Decemberben romlott a közúti fegyelem

  • Túl kicsinek találta a suzukis a követési távolságot, és ezt büntetőfékezéssel adta a  követője tudtára.
  • Kevesebb halálos baleset történt decemberben az utakon mint egy éve, mégis többen haltak meg.
  • Nőtt a kanyarodási szabályok, a nem megfelelő követési távolság tartása és fegyelmezetlenség miatt történt balesetek száma.

A Budapesti Autósok Közösségének YouTube csatornáján elérhető felvétel  január 9-én készült. A Suzuki vezetője a fotót beküldő kamerás autó vezetője szerint túl kicsinek ítélte meg a követési távolságot, amit ő mögötte tartott és erre néhány indokolatlan, ám annál intenzívebb  fékezéssel hívta fel a figyelmét. A baj csak az, hogy ez így nemcsak, hogy szabálytalan, de roppant veszélyes is.

Félreértések elkerülése végett: Szabad aggódni, ha a mögöttünk haladó túl kis követési távolságot tart, miközben jelét sem adja annak, hogy előzni készül, ami megmagyarázná, hogy miért tapadt rá az előtte haladóra. Szabad ilyenkor lassítani, ha lehetőség van rá jobbra lehúzódni az út szélére, esetleg indexeléssel jelezni a mögöttünk haladónak, hogy menj, ha annyira sietsz. A satufék, azaz a büntetőfékezés azonban tilos.

A felvételen látható afférból nem lett baleset. Ami történt azonban igazolja, amit a legfrissebb baleseti statisztikák is mutatnak: Romlott a fegyelem az utakon. De, még ha csak annyi történt volna…

Decemberben 91-gyel történt több közúti közlekedési baleset, mint 2020 utolsó hónapjában – derül ki az ORFK előzetes jelentéséből. (A számok, mint arról korábban már többször is írtunk, azért változhatnak, azért nem tekinthető a jelentés véglegesnek, mert, ha valaki például egy közlekedési balesettel összefüggésben a baleset időpontjától számítva 30 napon belül halálozik el, az adott baleseti halálos áldozataként kerül be a statisztikába, annak ellenére is, hogy a halálának az időpontja mondjuk január 28.)

A legfrissebb, de a fentiek miatt véglegesnek még nem tekinthető baleseti statisztika szerint a múlt év utolsó hónapja nem túl sok bizakodásra ad okot a jövőt illetően. Csökkent ugyan a halálos kimenetelű balesetek száma, 2020-ban 41 történt, tavaly 38, a halálos áldozatok száma ugyanakkor tavaly 44 volt, míg egy évvel korábban 43. Ezek a számok is azt mutatják, hogy bár a balesetek száma olykor javulást mutat, a balesetek kimenetele lényegesen súlyosabb, mint korábban volt.

Ugyanez igaz a súlyos kimenetelű közlekedési balesetekre is. Miközben tavaly előtt 294 balesetben 332-en szenvedtek súlyos sérüléseket, 2021-ben eggyel több (295) súlyos sérüléses közlekedési balesetben 340-en sérültek meg.

Valamivel megnyugtatóbb a helyzet a könnyű sérüléses baleseteknél, ott ugyanis az előző év decemberéhez képest tavaly a balesetek és a balesetekben könnyebben sérültek száma is nagyjából azonos mértékben emelkedett.

Decemberben 106 közlekedő okozott ittasan balesetet, néggyel több, mint az előző évben.

A főbb baleseti okok sorrendje változatlan, az arányuk azonban némi változást mutat. Tavaly decemberben a balesetek 38 százaléka gyorshajtás miatt következett be (2020-ban az arányuk még 39 százalék volt). 27-ről 25 százalékra csökkent az elsőbbségadási szabályok be nemtartása miatt bekövetkezett balesetek aránya, kis mértékben, 12-ről 14 százalékra nőtt ugyanakkor a szabálytalan kanyarodás okozta baleseteké. Tovább nőtt a nem megfelelő követési távolság miatt történt balesetek aránya, 100 balesetből tavaly decemberben 7-nek volt ez az oka.

A gyalogosok, csakúgy mint 2020 utolsó hónapjában a balesetek öt százalékáért voltak okolhatók. Arányait tekintve fele annyi baleset történt az előzési szabályok megsértése miatt, mint egy évvel korábban, a figyelmetlenség ugyanakkor kétszer annyi balesetet okozott, mint egy éve.

F.Gy.A.