Miért van az embernek két keze?

  • Van, ami még a jeges útnál is veszélyesebb lehet az óvatlan autósok számára.
  • Fékezés: kanyarban vagy kanyar előtt? Ha ép bőrrel akar kijönni belőle, előtte…
  • Ha időben meglátja a veszélyt, nem kell hirtelen fékezni, kapkodva kormányozni.

Temérdek oka lehet annak, ha egy autó – a rendőrségi közleményekből ismert fordulattal élve – „tisztázatlan körülmények között” elhagyja az úttestet. Jó néhány esetre volt példa az elmúlt napokban, hetekben.

Talán a leggyakoribb magyarázat rá az, hogy a sofőr „nem az út és látási viszonyoknak megfelelő sebességgel” vezetett. Más esetekben ittasan vagy bódultan vezetett, vagy egyszerűen csak elaludt.

Ilyenkor ősz végén – tél elején az időjárás megváltozása drasztikusan megváltoztatja az út és a látási viszonyokat egyaránt. Az utóbbi napokban, hetekben ezt már megtapasztalhatták a közlekedők.

A ködös-esős időben csúszóssá válnak az utak, s az autósok helyzetét csak tovább rontják az úttestet sok helyen elborító lehullott, elszáradt, majd az esőtől vagy a reggeli párától átnedvesedett  falevelek. Azokon ugyanis az autók gumijai még annyira sem tapadnak, mintha csak vizes lenne az útburkolat.

Vannak, akik úgy tartják, az ázott falevéllel borított úttesten rosszabb – de mindenképpen veszélyesebb – vezetni, mint a jeges, jégbordás úton. Mert a jeges útszakaszok, de akár még a kisebb jégfoltok is, látszanak. Azonban szinte megjósolhatatlan, hogy mi történik, ha egy vizes falevéllel borított útszakaszra futunk. Ráadásul a falevél alatt bármi lehet, még akár jég is.

Ezért különösen veszélyesek mostanság az erdőkön átvezető vagy nagyobb városi parkok mellett vezető utak, még akkor is, ha az évszaknak megfelelő, jó állapotú gumikkal szerelték fel az autót.

A helyzet az elkövetkező hetekben várhatóan csak tovább romlik majd az utakon. November utolsó harmadában már az előrejelzések szerint szinte minden este fagyni fog. Az nem valószínű, hogy farkasordító hideg lesz, az előrejelzésekben jósolt mínusz egy-két fok is épp elég ahhoz, hogy a pára vagy az eső okozta nedvesség az utakra fagyjon.

Ez a legveszélyesebb időszak a közlekedésben. Sokkal veszélyesebb a szakemberek szerint, mint a „látható tél”, amikor a hó és a kemény fagyok mindenkiben tudatosítják, hogy óvatosabban kell vezetni, mint máskor. A szürke, de nem túl hideg időben, amikor még hó sem esik, olykor még a nap is kisüt, sokan úgy érzik, vezethetnek ugyanúgy, mint az év más időszakaiban. Néhányan közülük azért be is kerülnek a hírekben, mint akik „…a járművükkel eddig tisztázatlan körülmények között letértek az úttestről és…”.

Nem törvényszerű azonban, hogy egy autónak csúszkálnia kell a vizes, a falevelekkel borított vagy a jégbordás úton. Be kell tartani pár egyszerű szabályt, és ha lassabban is, de mindenki biztonságosan elérheti úti célját – állítják a vezetéstechnikai trénerek. Íme néhány megszívlelendő tanács tőlük, nemcsak azoknak, akik először vezetnek vizes-csúszós úton!

  1. Nem azért van az embernek két keze, hogy fél kézzel kormányozza az autóját! A sebességváltás és más, a járművezetéshez szükséges beavatkozásokon kívül a sofőr fogja két kézzel a kormányt, ebben az időszakban ez különösen fontos. Így tudja ugyanis a legbiztonságosabban irányítani, és veszélyhelyzetben a leggyorsabban visszaszerezni az irányítást az autója felett, ha az bármilyen oknál fogva irányíthatatlanná válna.
  2. Ha láthatóan nedves-csúszós útra ér, lassítson. Ma már számtalan vezetést támogató elektronikai kütyü segíti a sofőröket a vezetésben, de csak segítik. Senki ne bízzon abban, hogy ha megcsúszik az autója, majd valamelyik kütyü kivédi a megcsúszás következményeit. Nem fogja. A fizika törvényeit egyetlen vezetést támogató rendszer sem írhatja felül. Akkor jár el a legbölcsebben a sofőr, ha a vizes-csúszós út előtt lassít, rajta pedig lassabban halad, mint ugyanott száraz úton tenné. Kisebb sebesség mellett mindenféle elektronikus rásegítés nélkül is jobban tapadnak ugyanis az autó gumijai.
  3. Lehetőség szerint kerülje a hirtelen fékezést és kormánymozdulatokat. Ezek úgy kerülhetők el a legegyszerűbben, ha a megszokottnál kicsit lassabban hajtunk és a szokásosnál nagyobb követési távolságot tartunk az előttünk haladótól. Egyes szakértők szerint a KRESZ-ben előírt követési távolság kétszerese számít ilyenkor ideális követési távolságnak. És ez még akkor is így van, ha tisztában vagyunk azzal, hogy lesznek olyan autósok, akik a szerintük indokolatlanul nagy követési távolság láttán azonnal előzésbe kezdenek.
  4. Soha ne a kanyarban fékezzen, hanem még előtte, amikor az autó egyenesen halad. Amikor már a beért a kanyarba tartsa egyenletesen a sebességét, hacsak nem muszáj ne fékezzen rá, de ne is gyorsítson!
  5. Az őszi-téli időszakban azonban nemcsak azért kell (vagy legalábbis nagyon célszerű) a megszokottnál óvatosabban közlekedni, mert alacsonyabb sebesség mellett még a nedves-csúszós úton is könnyebb megállni. Az óvatosságot az is indokolja, hogy az őszi szürkeségben nehezebb észrevenni az esetleges veszélyforrásokat. Márpedig minél hamarabb észleli a sofőr a pár száz méterrel előtte lévő veszélyt (legyen az egy bizonytalankodó másik autó, egy gyalogos vagy egy kerékpáros, egy úthiba vagy bármi más), annál több ideje marad nyugodtan reagálni. Célszerű már eleve úgy pásztázni az utat, hogy próbáljuk azt is figyelni, mi okozhat a későbbiekben gondot a számunkra, mi kényszeríthet hirtelen irányváltásra, fékezésre.
  6. Ősszel és télen tanácsos rendszeresen ellenőrizni a keréknyomást. Nem jó sem a túl kemény, sem a túl lapos gumi. És bár lehet, hogy az egész nyarat végig autózta anélkül, hogy levegőt kellett volna fújnia a gumikba, télen nem árt az óvatosság és a gyakoribb ellenőrzés.
  7. Ahogy az is kívánatos, hogy mind a négy keréken jó állapotú téli gumik legyenek. Amikor abroncsot választanak ne csak az ár legyen szempont. Gondolják végig, hogy jellemzően milyen utakon és milyen útviszonyok közepette szoktak ősszel és télen autózni, és aszerint döntsenek. Nyilvánvaló, hogy nem ugyanarra a fajta gumira lesz szükségük azoknak, akik télen csak a (nem túl dimbes-dombos) városban közlekednek, mint akik Ausztria vagy Szlovákia hegyvidékére járnak, síelni, dolgozni.

Mert mindenkit hazavárnak…!

F.Gy.A.