Mióta figyelhetik a szupertraffipaxok a biztonsági öv használatát?

  • „Mostantól már biztonsági öv használatot is figyelik a szupertraffipaxok”
  • A hír majdnem igaz, bár van benne egy egészen kicsi pontatlanság
  • Nem tudni hány embert bírságoltak meg a VÉDA „feljelentése” nyomán

forrás: police.hu

Már a biztonsági öv használatát is figyeli a három éve telepített VÉDA – Közúti Intelligens Kamerarendszer! Futótűzként terjedt el a hír a sajtóban miután a jogimagazin.hu szerdán megírta, élesben működik VÉDA a biztonsági öv figyelő és bírságoló funkciója. A hír majdnem igaz, de ettől senki ne gondolja azt, hogy „akkor még nyugodtan vezethet akkor is, ha nem köti be magát”. Nyugalomra semmi ok! Nem most élesítették ugyanis a VÉDA övhasználatot ellenőrző-bírságoló funkcióját.

A szuper-traffipaxoknak is nevezett VÉDA rendszert több mint három éve, 2016 április 5-én élesítették. Az ország 134 balesetveszélyes útszakaszán és csomópontján 365 kamera figyeli a forgalmat. Ezeken felül van még mintegy 160 mobil VÉDA-kamera, melyeket egyre inkább civilnek látszó autókban – de nemcsak azokban – működtetnek a rendőrök, és nem ritkán olyan helyeken állnak le velük mérni, ahol az autósok nem is gondolnák.

Számos funkciója közül az automatikus sebességmérés és hozzá kapcsolódó bírságolási rendszer a legismertebb. Ez utóbbi a beérkező mérési adatok és az autó rendszáma alapján automatikusan megállapítja a lefotózott jogsértésért kiszabandó bíráság összegét, „megírja” az erről szóló közigazgatási határozatot és ki is postázza azt a gyorshajtáson ért jármű tulajdonosának, üzembentartójának. A VÉDA óránként akár 4000 bírságot képes borítékolni, azaz másodpercenként egyet.

forrás: police.hu

Emellett azonban a VÉDA számos más közlekedési kihágás dokumentálására is alkalmas. Ilyenek a záróvonal átlépés, a buszsáv szabálytalan vagy jogosulatlan használata, a piroson áthajtás, legyen szó akár közúti, akár vasúti kereszteződésről, vagy éppen a kötelező haladási irány be nem tartásáról. És ilyen funkció még a biztonsági öv használatának ellenőrzése is.

A rendszer, mármint a VÉDA, a biztonsági öv használatnak elmulasztását rögzítő funkciója azonban nem most lett élesítve, mondta el lapunknak Óberling József ezredes. Az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetőjének szavaiból kiderült, már három éve folyamatosan működik ez a funkció is.

Azonban azt senki nem tudja megmondani, hogy eddig hányan buktak le a VÉDA miatt azért, mert nem kötötték be magukat. Nagyon egyszerű oka van, hogy miért nem. A biztonsági öv be nem kapcsolása nem tartozik az objektív felelősségi körbe, mint például a gyorshajtás. Gyorshajtásért ma már szinte kizárólag csak a VÉDA szab ki közigazgatási bírságot; a fix telepítésűek és a mobilok egyaránt. Ebben az esetben a bíróságot a jármű tulajdonosára és/vagy üzembentartójára vetik ki.

A biztonsági öv be nem kapcsolásáért azonban nem őt vagy őket bírságolják meg, hanem a tényleges elkövetőket! Azt, aki nem kötötte be magát.

Sokan még ma sem tudják, hogy a biztonsági öv használata minden ülésen kötelező és mindenki maga felelős azért, hogy tényleg be is legyen kötve. Korábban a sofőrt büntették meg a rendőrök akkor is, ha az egyik utasa nem kapcsolta be az övét.

Lakott területen belül tíz, azon kívül 15, autópályán 20 ezer forint a közigazgatási bírság az övhasználat elmulasztásáért. Persze, csak ha rajta kapják az autóban ülőket. Például – ez nyáron gyakran megeshet – melléjük áll egy motoros rendőr, meglátja, hogy nincsenek bekötve és megállítja az autót. De arra is volt már példa, hogy hátulról, a szabályszegő autóját követő rendőrautóból szúrják ki, hogy nincs bekötve valamelyik utas vagy a sofőr. És persze megtörténhet, hogy a szokásos közlekedésbiztonsági ellenőrzésen buknak meg a szabályszegők.

Mivel nemcsak a VÉDA felvétele alapján indulhat eljárás az öv használat elmaradása miatt, a rendőrségnek nincs arra vonatkozóan külön statisztikája, hogy ezt a szabályszegést hány esetben leplezte le a VÉDA és hány esetében észlelték a szabályszegést a rendőrök. De ennek nincs is jelentősége. A rendőrség szerint a VÉDA felvétele 100 százalékos bizonyíték arra, hogy az autóban ülők használták-e a biztonsági övet vagy sem.

Itt meg kell jegyezni, hogy Magyarországon még mindig sokan vannak, akik nem kötik be magukat. Egy felmérés szerint az első üléseken utazók ötöde nem használja az övet, míg hátul tíz utasból csak hat köti be magát. Tavaly novemberben a közlekedési akciócsoportok, amelyek kizárólag megállításos ellenőrzések végeztek, azaz nem használtak VÉDA-t, egy hónap alatt tízezer szabálytalankodó sofőrrel szemben intézkedtek. 2400 esetben a biztonsági öv használatának elmulasztása miatt indítottak eljárást.

Pedig, már unalomig ismételt tény, hogy az öv életet menthet. Ahogy az is, hogy a hátsó ülésen nemcsak azért kell bekötnie magát az ott utazónak, hogy saját testi épségét védje, hanem azért is, mert ha egy komolyabb ütközés esetén kirepül az üléséből, az könnyen az előtte ülő utas vagy a sofőr életébe kerülhet. Ágyúgolyóként csapódhat ugyanis a hátul ülő tehetetlen teste az előtte ülő fejére, nyarára, ami – számos eset bizonyítja – szerencsétlen esetben az ott utazó halálát okozhatja.

F.GY.A.