Egyfajta vakságot okoz a figyelem elkalandozása

Világjelenség, hogy a pandémia ideje alatt többen nyomkodják a telefonjukat vezetés közben

Annak ellenére, hogy összességében kisebb a forgalom az utakon a pandémia kezdete óta, érezhetően növekedett a sofőrök figyelmetlensége. Mindez pedig hozzájárulhatott ahhoz, hogy 2020-ban az USA-ban a halálos balesetek száma meredeken emelkedett.

A jelenség világszerte tapasztalható: például Magyarországon a csökkenő közúti forgalom ellenére nem csökkent a halálos áldozatok száma az idei első negyedévben. Az amerikai Travellers Risk Index által végzett kutatások azt mutatják, hogy a pandémia alatt változtak a vezetési szokások és emiatt nőtt a közlekedési halálozások száma. Érdekes jelenség, hogy miközben általában kevesebbet vezettek, sokan több kockázatot vállaltak: ez is hozzájárulhatott a halálos áldozatok növekvő számához.

A járvány alatt kialakult új vezetési szokások közül kiemelkedik az sms vagy e-mail olvasása. A kutatás szerint a sofőrök 26 százaléka élt ezzel tavaly, szemben a pandémiát megelőző 19 százalékkal. A közösségi médiát 20 százalék figyelte, szemben a megelőző 13 százalékkal. Videókat és képeket 19 százalék készített, pedig korábban csak 10 százalékuk vállalkozott ilyenre. Igencsak megugrott az online vásárlások aránya is, 17 százalékra, szemben a pandémiát megelőző 8-cal. Ezek a zavaró tényezők egyfajta vaksághoz vezethetnek, mondják a szakemberek, amikor a járművezetők nem tudják megérteni vagy feldolgozni a közlekedési helyzetből származó információkat, még akkor sem, ha a szemük előtt történik.

Lehet, hogy az emberek a munkával kapcsolatos fokozódó nyomást is érzik – mondta a kutatásban részt vevő egyik szakember. A megkérdezettek közül minden negyedik nyilatkozta, hogy a kormány mögött ülve azonnal válaszol a munkával kapcsolatos hívásokra és sms-ekre, mert fél tőle, hogy vészhelyzet alakult ki (46%), a felettesük ideges lesz, ha nem éri el őket (29%), vagy egyszerűen nem tudnak elszakadni a munkájuktól (22%).

Az amerikai Nemzeti Biztonsági Tanács előzetes becslése szerint 2020-ban a közúton 8 százalékkal többen haltak meg 2019-hez képest – ez a legnagyobb arányú növekedés másfél évtized alatt. Mindezt úgy, hogy a járművek futásteljesítménye 13 százalékkal csökkent.

A zavart vezetés természetesen sok mindenből fakadhat, de a szakemberek emlékeztetnek azokra a kutatásokra is, amelyek során egyértelmű kapcsolatot mutatnak a mobiltelefon használata és a figyelmetlenség között, megállapítva, hogy az ütközés kockázata kétszer-hatszor nagyobb, amikor a sofőrök a mobiltelefonjukat nyomkodják vezetés közben.

N.V.