oda.

EBA (Emergency Brake Assist, vészfékasszisztens. Érzékeli, ha a sofőr vészfékezésre kényszerül és olyankor a maximálisra emeli a fékerőt. EZ a rendszer azért tud különösen hasznos eszköz lenni, mert felmérések szerint tíz járművezető közül kilenc még vészhelyzetben sem nyomja kellő erővel és mélységig a fékpedált.)

ESP (Electronic Stability Program) Közismerten menetstabilizátor.  Kanyarban korrigálja az autó alul- és/vagy túlkormányzottságát, ezzel segít biztonságosan az úton tartani a járművet.

HSA (Hill Start Assist). Visszagurulás-gátló rendszer. Általában 3 százalékos vagy annál meredekebb emelkedőn (típustól függően változhat) induláskor a fék felengedése után néhány másodpercig helyben tartja az autót, így az nem gurul vissza addig sem, amíg a sofőr gázt ad és elindul az emelkedőn felfele.

LDWS (Lane Departure Warning System). Sávelhagyás-jelző rendszer. Sípol, csipog, pittyeg, ha a sofőr elhagyta a sávot. Működéséhez elengedhetetlen, hogy a sávok láthatóan fel legyenek festve.

LKAS (Lane Keep Assist System) Sávtartó rendszer. Abban segít, hogy gépjármű a sávban maradjon. Ha az jármű lassan elhagyja a sávját, mint amikor a sofőr elszenderedik a volán mögött, nemcsak, hogy a kormány rezegtetésével figyelmezteti a sofőrt, vagy pittyeg, akár egy percig képesen emberi beavatkozás nélkül is vezetni az autót.

Tolatóradar, tolatókamera, érzékelőkkel és/vagy kamerákkal figyeli az autó mögött területet és jelzést vagy jelzést és képet ad az autó mögött lévő tárgyak távolságáról, megkönnyítve ezzel a parkolást, tolatást, megfordulást.