Nem téma a szakmában a motoros futár legázolása

  • Csak találgatják: pillanatnyi figyelemkihagyás történt vagy sietett a kolléga?
  • „Volt és sajnos van is már rá példa itt is, hogy valaki ittasan ült, ül a volán mögé.”
  • A hivatásos sofőrök jóval biztonságosabban közlekednek az úrvezetőknél.

Nem igazán beszédtéma szakmán belül a Lehel Piacnál napokban történt szerencsés kimenetelű baleset, amikor – mint arról lapunk is beszámolt –, a szó szoros értelmében átgázolt egy motoros ételfutáron egy piroson áthajtó hatalmas teherautó. Szerencsére a futár időben levetette magát a motorról, így a jellemzően építkezéseknél használt országúti vasaló csak a motorját darálta le, ő maga az eset után napvilágot látott hírek szerint megúszta egy állkapocs-töréssel és elvesztette több fogát.

Megörökítette a balesetet egy szemből közeledő autó fedélzeti kamerája (a felvétel korábbi cikkünkben megtekinthető). A videón látszik, hogy a tehergépkocsinak már pirosat jelzett a lámpa, amikor fékezés nélkül behajtott a Váci út Bulcsú utcai kereszteződésbe és letaposta az onnan szabályosan kihajtó motorost, akit csak az utolsó pillanatban vett észre. Épp csak félrerántotta egy kicsit a kormányt, bár meglehet, épp ezzel mentette meg a motoros életét.

Ilyen alapvető KRESZ szabálysértést ritkán látni nagy teljesítményű, tonnában sem kicsi járművek hivatásos sofőrjeitől.

Az általunk megkérdezett érdekképviseleti vezetők szavaiból mégis az derült ki, hogy a fuvarozók közösségét különösebben nem döbbentette meg a Váci úti baleset. „A szakmában ez nem volt téma”, mondta Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT Hungary) főtitkára. Egyáltalán nem tipikus esetről van szó, tette hozzá, nem jellemző a tehergépkocsi-vezetőkre a piroson áthajtás, főleg nem azokra, akik ilyen soktonnás járműveket vezetnek.

Dittel nem kívánt találgatásokba bocsátkozni arról, mi történhetett a Váci úton. „Egy pillanatnyi figyelem-kimaradás, vagy egyszerűen csak sietett a kolléga”, tűnődött el.

Ezt majd a rendőrségi vizsgálat remélhetőleg tisztázza.

Bármi is történt, egy több tíztonnás országúti vasaló volánja mögött egy ilyen hibának – mint a felvételen is látható – sokkal súlyosabb következményei lehetnek, mint, ha ugyanezeket más gépjárművek vezetői követik el. Itt inkább csak a szerencsének volt köszönhető, hogy nem történt sokkal nagyobb baj.

„A C-kategóriás járműveket hajtó sofőrök nagy többsége jelentős hivatástudattal végzi a munkáját – folytatta a NIT Hungary főtitkára. – Megjegyzem, ez a fuvarozó cégek tulajdonosaira is jellemző. Ezzel együtt, sajnos, mint máshol is, nálunk is vannak kivételek, még, ha nem is túl sok. Volt már rá példa, hogy valaki ittasan ült, ül volán mögé.  Márpedig az ittas vezetés egy több tíztonnás járművel még inkább főbenjáró bűn, mint személygépkocsival”.

Az országúti vasalókkal nehezebb megállni, és ha eltalálnak valakit, az pestiesen szólva, nagyon el lesz találva. Egy gázolás vagy egy frontális ütközés esetén jóval kisebb a másik fél túlélési esélye, mintha egy átlagos személygépkocsival „találkozott” volna.

Dittel szerint fontos a magas színvonalú szakmai képzés, amin, úgy gondolja, lenne azért még mit javítani. De legalább ennyire fontos, hogy a hivatásos sofőrök mindig tekintsék presztízskérdésnek a szabályos és biztonságos vezetést. Ezért is rendezi meg a szakma évről éve egyebek között az Öt tengelyen biztos kézzel versenyt, ahol az ország legjobb kamionosai mérik össze tudásukat.

Persze a válság, amikor nincs válság, akkor a munkaerőhiány a fuvarozó szakmát is megviseli, egy kevésbé szimpatikus kifejezéssel élve, felhígítja. Bekerülhetnek cégekhez olyan sofőrök is, akik nem tekintik magukra nézve irányadónak a „szakma” összes követelményét.

„Annak ellenére is, hogy a fuvarozással foglalkozó vállalkozások egyik legnagyobb, ha nem a legnagyobb értéke a jól képzett és sokat tapasztalt sofőr. A ’70-es ’80-es évek legendás sofőrjei azonban már kiöregedtek, a nemzetközi fuvarozásban még csak-csak, de a belföldiben már vannak jelei az utánpótlás-hiánynak.” Ezt már Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének  (MKFE) főtitkára mondta, aki maga is úgy véli, a Váci úti baleset bármennyire is látványos volt, egyáltalán nem tekinthető jellemzőnek.

Karmos elmondta, az eddigi, több száz baleset adatainak feldolgozásával elvégzett úgynevezett Baleset-kutatási projektek semmiféle tipikusnak mondható hibák vagy szabályszegést nem tártak fel a hivatásos gépjárművezetőknél. Nincs tehát olyan, hogy ezt vagy azt a hibát, szabályszegést tipikusan a kamionosok vagy a tehergépkocsi-vezetők követik el.

„Annak, aki egy több tíztonnás jármű volánja mögött éli le a fél életét, elemi érdeke betartani a szabályokat – jegyezte meg Karmos. – Nem is tehet mást – tette hozzá – a digitális tachográftól kezdve számos elektronikus kütyü segíti, de egyben ellenőrzi is a sofőrök munkáját.

Tény, hogy a személyi sérüléssel végződő közlekedési baleseteknek évek óta mindössze a hat-hét százalékát okozzák a tehergépkocsi-vezetők. A buszvezetők okozta balesetek aránya egy százalék.

Az is tény ugyanakkor, hogy a több tíztonnás járművekkel okozott balesetek látványosabbak, kimenetelüket tekintve pedig általában súlyosabbak, mint amikor két személyautó ütközik össze.

Ugyanakkor a hivatásos sofőrök által okozott balesetek megítélése is eltér az úrvezetők baleseteinek megítélésétől. Tőlük, a hivatásosoktól mindenki elvárja, hogy ne igyon, ha vezet és tartsa be a közlekedési szabályokat. Mutasson példát másoknak kulturált és biztonságos közlekedésből.

F.Gy.A.