Hatékonyabbak lehetnek a Privát Pofátlan(TAN)ítók

  • A Budapesti Autósok Közössége a közlés után azonnal továbbítja a rendőröknek a súlyos szabálysértésekről készült amatőr videókat.
  • A felvételek átadásának feltétele, hogy azok készítői névvel vállalják azt, és megjelöljék a helyszínt, ahol készült és azt is, hogy mikor.
  • Az együttműködési megállapodás révén a rendőrség a jövőben gyorsabban azonosíthatja a Privát Pofátlan(TAN)ítók által leleplezett országúti garázdákat.
  • Negyedévente tízmilliós nézettséget produkál a Budapesti Autósok Közösségének a sok pofátlan és törvénysértő autós.

Szűk egy héttel azután, hogy Berzai Zsolt alezredes, az ORFK Baleset-megelőzési Osztályának vezetője, az ORFK-OBBB főtitkára lapunknak adott interjújában bejelentette, küszöbön áll a megállapodás a rendőrség és az autósok által különböző közlekedési szabályszegésekről, bűncselekményekről és súlyos pofátlanságokról készült amatőr felvételek közül a legtöbbet publikáló Budapesti Autósok Közössége között, a megállapodás megszületett. [A Berzai Zsolttal készült interjú itt olvasható.]

Miként azt Berzai interjújában már előre jelezte, Csőszné Gál Krisztina a Budapesti Autósok Közössége képviseletében arról állapodott meg Halmosi Zsolt vezérőrnaggyal, az ORFK-OBB elnökével, hogy a Budapesti Autósok Közössége a jövőben soron kívül, a cikk megjelenését követően gyakorlatilag azonnal jelzi a rendőrségnek, ha olyan felvétel kerül a birtokukba, mely a közlekedésbiztonságot súlyosan veszélyezteti, a közlekedési morált rombolja.

A megállapodás rögzíti, hogy a felvételek átadásának előfeltétele, hogy azok készítői a nevüket is vállalva megadják, hogy pontosan mikor és hol készült az anyag. Így a rendőrség garantáltan időben értesül a filmre vett szabályszegésekről, és emiatt gyorsabban tudja azonosítani ügyben érintett járműveket és azok üzembentartóit.

Az időfaktornak ez esetben nagy jelentősége van. Így már bizonyosan lesz ideje a rendőrségnek beszerezni a helyszín környékén működő biztonsági kamerák felvételeit. Súlyos esetben akár felhívást is közzétehetnek, hogy akinek esetleg még van felvétele az adott esetről, ne törölje és jelentkezzen a rendőrségen. Mostanáig gyakran megesett ugyanis, hogy mire azonosították a helyszínt, a térfigyelő kamerák felvételeit már törölték.

Az ORFK-OBB és általában a rendőrség számára azért fontos az együttműködés, hangoztatták már az aláírás előtt is illetékes rendőri vezetők, mert az amatőr videók más képet adnak az utakon uralkodó közállapotokról, mint amivel a rendőrség naponta szembesül. Egy csíkos autó előtt, mögött még a legkevésbé szabálykövető autósok is másképpen viselkednek, mintha közel s távol nincs rendőr. Ezt bizonyítják azok a hajmeresztő esetek is, amiket a civilnek látszó, valójában csúcstechnológiájú eszközökkel felszerelt Pofátlan(TAN)ító rendőrautók kamerái rögzítenek időről időre.

Akár amatőr pofátlantanítóknak is nevezhetjük azokat a valóban civil autósokat, akik gépkocsijuk fedélzeti kameráival súlyos szabálysértéseket, a közlekedésbiztonságot, egyszerűbben fogalmazva, mások életét, testi épségét, gépkocsiját fenyegető esteket rögzítettek. Az ő felvételeiket teszi közzé folyamatosan a Budapesti Autósok Közössége a honlapján negyedévente tízmilliós nézettséget generálva ezzel az oldalnak, valamint a vele szimbiózisban működő YouTube csatornának és Facebook-oldalnak.

Az oldal alapítói és működtetői szerint a siker egyik oka, hogy valamennyi videó olyan eseményeket mutat be, amik bárkivel, bármikor megtörténhetnek az utakon.

A Pofátlan(TAN)ító akciók mozgalmat indítottak. (Emlékeztetőül: Berzai Zsolt alezredes lapunknak nyilatkozva elmondta, hogy a rendőrség már leállította volna a Facebook oldalon és a YouTube csatornán bemutatott videók közlését, de akkora volt a nézettségük, hogy végül a folytatás mellett döntöttek.

A Pofátlan(TAN)ító videók sikerén felbuzdulva határozták el a Budapesti Autósok Közössége alapítói, hogy teret adnak azoknak, akiket feldühítenek az utakon nap mint nap átélt elképesztő, gyakran életveszélyes esetek. Leleplezik az országúti garázdákat, bemutatják azokat a felvételeket, amelyek a biztonságosan közlekedni vágyó autósok fedélzeti kamerái késztetnek eszement száguldozásokról, piroson áthajtókról, járdán előzésekről, büntetőfékezésekről és hasonlókról. Reményeik szerint a leleplező felvételeik is hozzájárulnak a közlekedésbiztonság és általában a közlekedési morál javulásához.

A rendőrség saját hatáskörben vagy az interneten látott képeken felháborodott emberek be-, illetve feljelentése nyomán már korábban is indított eljárásokat a Budapesti Autósok Közössége oldalára feltett felvételek alapján. Ez a gyakorlat azonban most gyökeresen megváltozhat. Sokkal több ügyben indulhat majd eljárás, feltéve, ha megadják a nevüket és közlik, mikor és hol rögzítették a filmen látható pofátlanságokat, szabálysértéseket vagy éppen közlekedési bűncselekményeket azok, akik a Budapesti Autósok Közösségének elküldik az anyagot.

Nem kell hozzá jóstehetség, hogy kijelentsük: a rendőrség – a kezdetekben bizonyosan, de nagy valószínűséggel a későbbiekben is – komolyan veszi majd az amatőr Pofátlan(TAN)ítók anyagait. Eddig is számos országúti garázda köszönhette a lebukását az ilyen videóknak, gondoljunk csak az M3-on luxus autójával büntetőfékező-szalagkorlátnak szorító audisra, vagy arra az esetre, amikor valaki a külső körúton a járdán száguldva kerülte ki a piros lámpa előtt feltorlódott autósokat.

Azonosították és felelősségre vonták őket. Az audist már jogerősen el is ítélte a bíróság. És az a férfi is letartóztatásban várja ügye jogerős lezárását, aki a Pesti úton a szembejövők sávjába át-átkormányozva a kocsiját ijesztgetett és több esetben megállásra is kényszerített szabályosan közlekedő autósokat.

Nem mindenkinek tetszik azonban a rendőrég és a Budapesti Autósok Közössége  összefogása. Egymást feljelentő autósok országa leszünk – írta még a Berzai Zsolttal készült interjúra reagálva az egyik közlekedési portál. Így is fel lehet fogni. Azonban azt nem lehet vitatni, hogy a törvény szerint bárki tehet feljelentést, bejelentést, ha jogsértést tapasztal. Márpedig, amit ma az egyik autóstársunk sérelmére követett el valaki, azt holnap velünk szemben is elkövetheti ugyan ő, vagy valaki más.

Három éve egy reprezentatív felmérés készítői arra a megállapításra jutottak, hogy a lakosság háromnegyede szerint (az akkori állapotok szerint) rossz vagy inkább rossz a közlekedésbiztonság és a morál Magyarországon. Bár a balesetek száma tavaly drasztikusan csökkent, összességében a közlekedési kultúra nem sokat javult; ha valakinek kétségei támadnának, olvassa rendszeresen a balesetekről szóló tudósításokat. Utána már nem lesznek.

F.Gy.A.