Másfélszer annyi járművet ellenőriztek, mint korábban

  • Megfelelő karbantartással akár 40-60 százalékkal is csökkenthető a hagyományos motorral hajtott járművek károsanyag-kibocsátása.
  • A ’90-es években még csak minden második autó felelt meg a környezetvédelmi előírásoknak, ma már tízből kilenc rendben van.
  • Bár Szegeden a legöregebb a gépjárműpark, még sem ott találták az ellenőrök a legtöbb kifogásolható állapotú autót.

Az utóbbi években átlagosan 6-700 gépjármű károsanyag-kibocsátását mérték az éves Közúti közlekedési környezetvédelmi akció keretében a területileg illetékes közlekedési felügyeletek, az idei, immár 25. akcióban szeptember utolsó hetében azonban Budapesten, Debrecenben, Győrött és Szegeden összesen 918 személygépkocsit, kishaszongépjárművet, tehergépkocsit és nyergesvontatót vizsgáltak Budapest 15, a három vidéki nagyváros öt-öt pontján, naponta változó helyszíneken.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával, a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. szervezésében lebonyolított egyhetes hagyományos őszi ellenőrzés-sorozatban a hazai gépkocsiállomány átlagos környezetvédelmi állapotát mérik fel.

Az immár negyedszázados múltra visszatekintő közlekedési környezetvédelmi akció célja kettős. Egyfelől, amennyire csak egy ilyen akciósorozat keretében lehetséges kiszűrni a forgalomból a súlyosan környezetkárosító járműveket. Másfelől, felhívni a járműtulajdonosok és üzemben tartók figyelmét arra, hogy az időben elvégzett javításokkal és szakszerű karbantartással is jelentősen, felmérések szerint akár 40-60 százalékkal is csökkenthető a gépjárművek környezetszennyezése.

A közlekedési felügyeletek munkatársai az ellenőrzéseken észlelt hiányosságokról azonnal tájékoztatták a vizsgált járművek vezetőit, a súlyosan környezetkárosító járműveket pedig soron kívüli időszakos műszaki vizsgára rendelték. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az akcióban szúrópróbaszerűen végzett vizsgálaton környezetvédelmi szempontból fennakadt autókat a tulajdonosaiknak két hónapon belül műszaki vizsgára kell vinni. Persze addig el kell végezni rajtuk azokat a javításokat, alkatrészcseréket, amelyekkel a súlyos környezetkárosítás megszüntethető.

Minden bizonnyal a negyedszázada minden évben tartott közlekedési környezetvédelmi akcióknak is volt szerepük abban, hogy míg a ’90-es években csak minden második jármű felelt meg az éppen hatályos környezetvédelmi normáknak, az utóbbi évtizedben már tízből csak egy esetben találtak súlyosnak mondható kifogásolni valókat. Ami mindenképpen figyelemre méltó, ha azt (is) nézzük, hogy a hazai gépjárműpark legnagyobb hányadát kitevő személygépkocsik átlagéletkora 14 év körül mozog, de a kishaszongépjárműveké is tíz év körül van.

A négy nagyváros állományának átlagéletkora jármű jellegekre bontva (év) Forrás: KTI

Az elmúlt években a gépjárművek környezetvédelmi megfelelőségét tekintve stagnálás váltotta fel az addigi javulást, ezért is fontos a rendszeres ellenőrzés és a felvilágosítást. A kormány elhatározott célja, hogy 2050-re klímasemlegessé tegye Magyarországot, aminek fontos részterülete a közlekedési ágazat „zöldítése” is. Például az, hogy 2025-re 1100 elektromos buszt állítanak forgalomba országszerte. Ugyanakkor még jó ideig találkozhatunk majd az utakon diesel és benzinüzemű járművekkel is, ezeknél az új szűrők és más technológiai újdonságok beszerelése és a rendszeres és alapos karbantartás segíthet a károsanyag kibocsátás csökkentésében.

A KTI koordinálta szeptember végi vizsgálat öt napja alatt Budapesten 424 járművet vizsgálta, Debrecenben 202, Győrött 157, Szegeden 135 gépjármű ellenőrzést végeztek. Összesen a négy városban 465 személygépkocsi 411 Kishaszonjármű, 30 tehergépkocsi és 12 nyergesvontató károsanyag-kibocsátását vizsgálták. Összességében a legöregebb Szeged, a legfiatalabb Budapest járműparkja.

A vizsgálatok ugyanakkor arra is rávilágítottak, hogy pusztán a járművek életkora alapján nem szabad feltételezésekbe bocsátkozni azok műszaki állapotáról vagy éppen a károsanyag-kibocsátásukról. Az ellenőrök ugyanis az ellenőrzött járművek megfelelősége szempontjából Szegeden kapták a legjobb eredményeket, annak ellenére is, hogy a nagy darabszámban vizsgált személygépjármű állomány ott volt a legidősebb. Ugyanakkor nagyon sok, a szegedieknél fiatalabb benzinüzemű gépjárművel találkoztak Budapesten és Győrött is, amelyek állapota környezetvédelmi szempontból  kifogásolható volt.

Budapesten nagyon sok kishaszongépjárművet mértek a helyi kormányhivatal szakemberei, ezek megfelelősége elég jónak volt mondható.

Átlagos futásteljesítmény az egyes járműfajtákra bontva (km/év) Forrás: KTI

Az egyhetes akció részletes kiértékelése még tart. Azonban az már az eddigi adatokból is látható, hogy a viszonylag fiatalnak mondható kishaszongépjármű-park futásteljesítménye messze meghaladja a személygépkocsikét. Aminek a hátterében független megfigyelők szerint az építőipar bővülése és az áruszállítás (köztük a házhozszállítással foglalkozó cégek iránti COVID alatti kereslet növekedése) mellett az is állhat, hogy sokan személygépkocsiként is használják a kisteherautójukat.

F.Gy.A.