Besárgulnak a közutak

  • A zebrán gázolt el egy gyalogost egy autós Debrecenben – pénzbüntetést és járművezetéstől eltiltást kért rá az ügyész.
  • Több tucat gyalogost ütnek el évente a gyalogátkelőhelyeken – nem mindig az autósok a felelősek a tragédiáért.
  • A Magyar Közút Nonprofit Zrt. két év alatt messziről is jól látható fluoreszkáló sárga hátterű táblákra cseréli 4000 zebrát jelző tábláját.
  • Tanévkezdésig az iskolák környékén mintegy ezer táblát cserélnek le.

A Debreceni Járási Ügyészség tárgyalás mellőzésével pénzbüntetés kiszabását, valamint határozott időre szóló járművezetéstől eltiltást indítványozott a vádiratában azzal az autóssal szemben, aki még tavaly novemberben Debrecen belterületén egy zebrán elgázolt egy gyalogost. A vádhatóság szerint ugyanis a sofőr nagyfokú figyelmetlensége miatt történt a baleset, melyben az áldozat nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett.

Az eset november 2-án este tízkor történt. A forgalom gyér volt a többsávos, osztott pályás belvárosi úton, viszont esett az eső, az útburkolat vizes volt, a látási viszonyok korlátozottak voltak. A gyalogátkelőhelyet biztosító lámpák akkor már sárgán villogtak.

Ezek a körülmények akár magyarázhatnák is, hogy a sofőr miért nem vette észre időben a zebrán áthaladó gyalogost. Azonban a vádhatóság épp ellenkezőleg látta a dolgot. A korlátozott látási viszonyok és a sárga villogóra kapcsolt jelzőlámpa miatt az autósoknak, így a vádlottnak is, még óvatosabban kellett volna megközelíteni a gyalogátkelőhelyet.

Esetünkben azonban a sofőr nem, hogy körültekintő nem volt, az ügyészség szerint kifejezetten (nagyfokúan) figyelmetlenül vezetve haladt a gyalogátkelőhely felé. Ezért csak túl későn vette észre az odaérkezésekor már a zebrán haladó gyalogost és ezért gázolta el őt mintegy 25-30 kilométeres sebességgel.

Évente átlagosan mintegy 2500 gyalogos szenved közlekedési balesetet országszerte, Budapesten ebből 800-900 esetet regisztrálnak. Ezek közül mintegy 600 esetben halnak meg vagy szenvednek súlyos sérüléseket a gyalogosok például azért, mert figyelmetlenül léptek az úttestre vagy figyelmen kívül hagyták a lámpa piros jelzését, amikor átkeltek az úttesten.

Bár az utóbbi időben nőtt azoknak a gyalogos-baleseteknek a száma, amelyekért maguk a gyalogosok voltak a felelősek, a gázolások zöméért azért még mindig az autósokat terheli a felelősség. Jellemzően figyelmetlenül, túl nagy sebességgel közelítik meg a zebrákat. Sok a figyelmetlen sofőr, akik így sokszor még akkor sem tudnak megállni a gyalogátkelőhely előtt, ha a gyalogos még féktávon kívül lép az úttestre.

És persze számos esetben megtörténik, hogy némely autós nem tartja be azt az elemi szabályt, hogy ha egy többsávos út egyik sávjában áll egy autó, amellett csak fokozott körültekintéssel szabad elhajtani. Sok esetben ugyanis az álló autó épp a zebrán átkelni kívánó gyalogosoknak adja meg az őket megillető elsőbbséget, azért áll.

Nem egy halálos tragédia, és jóval több szerencsés kimenetelű baleset történt már amiatt, hogy a zebra előtt álló autó mellett elsüvítő sofőrök egyszerre akár több gyalogost is elütöttek!

Mit lehet tenni az efféle balesetek megelőzéséért?

Országszerte mind több okos zebrát adtak át már a forgalomban, amelyek sajnálatos módon olykor – tisztelet a kivételeknek, de – olykor okosabbak egyes autósoknál és gyalogosoknál is. Némelyik érzékeli az átkelni kívánó gyalogost és amikor az az út széléhez ér, messziről is jól látható fényjelzéssel tudatja a közeledő autósokkal, motorosokkal, hogy épp egy olyan gyalogátkelőhelyhez közelednek, ahol épp át szeretne kelni valaki! Más típusokat olyan fényvisszaverő anyagokból építettek és úgy alakítottak ki, hogy éjjel-nappal messziről is jól láthatóak legyenek és már a puszta látványuk lassításra késztesse az autókat.

Mindemellett hamarosan be is sárgulnak az hazai közutak.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. ugyanis nemrég úgy döntött, hogy két év alatt lecserél mintegy 4000 gyalogátkelőhelyet jelző táblát sárga, fluoreszkáló hátterű modern táblákra, amelyek jóval távolabbról is látszanak majd, mint a hagyományos fehér hátterűek, éjszaka pedig szinte kiverik az autós szemét, úgy ragyognak, mint Salamonnak…

A Közút ígérete szerint a 4000-ből ezret, döntően az iskolák környékén lévőket, már keddig, azaz a tanévkezdésig lecserélik.

Ha a fejlesztés megvalósul, még kevésbé hivatkozhatnak majd az autósok arra, hogy nem vették észre, hogy egy zebra felé közelednek.

Persze hiába lesznek fluoreszkáló táblák, éjjelente kivilágított okos zebrák, ahhoz, hogy a gyalogátkelőhelyek biztonságosabbak legyenek, hogy ne sérüljenek meg évente annyian, mint egy nagyobb falu lakossága, és ne haljanak meg több tucatnyian, az is kell, hogy akik az utakon közlekednek, akár gyalog, akár valamilyen járművel, legyenek sokkal körültekintőbbek, előzékenyebbek…

….mert mindenkit hazavárnak!

F.Gy.A.