Majdnem minden ideiglenes kerékpársáv megmarad

  • Újra kétsávos lesz a Ferenc körút, a Teréz körút viszont marad egysávos.
  • Eltörlik az Üllői úti biciklisávokat, mert kell a hely a metrópótló buszoknak.
  • A Ferenc körúton megszűnik a parkolósáv, abból lesz az új kerékpársáv.

Forrás: bkk.hu

Megmaradnak a koronavírus-járvány alatt kialakított ideiglenes kerékpársávok az Üllői útiakat kivéve, a Nagykörút Ferenc körúti szakaszán az autósok visszakapják a korábban kerékpársávvá alakított szélső sávot, cserébe azon a szakaszon nem lesz parkolósáv – jelentette be hétfői sajtótájékoztatóján Karácsony Gergely főpolgármester.

Az Üllői úton az M3-as metró felújítása idején közlekedő metrópótló buszoknak kell a hely, azért ott már a napokban megszüntetik a kerékpársávokat. Minden más „ideiglenes kerékpársáv” megmarad.

Karácsony Gergely elmondta, hogy az ideiglenes körúti biciklisáv Budapest második legnépszerűbb kerékpárútjává vált a Bem-rakparti után, bár augusztusban volt hat olyan nap, amikor még annál is nagyobb forgalmat bonyolított.

A főpolgármester tájékoztatása szerint a döntésnél figyelembe vették annak a több mint 48 ezer embernek a véleményét, akik kitöltötték a BKK kérdőívét. Abból a felmérésből az derült ki, hogy a válaszadók 27 százaléka támogatja a kerékpársávok fenntartását, ami még a főpolgármestert is meglepte, mivel Budapesten a kerékpáros közlekedés aránya mindösszesen hat százalékos.

Karácsony Gergely elmondta, hogy a kérdőíves felmérés mellett egy olyan átfogó forgalomvizsgálatot is, amit eddig még soha senki. Ennek köszönhetően meglehetősen pontos adataik vannak a körút, sőt a körút egyes szakaszainak a forgalmáról.

A Nagykörút közlekedési rendjének átalakításakor épp ezért hibrid megoldással élnek, jelentősen eltér egymástól ugyanis a körút egyes szakaszain a forgalom. Míg a Teréz-körúton a közlekedés háromnegyedét a villamos, a gyalogosok és a kerékpárosok teszik ki, s csak a negyedét az autósforgalom, a Ferenc körúton pont fordítva van: ott a Teréz körútinak a kétszerese az autós és fele-fele a villamos és a gyalogosforgalom. Ennek megfelelően alakítják ki, illetve tartósítják a körút új közlekedési rendjét.

Eszerint: a Teréz körúton megmaradnak a még a nyár elején kialakított ideiglenes kerékpársávok, a Ferenc körúti szakaszon, azaz a Blaha Lujza tértől a Petőfi hídig viszont visszakapják az autósok a szélső sávot. Egyidejűleg megszűnik a Ferenc körúti parkolósáv. A főpolgármester azt mondta, a forgalmi rend megváltozását követően olyan parkolási rendet alakítanak ki a Ferenc körúton, hogy ott csak az áruszállítók és más közszolgáltatók parkolhatnak majd.

A Teréz körúton az autósoknak továbbra is be kell érniük egy sávval, a főpolgármester azonban azt ígérte, hogy a lámpabeállítások módosításával és más beavatkozásokkal tesznek majd annak érdekében, hogy a csomópontokban ne torlódjon fel a forgalom.

Karácsony Gergely bejelentette: Szerinte egy olyan megoldás született, amivel mindenki kapott valamit, ugyanakkor mindenkinek kellett valamekkora áldozatot vállalnia. Hozzátette: szeptember közepéig elvégzik az összes munkálatot, ami ahhoz kell, hogy az autósok és a kerékpárosok biztonságosan közlekedhessenek egymás mellett.

A főpolgármester megerősítette: továbbra is az a cél, hogy a Nagykörút Budapest főutcája legyen, kávézókkal, teraszokkal, sok zölddel és sokkal kisebb autóforgalommal.

F.Gy.A.