Lehetnének akár még finnebbek is!

  • Négyen haltak meg három nap alatt az utakon
  • Részegen, bukósisak nélkül, eltiltás alatt vezetett, és még körözték is
  • Trambulinnak használta a kompot egy Mercedeszes férfi

Négyen haltak meg közlekedési balesetben július első hétvégéjén az ország útjain, 33-an szenvedtek súlyos, 114-en könnyű sérüléseket. Néhány esetben csak a vak szerencsén múlt, hogy senki sem halt vagy sebesült meg súlyosan az ittas sofőrök ámokfutásai miatt.

A kép illusztráció

Péntek délután egy motorjával bukósisak nélkül száguldozó férfire figyeltek fel a rendőrök Debrecenben. Megállították. Kiderült, hogy a motoros részeg volt, körözték a miskolci rendőrök, és egy korábbi közlekedési „kihágása” miatt 2021-ig a bíróság eltiltotta a járművezetéstől. Ha viselt volna bukósisakot, talál megúszta volna. De mivel nem viselt, ami persze már önmagában is szabálysértés, őrizetbe vették, és jó esélye van rá, hogy 2021-ben sem kapja vissza a jogosítványát.

Szombaton a lóvéri kompról hajtott nagy sebességgel a Dunába Mercédesz kabriójával egy részeg férfi. Ő volt az első, aki felhajtott a kompra. A személyzet figyelmeztette, hogy csak lassan, óvatosan, de ő nem foglakozott az intelmeikkel. Gázt adott és szabályosan keresztülszáguldott a kompon, majd a túlsó végéről a Dunába zuhant. Lényegében trambulinnak használta a kompot.

Szerencséje volt a sofőrnek, a kocsi viszonylag sokáig lebegett a víz felszínén, mielőtt süllyedni kezdett volna, így a komp matrózainak volt idejük mentőkötelet dobni neki, majd a kompot mozgató kishajóval érte menni és kimenteni. Egyikük az RTL Klub híradójának azt mondta: Szerencséje volt a férfinak, hogy kabriót vezetett és amikor a vízbe esett, nyitott volt a tető, különben könnyen tragikus véget érhetett volna a vízbeesése.

Az ezüstmetál Mercedest órákkal később közel két tucatnyi tűzoltó és búvár közös erőfeszítéssel vontatta ki a folyóból. Az autó tulajdonosa ellen – egyebek között ittas vezetésért – eljárás indult.

Minden jel szerint ittas volt az a BMW-s is, aki terepjárójával nem mindennapi ámokfutásba kezdett vasárnap reggel a XI. kerületben. Előbb a Szerémi úton egy hídpillérnek ütközött, majd a Hengermalom utcánál felrohant a járdára, megrongált több kerítést és parkolást gátló oszlopot, elsodort egy hajléktalant, aki csodával határos módon könnyű sérülésekkel megúszta a történteket.

Az ámokfutó BMW-s kocsija végül a villamossíneken adta meg magát, miután a jobb első gumija teljesen levált és a lökhárítója is leszakadt.

A fenti esetek kapcsán fontos megjegyezni: az év első öt hónapjában, mint megírtuk, az előző év azonos időszakához képest kevesebb ittas sofőrök által okozott baleset történt. Tavaly május végéig az összes baleset 8,5 százalékában játszott több-kevesebb szerepet az alkohol, 2019 azonos időszakában már csak a 7,6 százalékában.

Fotó: Iró Zoltán

A rendőrség ezt nem kis részben az úgynevezett finn módszer hazai alkalmazásának tudja be. A finnek vezették be azt az ellenőrzési gyakorlatot, amely kizárólag az ittas vezetők kiszűrésére koncentrált. Időszakosan megszáll a rendőrség egy-egy útszakaszt és minden ott elhaladó jármű vezetőjét megszondáztatja. Mást nem is igen ellenőriznek, csak az alkoholos befolyásoltságot.

Ez a fajta ellenőrzés még egy percet sem vesz el az autósok életéből. Akinél nem jelez ittasságot a szonda, már mehet is tovább. Még az okmányait sem kell bemutatnia. Aki viszont ivott, az ellen eljárás indul és egy időre búcsút mondhat a jogosítványának. A módszer azért hatékony, mondják a szakemberek, mert viszonylag rövid idő alatt nagy számú autós célzott ellenőrzését teszi lehetővé.

A hétvégén az utakon történtek azt mutatják, hogy a rendőrök lehetnének még finnebbek is.

F.Gy.A.