Meddig vezethessenek az idős emberek?

  • Mit mondana erre Fülöp edinburgh-i herceg?
  • Kik a veszélyesebbek az utakon: a száguldozó fiatalok vagy a már rosszul tájékozódó, lassú öregek?
  • Csak részben orvosi kérdés a vezetői alkalmasság megállapítása
  • Nappali vagy területi korlátozást tartalmazó jogosítvány lenne a megoldás az idősek okozta balesetek számának csökkentésére?

Szinte minden évben történik egy-két olyan látványos és súlyos, olykor halálos kimenetelű közúti baleset, amelyeket idős autóvezetők okoztak. Valamivel nagyobb számban előfordulnak még ezeken felül olyan esetek is, amikor csak a vak szerencsén múlt, hogy nem történt tragédia. Emlékezzünk például a Budapesten, a Soroksári úton történt balesetre.

Húsvétkor egy 90 éves férfi az Opeljével a Soroksári úton folyamatosan balra sodródva áthajtott két piros lámpán, majd fékezés nélkül belerohant a szemközti szélső sávban éppen a megállóban várakozó Volán buszba. Az az eset szerencsére nem követelt emberéletet, csak az idős sofőr sérült meg. Az Opel 90 éves sofőrje elaludhatott a volán mögött.

Akkor is, ahogy az ilyen és ehhez hasonló, idősek által okozott balesetek után az internet népe hangosan követelte: ne adjanak jogosítvány az öreg embereknek. És elhangzik pár javaslat is, hogy hány éves kortól számítson öregnek az ember, ha vezetni akarna.

A közösségi portálok idősebb látogatói azzal vágnak vissza a javasolt diszkriminációra, hogy ők összességében és átlagosan sokkal kevesebb balesetet okoznak, mint azok az ifjak, akik meg akarják tiltani apáiknak és nagyapáiknak, hogy autót vezessenek.

Nyilvánvaló, hogy egyik félnek sincs teljesen igaza. Mint korábban már írtunk róla, az idősebbek általában lassabban vezetnek, ami többnyire egyet jelent a biztonságos vezetéssel. De nem feltétlen és nem mindig. A kor előrehaladtával ugyanis az emberek látása romlik – az már egyénfüggő, hogy kinek milyen mértékben. Lassulnak a reflexek is, ami kritikus helyzetekben már komoly baleseti veszélyforrást jelenthet.

Nagy bajba kerülhet mindenesetre az, aki nem látja meg időben a veszélyt – függetlenül attól, hogy azt ő idézte elő más valaki, vagy a körülmények, például egy vihar, ami fát döntött az útra, netán  egy szarvascsapat, ami éppen az autója előtt száguld át az úton –, majd amikor meglátja nem képes időben reagálni rá, mert kora miatt megnőtt a reakcióideje, lassultak a reflexei, gyengültek az izmai. De ez nem kor kérdése csupán. Egy fiatalnak is lehet betegsége, lehet kimerült vagy egyszerűen csak rossz napja, és ezért nem veszi észre időben, amit kellene, vagy nem reagál rá kellőképpen.

De vajon veszélyesebbek a lassúbb, lassabban reagáló öregek a száguldozó fiatalabbaknál?  Ezt a kérdést aligha lehet népszavazással, jogalkotással, és pláne nem lehet internetes kommentháborúval eldönteni. Ez ugyanis részben orvosi kérdés, részben önismereti probléma.

Várszegi Gyula a hazai közlekedési ágazat doyenje, a BKV Vasúti Járműjavító Kft. ma is aktív műszaki igazgatója 84 éves és rendszeresen vezet. Nem is keveset. Azt mondja, az ő korában szerinte már célszerű alaposabban megvizsgálni azt, aki a jogosítványát meg szeretné hosszabbíttatni. Egy hozzá hasonló korú ismerőse már halálos beteg volt, mégis meg tudta hosszabbíttatni a vezetői engedélyét, amin ő nagyon elcsodálkozott. De az illető ragaszkodott a vezetői engedélyéhez és valahogy elérte, hogy az orvos vezetésre alkalmasnak értékelje az állapotát.

Várszegi Gyula nem ellenezné, ha a kortársainak gyakrabban és/vagy alaposabb orvosi vizsgálatokon kellene átesniük, mielőtt megkapják azt a bizonyos igazolást.

„Aki pedig már képtelen hátra fordítani a fejét, a  biztonságosa autóvezetéshez szükséges és gyakori mozdulatokat megtenni, az ne vezessen. Aki sötétben már nem lát olyan jól, mint szükséges volna, vagy nehezen tájékozódik, kapjon olyan jogosítványt, amivel csak napkeltétől napnyugtáig vezethet”, vetette fel Várszegi Gyula.

Azt sem tartaná ördögtől valónak, ha a koruk miatt már nehezen tájékozódó sofőrök vezetési jogát arra a településre és környékére és azokra az útvonalakra korlátoznák, ahol úgymond vakon is eltalálnak bárhova. Szerinte azonban az efféle földrajzi korlátozás nehezen ellenőrizhető és emiatt nem is igen lenne betartható.

Azt amúgy is mindenkinek magának kell éreznie, hogy mikor kell önként visszaadnia a jogosítványát. Még mielőtt elnéz egy kereszteződést vagy a forgalommal szemben hajt fel az autópályára!

Érdemes ebben a brit uralkodópár példáját követni! Fülöp edinburgh-i herceg, II. Erzsébet brit uralkodó 98 éves férje, januárban súlyos autóbaleset „érintettje volt”, ahogy a királyi családdal szemben megértő brit lapok fogalmaztak. Autójával kihajtott egy főútra és összeütközött egy másik autóval. Az eset után önként leadta a vezetői engedélyét, pedig királyi feleségéhez hasonlóan nagyon szeret vezetni.

F. Gy. A.