Börtönbe küldené az ügyészség a 2016-os metróbaleset két felelősét

  • Kétszer gyorsabban ment a metró, mint az a vizes és a lehullott falevelektől is csúszós síneken biztonságos lett volna
  • A balesetben öten súlyosan, 16-an könnyebben megsérültek, a közlekedési vállalat kára több mint 150 millió forint volt
  • Ha a vádlottak beismerik a bűnösségüket és lemondanak a tárgyalásról, az ügyészség felfüggesztett szabadságvesztéssel is beéri

Forrás: portfolio.hu

A vasúti közlekedés tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésének vétségének és különösen nagy kárt okozó közérdekű üzem működésének gondatlan megzavarásának vétségével vádolja a VI. és VII. Kerületi Ügyészség azt a metróvezetőt és forgalomirányítót, akik miatt – a nyomozás adatai szerint – 2016. december 5-én kora reggel egy metrószerelvény a 2-es metró vonalán a Pillangó utcai megállóban álló másikba rohant.

Az ügyészség a vádiratban letöltendő szabadságvesztést kért a vádlottakra, valamint, hogy a bíróság tiltsa el őket a metróvezetéstől, illetve a forgalomirányítástól.

A vádirat szerint a 2016. december 5-én, a kora reggeli órákban a balesetet okozó metróvezető irányította szerelvény az Örs vezér terétől a Pillangó utcai megálló felé haladt. Ott a megálló még a felszínen található.

Az adott pályaszakaszon a legnagyobb megengedett sebesség 70 kilométer/ óra volt. Azonban az időjárás aznap párás, fagypont alatti volt, a metrópálya már önmagában ettől is csúszós volt, a sínekre hullott falevelek és egyéb növényi hulladék azonban még tovább csökkentették a tapadást.

Mindemellett akkor reggel a 2-es metró vonalán a forgalom torlódott, erről és a csúszásveszélyről a forgalmi menetirányító tájékoztatta a metróvezetőt. Sőt, utasítást adott a biztonsági rendszer által vezérelt kézi üzemmód használatára is. Sebességkorlátozást azonban nem rendelt el, annak ellenére sem, hogy a többi vezető által szolgáltatott adatok alapján ez szükséges és indokolt lett volna.

A Pillangó utcai megállóban egy másik szerelvény állt, az utasok még ki-beszálltak, amikor a balesetet okozó metró „az adott forgalmi körülményeknek megfelelő, legfeljebb 28 km/h-s biztonságos sebesség helyett, 57 km/h-ra felgyorsítva közeledett a megállóhoz”. Később, amikor fékezni kezdett, épp a túl nagy sebesség miatt a szerelvény megcsúszott, és a fékezés oldása, majd az ezt követő vészfékezés ellenére sem tudott már időben megállni.

A vádlott által vezetett szerelvény belerohant az előtte álló metrószerelvénybe.

Az ütközés következtében öt utas súlyosan, 16 könnyebben megsérült. A Pillangó utca és az Örs vezér tér között a kora esti órákig metrópótló buszokkal bonyolították a forgalmat; a 45 busz forgalomba állítása önmagában is mintegy kétmillió forint plusz költséget okozott a közlekedési társaságnak. A megsérült metrószerelvények javítása pedig további 150 millió forintba került.

A kerületi ügyészség letöltendő szabadságvesztést és a vasúti járművezetéstől, illetve a forgalmi menetirányítói foglalkozástól eltiltást indítványozott. Azonban, ha a vádlottak a vád tárgyává tett bűncselekmények vonatkozásában beismerik a bűnösségüket az előkészítő ülésen és lemondanak a tárgyaláshoz való jogukról, abban az esetben az ügyészség az eltiltások mellett végrehajtásában felfüggesztett fogházbüntetés és pénzbüntetés kiszabására tett indítványt.

F.Gy.A.