Gyorsan zöldül a közlekedés Magyarországon

  • 2030-ra az 1990-eshez képest 40 százalékkal csökkentik a hazai károsanyag-kibocsátását.
  • Három év alatt megháromszorozódott a zöld rendszámmal közlekedő járművek száma.
  • Tíz év alatt környezetbarát elektromos járművekre cserélik a teljes hazai autóbuszparkot.

Miképpen lehetséges zöldíteni, azaz klímasemlegessé tenni a levegőbe jutó károsanyag-kibocsátás ötödéért felelős közlekedést? – egyebek között erről beszéltek a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Nemzetközi Fenntartható Közlekedés Konferencia résztvevői szerdán.

Már ma több technológia is verseng a hagyományos hajtású motorral szerelt gépjárművekkel; a szintetikus üzemanyaggal hajtott motoroktól, a hibrid járműveken át az üzemanyagcellás megoldásokig sokféle megoldást használ az autóipar az újabb generációs járművek károsanyag-kibocsátásának csökkentése érdekében. A gyártók számára ugyanis már nem pusztán a fejlesztések egyik iránya, hogy minél inkább klímasemleges járműveket állítson elő, hanem a talpon maradás feltétele.

Az innovatív és klímabarát technológiák elterjedése a járműiparban, az egyéni és közösségi közlekedésben, továbbá az autó-motorsportban is jól érzékelhető. A tiszta megoldások mindhárom terület jövője szempontjából alapvető jelentőségűek. Az akkumulátoros technológia mellett nagy lehetőségek rejlenek hazai relációban is a hidrogénben, ami egyszerre hajtóanyag és egy lehetséges „megoldás” a zöld energia tárolására.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a hazai közlekedés zöldítését a magyar klímapolitika sikeres területének nevezte. A konferencia nyitóelőadásában emlékeztetetett rá: Magyarország, a magyar kormány eldöntette: 2030-ra az 1990-es szint 40 százalékára csökkenti hazánkban a károsanyag-kibocsátást, 2050-re pedig karbon-semlegessé teszi az országot. Ehhez elengedhetetlen Paks fenntartása és azok a fejlesztések, amelyeknek köszönhetően a tervezettnél is lényegesen gyorsabban bővül a napelemes energiatermelés.

Palkovics szerint a hazai autógyárak mindegyikében készülnek majd a hagyományostól eltérő meghajtású járművek. E téren Magyarország azért is vonzó az autógyártók számára, mert a közelmúlt iparfejlesztéseinek köszönhetően jelenleg mi rendelkezünk az egyik legnagyobb akkumulátorgyártó kapacitással. Márpedig, mutatott rá Palkovics, napjainkban már nem az alkatrészgyártók követik az autógyárakat, hanem a gyárak telepítik gyártósoraikat oda, ahol a legfontosabb, alapvető részegységeket, alkatrészeket előállítják.

Magyarország az elmúlt években sokat tett a klímasemlegességért. Ami a kormányzati intézkedéseket illeti egy KPMG tanulmány szerint a 13. helyen áll a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére tett intézkedések területén, és azon öt ország között szerepel, amely a legmagasabb pontértéket kapta a klímasemlegesség területén.

Több milliárd forint támogatásra pályázhatott a lakosság, később a vállalkozók is, amiből elektromos autókat, elektromos rásegítésű kerékpárt vagy az idősebbek és – például – a futárok körében is népszerű elektromos rásegítésű kerékpárokat vásárolhattak. Ez utóbbiak 50 kilós csomagteher biztonságos szállítására is alkalmasak.

A 25 ezer főnél nagyobb településeken már tart a buszok zöldítése, és ettől az évtől a közösségi közlekedésben már új buszként csakis elektromos járművek használhatók. Februárban debütált a nagyközönség előtt az a 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino 12 electric H2 autóbusz, ami Vecsés és a főváros között közforgalmú személyszállítást végez és amit egy 70 kW-os hidrogén üzemanyagcella működik, amelybe hidrogéngázt juttatnak. A hidrogén és a légköri oxigén kémiai reakcióba lép, mely eredményeként víz és elektromos energia keletkezik.

A Zöld Busz Program demonstrációs mintaprojektjében közlekedő buszt egy ZF AV 130 integrált elektromos motor hajtja. A jármű, a tetején elhelyezett, összesen 1560 literes össztérfogatú kompozit hidrogéntartályok egyszeri feltöltésével 350-400 kilométert képes megtenni. A tartályokban összesen 36,8 kilogramm hidrogéngázt lehet tárolni 350 bar nyomáson.

Palkovics László szerint nem kis részben az elnyerhető állami támogatásoknak köszönhetően három év alatt a háromszorosára nőtt a zöld rendszámmal közlekedő járművek száma Magyarországon. Folyamatosan bővül az újfajta, környezetbarát meghajtással forgalomba helyezett járműveket kiszolgáló infrastruktúra is. A miniszter tájékoztatása szerint az elektromos autók töltőhálózata például már állami segítség nélkül is életképes.

A közlekedés korszerűsítése, az iparpolitikával összehangoltan zajlok a zöldprogram végrehajtása, ennek köszönhetően, mondta Palkovics, 2030-ra a hazai utakon futó elektromos buszok 70 százalékát már majd Magyarországon állítják elő. Tíz év alatt pedig a teljes, mintegy 8  ezer darabból álló hazai buszparkot lecserélik elektromos buszokra.

György László, az ITM gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára arról beszélt, hogy a klímaátállás költségeit a szennyezőknek, a károsanyag-kibocsátóknak és a multiknak kell finanszírozniuk, mégpedig úgy, hogy a folyamat fenntartható legyen és a lakosság által fizetendő energiadíjak nem nőhetnek.

Hozzátette, az atom- és a megújuló energia gyorsan növekvő felhasználása, s ezzel az ország energiatermelésének döntő részben karbonmentessé tétele mellett Magyarország más módon is hozzá kíván járulni a klímaváltozás lassításához, megállításához. 2030-ig 10 millió fa ültetését tervezik, azaz egy pest megyényi területen fásítanak, amivel az ország erdővel borított területe 20-ról 27 százalékra nő.

F.Gy.A.