Nem viccelnek az osztrákok

  • A legtöbb európai országban a közúti közlekedésbiztonság javításának egyik legfontosabb módját a sebességtúllépések visszaszorításában látják.
  • A legutóbbi hírek Ausztriából érkeztek, ahol a tervezett szigorítások jelentős részét a nyári idegenforgalmi szezon megkezdése előtt be kívánják vezetni.
  • A gyorshajtás miatt kiszabható pénzbírság felső határát 2 180 euróról 5 000 euróra emelik.
  • A vezetői engedélyt már 30 km/h-t meghaladó sebességtúllépés esetén elveszik, a visszavonás időtartama a gyorshajtás mértékének megfelelően növekszik.
  • Szélsőséges esetben (pl. veszélyeztetés, jelentős mértékű gyorshajtás, visszaeső elkövető esetén) a járművet elkobozhatják, továbbá bűncselekménnyé nyilvánítják az illegális autóversenyen való részvételt.
  • A szankciók többsége külföldi járművezetőkkel szemben is érvényesíthető, az elkövetéstől számított három éven belül.

Úgy látszik, nagyon rájár a rúd a gyorshajtókra kontinensünkön. Csaknem minden fronton. A közelmúltban több országban is csökkentették a megengedett legnagyobb sebességet a lakott területen kívüli főutakon, rohamosan terjednek a 30-as zónák a nagyobb városokban, míg más helyeken a sebességellenőrző eszközök számát bővítik vagy éppen a gyorshajtás elkövetése esetén kiszabható szankciókat szigorítják. A fentiek egyértelműen azt jelzik, hogy a legtöbb európai országban a közúti közlekedésbiztonság javításának, az emberi életek megmentésének egyik legfontosabb területét a sebességtúllépések visszaszorításában látják.

Lássunk néhány példát a közelmúltból! Franciaországban 2018. július 1-én lépett hatályba az a jogszabály, mely a korábbi 90 km/h-ról 80 km/h-ra csökkentette a megengedett sebességet azokon a lakott területen kívüli főútvonal-szakaszokon, ahol a közlekedésre menetirányonként egy-egy forgalmi sáv áll rendelkezésre, továbbá a haladási irányok elválasztására nem alkalmaznak fizikai jellegű akadályt. Az intézkedés sikeresnek bizonyult, hiszen a bevezetést követő első 20 hónapban az érintett utakon a közúti halálozások száma 10%-kal csökkent, ezáltal mintegy 349 ember életét lehetett megmenteni. Egy évvel később Spanyolországban tettek hasonló lépést, ahol 2019. január 31-től a korábbi 100 km/h-ról 90 km/h-ban korlátozzák a megengedett sebesség határát a lakott területen kívüli utakon. Az intézkedés bevezetése itt sem ad hoc módon történt, hanem többéves előkészítő munka előzte meg.

A 30 km/h-s belterületi sebességkorlátozásokra is számos példát találunk. Edinburgh, Milánó, majd különösen Oslo és Helsinki sikeres példáját követően idén január 1-től Brüsszel és Párizs úthálózatának teljes területére kiterjesztették a 30 km/h általános sebességhatárt – egy-két kivételtől eltekintve. Hollandiában nemrég döntés született arról, hogy a belterületi utakon 30 km/h-ban korlátozzák a haladási sebességet az eddigi 50 km/h helyett, és az elmúlt hetekben Ciprus kormányzata is bejelentette a 30 km/h-s zónák számának jelentős növelését. A németeknél – amellett, hogy az elmúlt időszakban eddig nem látott közelségbe került a sebességkorlátozás bevezetése az Autobahn-okon – az útszakaszra vonatkozó sebességellenőrzés jelentős térnyerését tervezik, Olaszországban immár 134 helyszínen, összesen 1400 km hosszú autópálya szakasz forgalmát felügyeli a Tutor rendszer, míg Spanyolország is másfélszeresére kívánja bővíteni section control rendszereinek számát.

A legújabb hírek a szomszédos Ausztriából érkeztek, ahol a szabályozási hátteret alakítják át. Eszerint nyártól drasztikus mértékben felemelik a gyorshajtás miatt kiszabható pénzbírságok összegét, továbbá egyéb szigorításokat is terveznek: várhatóan hamarabb ugrik majd a jogsi, extrém esetben elkobozhatják az autót, és bűncselekménnyé nyilvánítják az illegális autóversenyen való részvételt. Az osztrák Autóklub (ÖAMTC) főjogásza, Martin Hoffer szerint az új intézkedéscsomag alapvetően a súlyos közlekedési jogsértések szankcióinak szigorítását szorgalmazza, a közlekedők biztonságára kisebb veszélyt jelentő szabályszegések esetében (mint például a csekély mértékű gyorshajtásoknál) erre jelenleg nincs szükség.

A nyári idegenforgalmi szezonra hatályba lépő intézkedéscsomag egyik leglényegesebb eleme, hogy az eddigi 2 180 euróról több mint kétszeresére, 5 000 euróra növelik a gyorshajtás miatt kiszabható pénzbírság felső határát.

A hatályos osztrák szabályozás a bírságokat külön csoportosítja aszerint, hogy a sebességtúllépést lakott területen belüli, lakott területen kívüli úton vagy éppen autópályán követték el, Abban azonban a szabályozás egységes, hogy a maximális bírságösszeg alkalmazására csak súlyosabb esetekben, legalább 30 km/h feletti sebességtúllépéskor, illetve notórius, azaz visszaeső gyorshajtók esetében kerülhet sor.

Ausztriában több olyan autópálya szakasz van, ahol a sebességkorlátozást IG-L felirat kíséri. Ez azt jelenti, hogy a korlátozásnak alapvetően nem közlekedésbiztonsági, hanem környezetvédelmi okai vannak, mint például a káros anyag kibocsátás, illetve a zajterhelés csökkentése lakott települések közelében. Utóbbit jelzi a táblákon lévő IG-L (Immissionsschutzgesetz-Luft) felirat. Ezeken a helyeken különösen ajánlott megtartani az adott sebességet, mert a bírság az általános „szimpla” gyorshajtásoknál magasabb lehet. A korlátozás alól a kivételt az elektromos meghajtású autók jelenthetik, melyek például 130 km/h megengedett sebességgel haladhatnak ott, ahol IG-L felirattal ellátott 100 km/h-es sebességkorlátozó jelzőtábla van kihelyezve.

Új eleme a szabályozásnak, hogy a járművezetők (illetve a tulajdonosok, üzemben tartók) a jövőben extrém esetben elveszíthetik járművüket. Amennyiben ugyanis a jármű vezetője „veszélyes körülmények között” követi el a jelentős mértékű sebességtúllépést, súlyosan veszélyezteti a közúton haladók biztonságát, visszaeső gyorshajtónak számít, illegális autóversenyen vesz részt, avagy korábban bevont vezetői engedélye ellenére közúton olyan járművel közlekedik, mely vezetése engedélyhez kötött, az adott jármű – mint az elkövetés eszköze – elkobozható lesz. Ez a szabály várhatóan nem a nyáron, hanem legkorábban az év második felében léphet hatályba, addig ugyanis számos kérdést kell még tisztázni. A jogi kérdések egyike, mi a teendő akkor, ha a gépkocsi harmadik személy tulajdonát képezi? Ha nem a járművezető, hanem az üzemben tartó autóját kobozzák el, miként alakul a kártalanítás kérdése? Az viszont már eldöntöttnek látszik, hogy az autó elkobzásának lehetőségét – a jogszabályi feltételek teljesülése esetén – a külföldi tulajdonú autókra is kiterjesztik.

A harmadik leglényegesebb pont a vezetői jogosultság korlátozása. Elmondható, hogy itt is szigorodnak a szankciók. Az új szabályok alapján lakott területen belül már 30 km/h feletti gyorshajtás esetén két hétre ugrik a jogsi, lakott területen kívül ugyanez 40 km/h felett következhet be. Belterületen 40 km/h és 50 km/h közötti gyorshajtáskor (lakott területen kívül 50 és 60 km/h közötti értéknél) a vezetési jogosultságot négy hétre korlátozzák, majd a sebességtúllépés mértékének további növelésével az eltiltás időtartama hat hétre, három hónapra, 90 km/h felett pedig legalább hat hónapra hosszabbodik. Külföldi állampolgárságú személytől csak helyszíni tettenérés esetén vehetik el a vezetői engedélyt, a leállítás nélküli eljárásoknál ez a veszély jelenleg nem áll fenn.

A jövőben nem számíthatnak „kegyelemre” az illegális autóversenyzők sem. Ausztriában önálló bűncselekménnyé nyilvánítják az illegális versenyen való részvételt, és aki ilyen megmérettetésen vesz részt, a tetemes pénzbírság mellett arra is számíthat, hogy vezetői engedélyét legalább hat hónapra visszavonják. Emellett a járművezetőt közlekedés-pszichológiai vizsgálatokon való részvételre, utánképzésre kötelezik, szélsőséges esetben pedig a versenyen részt vevő járművet elkobozhatják.

Nem árt tudni, hogy az Ausztriában kiszabott szankciók végrehajtása Európa számos országában kezdeményezhető, amennyiben a bírság összege a 25 eurót meghaladja. Az osztrák szabályok alapján a jármű tulajdonosának (üzemben tartójának) semmilyen jogcímen nincs lehetősége megtagadni a járművezető személyének megadását, még közeli családtag esetében sem. Ha ezt mégis megteszi, abban az esetben extra összegű bírság megfizetésére számíthat. Végezetül: az Ausztria területén elkövetett közlekedési jogsértések miatt kiszabott bírságok elévülési ideje három év.

G.I.