Halálkaraván-stop

  • Drága mulatság lesz már személygépkocsikkal és a kisteherautókkal is a túlsúlyos fuvar és a szabálytalan rakodás.
  • Hatékonyabb fellépést tesz lehetővé a halálkaravánokkal szemben az ITM most bejelentett jogszabály-módosítása.
  • Január végétől talán már nem lesz olyan jövedelmező üzlet a használt autók és más holmik szabálytalan szállítása Nyugtról Keletre.
  • A halálkaravánok rakodásakor alkalmazott házilagos megoldások súlyosan veszélyeztetik Magyarország közlekedésbiztonságát.

Fotó: police.hu

Az eddigieknél hatékonyabb fellépést tesz lehetővé az úgynevezett halálkaravánokkal szemben az a jogszabály-módosítás, amit a múlt héten jelentett be az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). Akár félmillió forintra is megbírságolhatják az ellenőrző hatóságok a túlméretes, túlsúlyos vagy egyszerűen csak szabálytalan vontatást végző járműszerelvények üzembentartóit, sofőrjeit, akkor is, ha a járműszerelvény személyautókból vagy kisteherautókból állt.

Emellett a hatóságok elvetetik a halálkaravánokban lévő autók forgalmi engedélyét, levehetik a rendszámukat is. és természetesen a szállítmány addig nem mehet tovább, amíg a rakományt szabályosan át nem pakolták az előírásoknak megfelelő és biztonságos szállítást garantálni tudó másik járműre, vagy szét nem osztották azt több jármű között, amelyekkel már szabályosan szállítható.

„A kapcsolódó jogszabály-módosítás nyomán hatékonyabbá válik a járművek üzembentartóival, vezetőivel szembeni fellépés, ami elősegítheti a súlyos közlekedésbiztonsági kockázatot hordozó jelenség visszaszorítását” – mutatott rá közleményében a szaktárca.

A hatóságok évek óta kilátástalan küzdelmet folytattak az autópályáinkon száguldó halálkaravánok ellen. Hiába szerveztek számtalanszor célzott rendőrségi akciókat a közlekedési hatóság embereivel közösen a veszélyesen megrakott trélereket és azokhoz kapcsolt (szintén szabálytalanul, a többi közlekedő biztonságát veszélyeztető) pótkocsikat vontató személygépkocsik, kisteherautók kiszűrésére, a halálkaravánozás fokozatosan nemcsak, hogy veszélyes jelenséggé vált, hanem jövedelmező üzletté.

El kell ismerni, nemcsak a halálkaravánok döntő részben bolgár és román működtetői kerestek tetemes összegeket a szabályok kijátszásával, hanem sok magyar fuvarozó is, akik a határátlépéskor segítséget nyújtottak számukra a lebukás elkerüléséhez.

A magyar szereplők ott kapcsolódtak be az üzletbe, amikor a halálkaraván elérte a határt. Sem Magyarország, sem Románia nem adott zöld utat ugyanis az efféle járműszerelvényeknek a határátlépésre. Ezért szét kellett azokat szedni a határ közelében. Olykor két-három kisteherautóra is szükség volt az addig egyetlen vontató és két szabálytalan trélerre pakolt áru átfuvarozására a határon. Pár kilométerre a határtól aztán a segítők visszafordultak Magyarországra, miközben az áruk szállítói újra összeállítottak a halálkaravánt és mentek tovább úti céljuk felé.

Megbízóikkal ellentétben ők azonban nem követtek el semmiféle törvénysértést azzal, hogy az addig szabálytalanul szállított rakomány egy részét szabályosan átfuvarozták a határon.

A halálkaravánok általában Nyugat-Európában felvásárolt, gyakran üzemképtelen használt autókat szállítanak Keletre úgy, hogy egyszerre több gépkocsit szállítanak egymás mögé kapcsolt pótkocsikon, rakományukat hevenyészetten rögzítve. Olykor felpakolnak még melléjük, alájuk, föléjük, ahogy sikerül, bútorokat és más holmikat is. Nem egyszer megtörtént, hogy a használt autót szállító tréler mögé kötöttek még vontatórúddal egy másik autót is. Minél több használt cikk fér egy rakományba, annál jövedelmezőbb az üzlet a fuvarozó és az áru gazdája számára.

„Ezek a lelkiismeretlen ügyeskedők súlyosan veszélyeztetik Magyarország közlekedésbiztonságát”, mutat rá az ITM közleménye.

Az olykor horrorisztikus karavánokról számtalan felvételt tettek közé autósok a világhálón, miután találkoztak velük. Sokan az autójukból hívták a rendőrséget, akik, ha megtalálták, le is kapcsolták az efféle szállítmányokat.

Nem egy halálkaravánnak sikerült azonban eltűnnie a rendőrök elől, hiába jelentették őket az autósok. Ez azért történhetett meg, mert a magyar rendőrség egyre határozottabb fellépését látva a halálkaravánok szervezői figyelőembereket szerződtettek, akiknek az a dolguk, hogy időben figyelmeztessék a halálkaravánokat, ha rendőrségi ellenőrző pont felé közelednek, hogy a legközelebbi kijáratnál letérhessenek az autópályáról vagy beállhassanak egy parkolóba, ahol kivárhatják az ellenőrzés végét.

Érdemes belegondolni, mekkora üzlet lehet halálkaravánokkal használt autókat és más holmikat fuvarozni Nyugatról Keletre, ha még a figyelők és a szállítmányokat a határon segítő rövid távra szerződtetett fuvarosok bérét is fedezi a profit!
A közlekedési hatóság az eddigiekben csak a 3,5 tonnánál nagyobb teherautók nem megfelelő műszaki állapotát, elégtelen rakományrögzítését ellenőrizhette, szankcionálhatta.

A közúti közlekedési törvény vonatkozó rendelkezése a bírság vagy a pénzkövetelés biztosítás megfizetéséig teszi lehetővé a jármű visszatartását.

„A személyautókra és kisteherautókra is kiterjesztett szankcionálási lehetőség egyúttal tehát a járműszerelvények forgalomból való azonnali kitiltását is megalapozza. A továbbhaladás kötelező feltétele a bírság megfizetésén túl a közlekedésbiztonságot veszélyeztető állapot megszüntetése. A rendőrség mostanáig is felléphetett a szabálysértőkkel szemben, a szakhatóságok jogosítványainak bővítésével még eredményesebbé válhatnak a közúti ellenőrzések” – szögezte le az MTI-hez eljuttatott közleményében az ITM.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára hangsúlyozta, Magyarország központi földrajzi helyzetéből nemcsak gazdaságfejlesztési előnyök származnak, a jelentős tranzitforgalom okozta kockázatokat is kezelni kell.

„A horrorkaravánok szélsőséges példái a járművezetői felelőtlenségnek, el kell venni a próbálkozók kedvét a ránézésre is súlyosan balesetveszélyes szállítási barkács-megoldásoktól” indokolta a jogszabály-módosítást az ITM.

Az új szabályok a kihirdetésüket követő 45. napon, azaz január végén lép hatályba.

F.Gy.A.