Megelégelte a BRFK is a kerékpárosok ámokfutásait

  • Miért baj az, ha egy biciklis nem adja meg az elsőbbséget a zebrán átkelni készülő gyalogosoknak?
  • Ketten is kikerülték a piros lámpa előtt várakozó biciklist, és lassítás nélkül átkerekeztek a túloldalra a rendőrautó kamerája előtt.
  • Közzétette a rendőrség a legújabb, budapesti Pofátlan(TAN)ító videót: célkeresztben a bringásokkal.

Budapesten is megunta a rendőrség, hogy egyes kerékpárosok úgy közlekednek, mintha rájuk egyetlen szabály sem vonatkozna, nekik a KRESZ egyetlen rendelkezését sem kellene betartaniuk. Azt, hogy sokan megállás nélkül hajtanak át a piroson, a gyalogosok között szlalomozva tekernek át a zebrán, noha a gyalogátkelőhely előtt le kell szállni a bicikliről és csak tolva szabad átmenni vele a túloldalra. A járdán biciklizésről már ne is beszéljünk. És arról se, hogy sokan akkor is bekerekeznek az egyirányú utcába a forgalommal szembe, ha nem szabad.

És mindezeket nemcsak a mindig mindenhová siető kerékpárosfutárok és a bringás vagányok követik el…

Kaposvár után Budapesten is a bringásokat tették célkeresztbe a Pofátlan(TAN)ítók!

A BRFK Budapest legforgalmasabb útjain és csomópontjaiban csapott le olyan bringásokra, akik olykor egyszerre vagy gyors egymásutánban több szabálysértést is elkövettek a civilnek látszó nagy teljesítményű rendőrautók kamerái előtt.

Volt, aki – miután áttekert a zebrán – egy ideg az úttesten kerekezett tovább, csak éppen a baloldali sávban, lényegében a forgalommal szemben, majd egy idő után felugratott a járdára és ki tudja ott meddig hajtott volna még tovább, ha a rendőrök meg nem állítják.

Volt, aki a Hősök terén kerekezett hol a kerékpárúton, hol keresztül-kasul az úttesten. Épp leléptek az úttestre a gyalogosok, amikor bringás a zebrához ért, de ő nem állt meg. Nem adta meg az elsőbbséget, egyszerűen elsuhant előttük, csupán centiméterekre az orruktól.

Elfért, nem lökte fel a gyalogosokat, mi itt a probléma?! Azt leszámítva, hogy nem adta meg a gyalogosoknak az elsőbbséget? És, hogy a felvétel tanulsága szerint inkább a gyalogosok óvatosságán, semmint az ő körültekintésén múlt, hogy nem történt baleset? Semmi.

Volt, ahol két kerékpáros is úgy hajtott át a piroson, hogy mindketten akkurátusan kikerülték a lámpa előtt a zöld jelzésre váró biciklist. „A lúzer, várt a zöldre!”

Bár mostanában rájár a rúd a bringásokra, egyre kevésbé tolerálja a rendőrség a szabálytalanságaikat, azért a többség betartja a szabályokat. Legalábbis a legalapvetőbbeket.

A felvételeken azonban nem egy életveszélyes szituációt is látni. A totál zöldön elinduló autó előtt keresztbe átkerekező bringás aligha úszta volna meg a piroson áthajtást (mert, ha a rendőrautónak már totál zöld volt, akkor neki sem lehetett sárga), ha nem egy szabályosan közlekedő – szabálysértőkre vadászó rendőrautó kanyarodott volna ki a főútra, ahol a bringás kerekezett, hanem egy vagabundus sofőr padlógázzal egy bömbivel…

Láthatunk még a felvételeken jó néhány bizonytalan bringást: akik nem mindig tudják eldönteni, hogy a kerékpárúton, a járdán vagy az úttesten közlekedjenek-e, ezért hol itt, hol ott tekernek egy keveset, szlalomoznak összevissza, mindig éppen ott hajtanak, ahol jobbnak ítélik meg a gyors előrehaladás esélyeit. És láthattunk olyan bringásokat is, akik eddig lúzernek érezhették magukat amiért másokkal ellentétben megálltak a pirosnál, miközben mások simán kikerülték őket és a tiltás ellenére áthajtottak a kereszteződésen. A rendőrök azt mondják: nekik is tartoznak annyival, hogy kiemeljék a forgalomból azokat a kerekezőket, akik azt hiszik, az, hogy két keréken közlekednek bármire felhatalmazza őket.

Fontos tudni, hogy a kerékpár jármű. Ebből pedig nemcsak az következik, hogy a kerékpárúton, annak hiányában az úton a helye, ott kell közlekedni vele. Nem mentség az, hogy „ezen az úton túl nagy a forgalom”, „nem merek az úton biciklizni, mert túl sok az autó, és szerintem túl kis oldaltávolságot tartanak”.

Amúgy felvételeken az is jól látszik, hogy sok biciklis egyáltalán nem illetődig meg a nagy autóforgalomban. Egyesek hajmeresztő manőverekkel próbálnak nem megállni, és nem leszállni a bicikliről, majd egy alkalmasnak tűnő pillanatban áthajtani az út, a kereszteződés túloldalára, akkor is, ha a lámpa épp akkor váltott pirosra, akkor is, ha éppen csak átférnek két autó között.

Azzal sem árt tisztában lenni, hogy nem minden szabályszegést lehet megúszni csak azért, mert valaki biciklivel követte el. A legsúlyosabb szabálysértések elkövetőivel szemben a rendőrök, ha akarnának sem lehetnének elnézőek. Pláne nem a Pofátlan(TAN)ítók, akiknek az autójukba telepített kamera folyamatosan rögzít mindent, ami a látóterében történik. A piroson áthajtás, mint azt korábban egy pórul járt biciklis futár esete kapcsán már megírtuk, akkor is 50 ezer forintba kerül, ha autóval követik el, és akkor is, ha motorral vagy biciklivel.  Sőt, láttunk már éjnek évadján a piroson csoportosan átkelő fiatalokat is 50 ezer forintra bírságolni, pedig ők gyalogosan sértettek szabályt!

F.Gy.A.