Télen két keréken

  • Hosszú távú motorozáshoz elengedhetetlen a fűthető ruha, a fűthető kesztyű, a páramentes sisak és az óvatos vezetés.
  • Télen a motor is fázik, ezért azt is alaposan be kell melegíteni, főleg akkor, ha repkednek a mínuszok.
  • Sok autósnak még a motoros főszezonban sem szúr szemet a mögötte érkező motoros, télen pedig egyáltalán nem számítanak rájuk.
  • Célszerű sokkal lassabban haladni, mint máskor, hogy ne kelljen hirtelen kormánymozdulatokat tenni minden kátyú vagy felfagyás előtt.

Mire beköszönt a tél általában eltűnnek az utakról a motorosok – legalábbis eddig így volt. Eddig is akadtak persze kivételek, megszállott motorosok, akik hóban-fagyban sem tették le télire a motorjukat, a többség azonban novembertől március végéig pihentette a gépét.

Manapság azonban a koronavírus-járvány miatt már ezen a téren sem úgy történnek a dolgok, mint eddig. Az igazi megszállottakat kivéve a hobbimotorosok most is letették már a gépeiket, és eltűnt az utakról azoknak a többsége is, akik a gyorsabb célba érés reményében az év motorozható részében hétköznapi közlekedési eszközként használták csupán motorjukat, segédmotoros kerékpárjukat, ahogy a kerékpárosok közül is sokan téliesítették már a drótszamarukat.

Azonban a megszállottak és a motoros futárok, s a többiek, akiknek munkaeszköz a motor, még most is kint vannak az utakon. Ráadásul jóval többen vannak, mint korábban bármikor, mivel a járvány miatt megnőtt a házhozszállítás iránti igény a kereskedelemben, az éttermek is csak elvitelre készíthetnek ételeket, és mert jelentősen megnőtt az internetes vásárlások száma és az azzal összefüggő futárszolgáltatások volumene is.

Nekik és a vállalkozó kedvű téli hobbimotorosoknak gyűjtöttük csokorba a motorozással foglalkozó szakértők tanácsait arról, miképpen élhetik túl, azaz úszhatják meg baleset nélkül a telet.

Az első jót tanács, hogy nulla fok alatt lehetőleg ne üljenek motorra. Elég egy útra fagyott átázott falevél, egy tenyérnyi vízfolt és máris dől a motor, repül a motoros.

Akinek mégis motorozhatnékja támad vagy, akinek muszáj motorra ülni, az lehetőség szerint speciálisan a téli motorozásra tervezett és gyártott ruhában tegye. Öltözzön rétegesen, a fűthető ruhát pedig a gyártó által előírt módon használja, különben nem sokat ér, ráadásul hamar tönkremegy. Kaphatók ma már fűthető motorosruhák és kesztyűk, ezek mellett hasznos lehet, ha a motor ülését és kormányát is fűthetővé alakítja, aki télen is motorozni kíván.

Nem érdemes vagánykodni, hogy „nem kell nekem flancos fűthető ruha” kibírom én a mínuszokat a megszokott ruhámban is”. Nemcsak ön-, hanem közveszélyes is, ha valaki túl lengén öltözik fel. Abban a ruhában, amiben még őszi időjárási viszonyok mellett is óráig elmotorozgat valaki, télen percek alatt „halálra fagyhat”.

Fontos, hogy a sisak páramentesített legyen, mert, ha menet közben fel kell hajtani a plexit, az minimum arcüreggyulladással jár. És ez a legkisebb rossz talán, ami történhet a motorossal. Ugyanis a hidegben felgyorsulhat az emberi szervezet hőleadása. Mivel a legtöbb hőt a fejen át adja le az ember a környezetének, ha felhajtott plexivel motorozik, hiába a fűtött ruha és a fűtött motor, a védtelen  arcán keresztül pillanatok alatt kihülhet a motoros. Nem beszélve arról, hogy a kihűlt bőr érzékenyebb, sérülékenyebb, így akár egy szélfútta jégcsepp is komoly fájdalmat tud okozni.

Ha valakinek nem futja „hivatalból” páramentes sisakra, a szakemberek azt javasolják, vékonyan kenjék be a plexi belső oldalát valamilyen tusfürdővel. Ideig-óráig az is megteszi. Vagy maradjon otthon, ha nincs a téli motorozáshoz megfelelő felszerelése.

A halálra fagyás nem (feltétlen) azt jelenti, hogy motoros megfagy a gépén; ahhoz az átlagos hazainál jóval keményebb tél kell. Másképp is halálra lehet fagyni a motoron. A hidegben ugyanis hamar elgémberedhetnek a motoros végtagjai (már, ha nem fűthető ruhát és kesztyűt visel, avagy a kormánya és az ülése sem fűtött legalább), a felboruló hőháztartás miatt lassulhatnak (és általában le is lassulnak) a reflexei, mindezek pedig könnyen vezetnek olyan hibákhoz, rossz döntésekhez, amik súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetet is okozhatnak.

Bár a motorjukat szerető megszállottak ezzel valószínűleg tisztában vannak, fontos tudni, hogy télen a motor is fázik. Indulás előtt ezért a gépet is hosszabb ideig kell járatni, melegíteni, mint máskor. És mielőtt hosszabb útra indulna valaki, feltétlen ellenőrizze a guminyomást. A lapos gumi átlagos hőmérséklet mellett, száraz úton sem életbiztosítás, télen, hóban-fagyban még kevésbé az.

A motoros biztonsága télen a szokásosnál is nagyobb követési távolságot és lassabb tempót követel meg. Nemcsak a jéghideg, hanem a kevésbé tapadó aszfalt miatt. A hideg úton mégoly jó minőségű gumikkal is sokkal inkább kerülendők a hirtelen manőverek, ahogy a kátyúba hajtás is, mint az év más időszakaiban. Márpedig, ha túl gyorsan közlekedik egy motoros, aligha tudja hitelen kormánymozdulatok nélkül ki- vagy elkerülni az előtte felbukkanó úthibákat és más akadályokat.

Ha egy mód van rá sötétedésre mindenki menjen haza! Nemcsak azért, mert este nyolctól már amúgy érvénybe lép a kijárási tilalom, sokkal inkább azért, mert sötétben nehezebb észlelni az úthibákat. Márpedig viszonylag kevés olyan út van, ahol nincsenek kisebb-nagyobb kátyúk, gödrök.

És ha már szóba került, hogy mit láthat egy motoros és mit nem, ne felejtsük el, nemcsak látni kell, látszani is. A fekete motorosruha lehet, hogy dögös és biztos, hogy slankít, de egyszersmind láthatatlanná teszi a viselőjét, pláne éjszaka. Fontos, hogy minden napszakban viseljen a motoros láthatósági mellényt vagy olyan motorosruhát, amit gazdagon elláttak fényvisszaverő elemekkel.

Aligha kell emlékeztetni a rendszeresen motorozókat arra, hogy sok autós számára ők még a motoros főszezonban is láthatatlanok. Túl kicsik és túl gyorsak, ezért olykor észre sem veszik őket az autósok. Általában is fontos, télvíz idején pedig különösen az, hogy ne motorozzon senki az autósok holterében. Még akkor se, ha onnan alkalmasint gyorsabban kezdhet előzésbe!

Most különösen érdemes olyan nyomvonalat választani, hogy a motorost észrevehesse, láthassa az előtte haladó autós!

Legyen mindenki különösen óvatos. Mert mindenkit haza várnak.

F.Gy.A.