Jobbra kanyarodásos balesetek – berlini törekvések

  • A berlini szenátus kétmillió eurós programot hirdetett a jobbra kanyarodásos balesetek megelőzésére.
  • Az „Abbiegeassistent Berlin” program keretében kanyarodást segítő intelligens rendszer beépítésére lehet pályázniuk a tehergépjárművet üzemeltetőknek..
  • A szenátus kizárólag olyan technikai megoldást hajlandó finanszírozni, mely nem csak kamerarendszerből és monitorból áll, hanem veszély esetén optikai és akusztikus jelzést is ad.
  • A program sikeres, február elejéig 117 járműre nyújtottak be pályázatot. Volt olyan cég, amely 20 nehéz-tehergépjárművére igényelt támogatást.
  • Bár 2024-től csak olyan új tehergépjárművek kerülhetnek a piacra az EU-n belül, melyek kanyarodást segítő rendszerrel vannak felszerelve, a berlini városatyák addig is csökkenteni kívánják a jelenlegi helyzet és a jövő között tátongó szakadékot.

A városi közlekedés egyik örökös veszélyforrása, amikor egy tehergépkocsi (vagy ritkábban: autóbusz) az útkereszteződésben jobbra kanyarodik, és ezzel keresztezi a gyalogosok, valamint a kerékpárosok áthaladási vonalát. A nagyméretű járművek holt terére, valamint az emberi figyelmetlenségre visszavezethető balesetek következményei rendszerint igen súlyosak, nem ritkán halálosak. Berlinben az elmúlt évben összesen 18 halálos kimenetelű kerékpáros baleset történt, melyek közül kilenc esetben jobbra kanyarodó jármű ütötte el a kerékpárost. Ezért teljességgel érthető, miért is hirdetett programot a városvezetés a hasonló szerencsétlenségek elkerülésére.A berlini szenátus kétmillió eurós finanszírozású „Abbiegeassistent Berlin“ program meghirdetéséről döntött, mely keretében kanyarodást segítő rendszerek utólagos beszerelésének támogatását lehet igényelni. Az érintettek járművenként legfeljebb 1.500 euró támogatásra pályázhatnak (a kínált rendszer piaci vételára a beszerelési költségek nélkül 1.600 euró).

A kezdő naptól, azaz 2020. december 10-től 2021. február elejéig beérkezett on-line igénylések alapján eddig összesen 117 járműre igényelt támogatást 17 cég, zömmel szállítmányozó, kis- és nagykereskedelmi cég. A pályázat során alapkövetelmény, hogy a jármű üzemeltetője berlini vagy főváros környéki (Berlin állami) legyen, továbbá a tehergépkocsi össztömegének meg kell haladnia a 3,5 tonnát. Az eddigi tapasztalatok alapján a támogatást jellemzően nehéz-tehergépjárművekre igénylik. A pályázók között egy olyan betonszállító vállalat is van, amely 35 betonkeverő járművéből 20-ra kért, és kapott támogatást. A kanyarodást segítő rendszer beszerelése a támogatás elnyerését követően hamarosan meg is kezdődik, az eszközt azonnal megrendelik, és az eddig sikeresen pályázók tehergépjárműveit a kapacitás függvényében legkésőbb nyárig az intelligens védelmi rendszerrel fel is szerelik.

És hogy mi is ennek a rendszernek a lényege? Az utólag beépített kamerák segítségével a sofőr egyrészt monitoron láthatja a jármű melletti holt térben esetlegesen tartózkodó gyalogosokat, valamint kerékpárosokat, emellett a rendszer figyelmeztető hangjelzést, valamint fényjelzést is ad veszély esetén. (Ami a technológiát illeti, Berlin a kezdetektől fogva a legmagasabb szintű biztonsági előírásokra összpontosított.  A szenátus kizárólag olyan kamerás megfigyelőrendszereket volt hajlandó finanszírozni, melyekhez optikai és akusztikus figyelmeztető jelzés is társul.)

Az „Abbiegeassistent Berlin“ program 2021. szeptember 30-ig tart, addig – illetve a kétmilliós költséghatár eléréséig – lehet benyújtani pályázatot a cégeknek és vállalkozásoknak.

Bár az EU Bizottság döntése alapján 2024-től kizárólag olyan új tehergépkocsikat lehet majd forgalomba hozni, melyek kanyarodást segítő rendszerrel vannak ellátva, a berlini szenátus addig is igyekszik csökkenteni a jelenlegi helyzet és a jövő között tátongó jelentős „szakadékot”, megelőzve ezáltal a jobbra kanyarodásra visszavezethető súlyos sérüléses, valamint halálos baleseteket.

G.I.