Az elektromos rollerek inváziója – megbirkóznak vele a városaink?

Az elektromos rollerek olcsóbbak, mint a taxik, kevesebb erőfeszítést igényelnek, mint a kerékpárok, és sokkal kényelmesebbek, mint a buszok. De mivel az e-roller balesetek száma emelkedik, egyre több a negatív reakció.

A legtöbb ember Koppenhágában könnyedén használja az elektromos rollereket, siklanak, mint a hattyúk, mozdulatlan testtel, a nap felé fordított arccal. Dániában az emberek számos kevésbé hagyományos módját is megtalálták az e-rollerek használatának, miután januárban bevezették őket. Láthatunk egy rolleren közlekedő párokat, egy utazó a bőröndjét térdei közé préseli, miközben áthalad a kereszteződésen a Tivoli kert közelében, egy másik a bőröndjén ül, ezzel robogóvá alakítva a rollert. De a szülők sem elég elővigyázatosak: Jesper Hemmingsen, a dán közlekedésbiztonsági tanács kutatója számolt be arról, hogy a szülők egy rolleren állva a gyerekkel viszik őket az iskolába. Ez gyors és egyszerűnek tűnő módja a bejárásnak, de cseppet sem biztonságos.

Az elmúlt 18 hónapban úgy tűnik, hogy az e-rollerek a világ számos városát bevették. A gyártók igyekeznek létrehozni egy olyan piacot, amely mindenütt megváltoztatja a városképet. Azonban a sérülések aggasztóan növekvő száma és néhány haláleset egyre több negatív reakciót vált ki.

Az e-roller vajon létfontosságú új része a modern, környezetbarát városi közlekedésnek, vagy kockázatos és felesleges hóbort, amellyel a technológiai befektetők kétségbeesetten törnek a status quo megzavarására? És mit tanulhatnak az angolok más európai városok tapasztalataiból, miközben náluk továbbra is illegális az elektromos rollerek használata mind az úton, mind a járdán, de közben mégis kaphatók ezek az eszközök az üzletekben?

A dán kormány egy próbaidőszakot vezetett be, Koppenhágában a rendőrség és a közúti közlekedésbiztonsági tanács megfigyeli a hét roller cég és 7000 roller hatását, amelyek januárban érkeztek. A gyalogosok a járdán átnyúló rollerokra panaszkodnak, és veszélyesek a vakok, valamint a mozgáskorlátozottak szempontjából, de ki kell szűrni az antiszociális viselkedéseket is (pl. a roller használata szupermarketben).

A dán főváros közúthálózata sokkal barátságosabb az e-rollerezőknek, mint London. Ennek oka az, hogy a dánok szeretik a kerékpározást, mindössze 3 százalékuk nem ül nyeregbe minden nap. Szélesek az utak, amelyekhez külön kerékpáros sávok tartoznak, általában felemelve és elválasztva az autóforgalomtól, senkinek sem kell a helyért versenyezni. A közúti közlekedésbiztonsági tanács azonban továbbra is aggódik a sérülések növekvő száma miatt. A rendőrség is cselekszik, figyelemfelhívó kampányokat indított, főként az ittas rollerezésre vonatkozóan. Ennek ellenére egy éjszaka alatt 24 e-rollerest állítottak meg ittas állapota miatt, és további négyet, akik kábítószer hatása alatt használták a járművet.

Az is problémát jelent az utakon, hogy az egyéb közlekedők nincsenek hozzászokva az e-rollerekhez: amikor valakit messziről látunk, csak annyit észlelünk elsőre, hogy a két lábán áll, a karjai mellette, könnyen nézhetjük gyalogosnak, és nem vagyunk arra felkészülve, hogy 20 km/óra sebességgel közeledik felénk. De nemcsak a rollerezők vannak veszélyben, a gyalogosok is: egy párizsi kórház dolgozói szerint naponta legalább 10 embert látnak el rolleres által okozott sérüléssel. Párizs polgármestere támogatja a rollereket, mint az autók alternatíváját, de komoly büntetéseket szabnak ki a helytelen parkolásért és a 20 km/h feletti sebességért.

Vita van arról, hogy milyen sokáig bírja egy-egy elektromos roller, néhányat már 28 napos használat után ki kellett cserélni Párizsban, Koppenhágában 3 hónapig vagy tovább tartanak, de javítani is lehet őket. Az e-roller cégek azt kommunikálják, hogy nagyon komolyan veszik a biztonságot, és minden alkalmazás emlékezteti a használókat néhány alapvető biztonsági tippre, amikor bérelnek egy ilyen eszközt.

Néhány kerékpáros szervezet az e-rollereket potenciális szövetségesként látja a csatában, hogy jobb kerékpárutakat kapjon. Az angol Sustrans szervezet támogatná az elektromos rollerek bevezetését, ha korlátoznák a sebességüket és csak a kerékpárúton közlekedhetnének. A biztonságon túl azt tartják még aggályosnak, hogy sokkal kevesebb erőfeszítéssel utazhatunk, így az e-rollerezés nem jár olyan egészségügyi előnyökkel, mint a gyaloglás vagy a kerékpározás. Azonban ha valahol, akkor Londonban szükség lenne az e-roller bevezetésére, mivel rettentő nagy az autóforgalom, és ezáltal talán csökkenhetne. Egyelőre egyetemi, valamint üzleti parkokban és egyéb zárt területeken tervezik a bevezetését, egyéb helyeken viszont tiltják, mert nem ismerik el járműnek.

F.A.

Forrás: https://www.theguardian.com/cities/2019/jul/15/invasion-electric-scooter-backlash