Ittak, loptak, vezettek

  • Nehogy már gyalogolni kelljen egy tisztességesen lerészegedett autósnak
  • Ha már úgy is eltiltották a vezetéstől, ivott, és úgy vezetett a kamionsofőr
  • Egy fa, egy villanyoszlop és két ripityára tört autó – részeg tini rodeózott

Mintha csak egyesek le akarták volna hűteni a múlt héten közzétett tavalyi baleseti statisztika keltette reményeket – ittak és vezettek. Amint azt mi is megírtuk, tavaly kevesebb balesetet okoztak az ittasan közlekedők. Bár a csökkenés nem jelentős, azért biztató. 2018-ban a legalább egy személyi sérülésével végződött baleset 8,5 százalékában játszott szerepet az alkohol, tavaly az előző évihez képest már „csak” 8,3 százalékban.

Az elmúlt héten néhány autós megpróbálta visszarontani a kedvező baleseti statisztikát. Ittak és vezetek. Sőt, loptak is, és balesetet is okoztak. Annak ellenére, hogy az autósok többsége pontosan tudja: nemcsak tilos inni vezetés előtt és közben, hanem veszélyes is. Az alkohol ugyanis

  • rontja a koncentráló képességet,
  •  lassítja a reflexeket,
  • növeli a reakcióidőt,
  • és még kis mennyiség elfogyasztása esetén is túlzottan magabiztossá teszi a sofőrt, aki emiatt olyan manőverekbe is belekezdhet, amiket józanul nem próbálna meg. Ráadásul sokszor túlzott kockázat vállalásával veszélyezteti mások és saját testi épségét egyaránt.

Íme néhány említést érdemlő eset – a teljesség igénye nélkül.

Az elképesztő sorozatot szerdán nyitotta egy hódmezővásárhelyi férfi, aki miután alaposan leitta magát egy szikácsi szórakozóhelyen, gyalog indult haza. Ám meggondolta magát, amikor észrevett egy, a szórakozóhely közelében leparkolt Toyotát, melynek a gazdája az autóban hagyta a slusszkulcsot. Úgy döntött: ha már leitta magát, nehogy gyalogolnia kelljen, amikor itt egy szabad kocsi.

Beült és elindult, de nem jutott túl messzire. A rendőrség közlése szerint csak pár métert autózott, amikor az éppen arra portyázó járőrök megállították. Azonnal kiderült, hogy részeg, ráadásul a kocsi sem az övé, és fogalma sincs, hogy kié.

Csütörtökön az egyik Miskolchoz közeli ipari parkból kihajtó kamiont vetettek alá szúrópróbaszerű ellenőrzésnek a rendőrök. A sofőr nem vezethetett volna, mivel korábbi közlekedési vétségei miatt eltiltották a vezetéstől. Ő azonban dolgozni akart, ezért mégis vezetett. És nem is akárhogy: ittasan.

Azonban a rendőrség nem díjazta a munkabuzgalmát. Járművezetés ittas állapotban vétségéért büntetőeljárást indítottak ellene, továbbá „Járművezetés eltiltás hatálya alatt” szabálysértés miatt eljárás indult ellene. Ezek külön-külön is sokba kerülhetnek. Ráadásul a „Járművezetés eltiltás hatálya alatt” szabálysértésért   azonnal szabálysértési őrizetbe vették. Egy ideig biztos nem fog vezetni, sem józanul, sem ittasan.

Az ehhez hasonló eseteket megelőzendő – a fennemlített esettől függetlenül – a debreceni rendőrök „finn napot” tartottak pénteken. Azaz, egy átfogó közlekedésbiztonsági akcióban a város különböző útjain minden gépjárművezetőt megszondáztattak.

A rendőrség tájékoztatása szerint néhány óra leforgása alatt 230 sofőrt szondáztattak meg, ám mindössze csak kettővel szemben kellett eljárást indítani ittas járművezetésért.

Vasárnap egy 16 éves szombathelyi fiú akarta kipróbálni, vajon miként gyorsul a család Fordja. Az eljárás eddigi adatai szerint szülei tudta nélkül elkötötte a családi autót, és részegen(!) száguldozni kezdett vele Szombathelyen. Egy enyhe jobbkanyarban azonban átsodródott az út menetirány szerinti bal oldalára, ahol előbb egy fát tört ketté, majd kidöntött egy villanyoszlopot.

Végül egy, az út szélén szabályosan parkoló Fiat állította meg. Az ütközés ereje még ekkor is olyan nagy volt, hogy a Ford az egyik közeli ház kerítésének lökte a Fiatot, ami egyébként kölcsönautó volt – a használójának a kocsija ugyanis épp szervizben volt.

A hét legpechesebb ittas vezetője azonban alighanem az a MOL limós, aki miután elmondása szerint eltévedt Budán, ezért úgy döntött, követi a villamost, hátha az majd olyan helyre vezeti, amit ismer. Csakhogy a villamos a Lánchíd budai hídfőjénél lévő alagútban keresztezi a híd forgalmát. A MOL limós az alagútban is követte volna, ám egy ponton megállásra kényszerült. Az autó fennakadt ugyanis a síneken.

Nemrég a pesti oldalon is történt egy hasonló eset. Ott egy Mercedes hajtott a 2-es villamos pályájára és akadt fenn. Annak a sofőrje azzal magyarázta a történteket, hogy ő csak a GPS útmutatását követte. Abból pedig arra következtetett, hogy a felső rakparton kell folytatnia az útját, ott, ahol a villamossínek haladnak. Tévedett.

Azonban a Mercedes sofőrjével ellentétben a MOL limós villamoskövetőről  a helyszínen kiderült, hogy ittas volt. Emiatt azonban nemcsak „Járművezetés ittas állapotban” vétségéért kell felelnie, de a MOL Limo autójában keletkezet összes kárt is neki kell majd megfizetnie.

Sokan nem tudják, vagy nem veszik komolyan, pedig fontos: a biztosítók nem fizetnek akkor, ha kiderül, hogy a károkozó részeg volt. A balesetben érintett harmadik fél kárát megtérítik, de azt teljes egészében bevasalják a károkozón. Lehetnek kivételek, de erre nem érdemes bazírozni.

F.Gy.A.