Megkezdődtek a 2021. évi európai szintű közúti ellenőrzések

  • Idén a ROADPOL tíz nemzetközi közúti ellenőrző kampány végrehajtását tervezi.
  • Az első kampány, a Truck & Bus februárban már le is zajlott.
  • Az egy hétig tartó akció során hazánkban 2812 tehergépjárművet és 181 autóbuszt vontak ellenőrzés alá.
  • Minden negyedik tehergépjármű esetében valamilyen jogsértést tapasztaltak.
  • A szabályszegések sorában a gyorshajtások, a vezetési idő túllépések, az okmányokkal és a tachográffal kapcsolatos jogsértések domináltak.
  • Idén is lesznek „maratoni”, azaz nonstop 24 órás ellenőrzések. Az áprilisi Speed Marathont követően első alkalommal tartják meg az Alcohol&Drugs Marathont, közvetlenül a nyári napforduló előtt. A teljes lista a cikk végén olvasható.

A „Truck & Bus” volt az első

Idén is lesznek európai szintű közúti ellenőrző akciók. Az első ilyen közös ellenőrzés már véget is ért, mely a tehergépjárművek és az autóbuszok forgalmának felügyeletére irányult. A 2021. február 8. és 14. között végrehajtott „Truck & Bus” kampányt az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (ROADPOL) szervezte. Tekintettel arra, hogy a magyar rendőrség a ROADPOL tagja, így az ellenőrzés Magyarország közúthálózatára is kiterjedt. Az ellenőrzések során a rendőrök és a velük együttműködő közúti ellenőrök együtt vizsgálták a szükséges személyi és menetokmányok meglétét, a járművezető vezetési alkalmasságát, a jármű műszaki állapotát, a szociális előírások megtartását, a rakomány rögzítésének biztonságos voltát stb. Az ellenőrzések a magyar és a külföldi hatósági jelzéssel ellátott gépjárművekre egyaránt kiterjedtek. A nemzetközi adatok még nem ismertek, ugyanakkor az Országos Rendőr-főkapitányság már összesítette a magyarországi végrehajtás adatait.

Az ellenőrzés egy hete alatt tehergépjárművet, illetve annak vezetőjét 2812 esetben vontak ellenőrzés alá a rendőrök és az együttműködő közúti ellenőrök. Az ellenőrzött tehergépkocsik mintegy 64%-a magyar tulajdonú (1809 db), 36% pedig külföldi volt (ebből 819 EU és EGT országba, 184 pedig egyéb, harmadik országba tartozó). A felderített jogsértések száma 777, ami azt jelenti, hogy átlagosan számítva minden negyedik tehergépjárműnél valamilyen hiányosságot tártak fel. A szabályszegések 27,6%-os aránya korántsem nevezhető csekélynek! A megengedett sebességet 159 sofőr lépte túl, míg ittas vezetés miatt 3 tehergépjármű vezető ellen indítottak eljárást. A rakományt 27 alkalommal szabálytalanul rögzítették, míg 20 tehergépjármű túlsúlyosnak bizonyult. Az ellenőrzés végrehajtói 57 járműnél valamilyen műszaki hiányosságot tapasztaltak, míg az okmányok meglétével, illetve vezetésével 66 alkalommal volt probléma. A nemzetközi szintű jogszabály által (AETR) meghatározott vezetési időt 49 járművezető lépte túl, míg tachográfokkal kapcsolatos egyéb jogsértést 48 alkalommal állapítottak meg (ebből 1 sofőr a tachográf készüléket manipulálta). Azonnali korlátozást (továbbhaladási tilalmat) 17 esetben kellett elrendelni, míg a veszélyes áruk szállítására vonatkozó szabályokat (ADR) 7 tehergépkocsi vezetője szegte meg.

A ROADPOL idei első akció során 181 autóbusz ellenőrzésére is sor került, melyek mintegy 85%-a (154 db) magyar, 15%-a pedig külföldi tulajdonú volt. A külföldi autóbuszokból 17 az EU ill. EGT valamely tagállamába tartozott, 10 db harmadik országbeli volt. Az ellenőrzött autóbuszok átlagosan 12%-ánál, összesen 22 esetben találtak valamilyen jogsértést az intézkedő rendőrök és közúti ellenőrök, azonnali korlátozást egyetlen alkalommal sem kellett elrendelni. Ittas autóbusz vezetővel az ellenőrzést végzők nem találkoztak. A jogsértések sorában – a teljesség igénye nélkül – a sebességtúllépés (7 alkalommal), a vezetési és pihenőidő meg nem tartása (5 eset), a tachográffal kapcsolatos szabálytalanság (5 eset), valamint az okmányokkal kapcsolatos szabályszegés (5 eset) egyaránt előfordult, melyek miatt különböző eljárások vették kezdetüket.

Az év hátralévő részében – az egyéb területekre kiterjedő nemzetközi ellenőrzések mellett – még további három Truck & Bus akcióra lehet számítani a kontinens útjain, a ROADPOL szervezésében.

Mi az a ROADPOL?

A magyar rendőrség 2004-ben került be az európai közlekedésrendészeti szervek együttműködésének vérkeringésébe, és vett részt rendszeresen a közös akciókban. Másfél évtizedig ezeket az akciókat a TISPOL szervezte. Tavaly azonban fontos változás történt, mert közel 24 éves működés után a TISPOL nevet és részben stílust is váltott. Az EU Bizottság támogatásával 1996-ban létrejött szervezet a nevének megfelelően (Traffic Information System of Police) eleinte egyfajta információcsere platformként működött, de a szakmai igények, valamint a tagszervezetek számának rohamos növekedését követően tevékenységi köre jelentősen kibővült. A TISPOL munkájának a közlekedők részéről legismertebb területe, hogy évente nyolc-kilenc páneurópai közlekedésbiztonsági akciót szervezett. A tavalyi névváltoztatás során az európai közlekedésrendészeti szervének hálózata a ROADPOL (European Roads Policing Network) nevet vette fel. Az új név jobban kifejezi a feladatok komplexitását, a szervezet közúthoz való kötődését, és jól illeszkedik az olyan, más európai rendőri szervezetek megnevezéséhez is, mint a vasútbiztonságot szolgáló RAILPOL, valamint a légi közlekedésben érintett AIRPOL.

A küldetés és a szlogen nem változott: „Crossing Borders to save lives”, azaz életmentés határokat átlépve. A ROADPOL folytatja elődje sikereit és követi hagyományait, szervezi az európai szintű közúti ellenőrzéseket, a közlekedésbiztonsági kampányokat és az egyéb rendezvényeket.

Tíz európai akció 2021-ben

A ROADPOL a nemzetközi kampányokat nem ad-hoc jelleggel, hanem éves ellenőrzési terv alapján szervezi. Idén összesen tíz nemzetközi ellenőrzés van betervezve, melyek – feltételezve, hogy minden érintett ország rész vesz a végrehajtásban – 28 ország területére terjednek ki. 2021-ben az európai rendőrök egy alkalommal ellenőrzik a passzív biztonsági eszközök (a biztonsági öv és a gyermekbiztonsági rendszerek) használatát, két alkalommal a sebességhatárok megtartását, ugyancsak kétszer egy hét időtartamban lépnek fel az ittasan, illetve drog hatása alatt vezetőkkel szemben, míg a tehergépkocsik és autóbuszok ellenőrzésére négy alkalommal kerül sor. A fentieken túl a ROADPOL idén is megszervezi „Focus on the Road” akciót, mely a járművezetők figyelmét elvonó tényezők visszaszorítására irányul.

A ROADPOL 2021 évi európai ellenőrzéseinek teljes listája az alábbi:

  • Február 08-14: „Truck & Bus” (tehergépjármű és autóbusz ellenőrzés)
  • Március 08-14: „Seatbelt” (biztonsági öv-ellenőrzés)
  • Április 19-25: „Speed” (sebességellenőrzés)
  • Május 10-16: „Truck & Bus” (tehergépjármű és autóbusz ellenőrzés)
  • Június 16-22: „Alcohol & Drugs” (ittas, illetve bódult állapotban vezetők kiszűrése)
  • Július 19-25: „Truck & Bus” (tehergépjármű és autóbusz ellenőrzés)
  • Augusztus 09-15: „Speed” (sebességellenőrzés)
  • Szeptember 16-22: „Focus on the Road” (figyelemelvonó tényezők elleni fellépés)
  • Október 11-17: „Truck & Bus” (tehergépjármű és autóbusz ellenőrzés)
  • December 06-12: „Alcohol & Drugs” (ittas, ill. bódult állapotban vezetők kiszűrése).

Idén is lesznek „maratoni”, azaz nonstop 24, illetve 48 órás ellenőrzések. A Speed Marathon időpontja április 21, az Alcohol&Drugs Marathont pedig két napra szervezik: június 19-ére és 20-ára.

A ROADPOL az általa szervezett akciókkal is hozzá kíván járulni az Európai Bizottság azon törekvéséhez, hogy 2020 és 2030 között felére csökkenjen a közúti halálozások és a súlyos sérülések száma, és lehetőség szerint biztonságosan érkezzen úti céljához minden közlekedő!

G.I.