Nem vigyáztak és jött a vonat!

  • Nemcsak az autósok nem veszik komolyan a jelek szerint, hogy az út-vasút kereszteződésben az életükbe kerülhet a figyelmetlenség
  • Kevesebb baleset történt, mégis többen haltak meg a síneken az idén, mint egy évvel korábban
  • A tragédiákat szinte kivétel nélkül az emberi figyelmetlenség, a KRESZ előírásainak semmibe vétele okozta

A MÁV-tól kapott tájékoztatás szerint decemberig az előző év azonos időszakához képest kevesebb baleset történt az ország út-vasút kereszteződéseiben, ám lényegesen több követelt halálos áldozatokat. Csak néhány a legsúlyosabb kimenetelű, azaz az egyszerre több emberéletet követelő esetek közül.

 

 

  • Augusztus 21-én, Nagymaros és Verőce között jól működő fénysorompós átjáróban vonat elé hajtott egy személygépkocsi, amiben hárman vesztették életüket.
  • Szeptember 10-én, a tápiógyörgyei állomáson, a Szilvási úti jól működő fény-félsorompós kereszteződésben személyautó vonattal ütközött. A gépkocsi totálkáros lett, a benne utazó két személy életét vesztette.
  • November 17-én, Vácon, a Hosszú utcai jól működő fénysorompós átjárótól 800 méteren át tolta maga előtt a vonat azt a személygépkocsit, ami az átjáróban elé hajtott. Az autóban utazók a helyszínen meghaltak.

Országszerte 21 halálos kimenetelű baleset történt a vasúti átjárókban a MÁV tájékoztatása szerint, 12 balesetnek voltak súlyos, hatnak könnyű sérültjei, 30-ban csak anyagi kár keletkezett. Tavaly 82 esetből 18 követelt emberéleteket, 12 súlyos, 13 könnyű sérüléseket okozott, 39 pedig „csak” anyagi kárral járt.

2019-ben 45 esetben ütközött személygépkocsi vasúti szerelvénnyel, nyolcszor figyelmetlen gyalogosok léptek a vonat elé, öt kerékpáros és két motoros mérte fel rosszul a kereszteződéshez közeledő vonat távolságát, rajtuk kívül még négy tehergépkocsi és három munkagép ütközött vasúti szerelvénnyel.

A MÁV közlése szerint a baleseteket szinte kivétel nélkül a közúton közlekedők figyelmetlensége okozta, valamint az, hogy nem tartották be a KRESZ vonatkozó rendelkezéseit. Például a jól működő fénysorompó piros jelzése ellenére és körültekintés nélkül hajtottak a sínekre.

Az ilyen esetekre jellemző – áll a MÁV közleményében –, hogy a közúton közlekedők túlértékelték maguk vagy járművük (esetleg mindkettő) teljesítőképességét, s tévesen úgy ítélték meg, hogy még át fognak érni a túloldalra, mielőtt a vonat odaérne.

Több esetben egy pillanatnyi figyelme kihagyás, máskor a vezetés (gyaloglás) közbeni elmélyült telefonálás vezetett tragédiához. Máskor a gyorshajtás. Több esetben is okkal feltételezhető a baleset után a helyszínen rögzített nyomok alapján, hogy a kereszteződést nagy sebességgel megközelítő autós fékezés nélkül (és ebből adódóan nagy valószínűséggel körültekintés nélkül) hajtott a sínekre.

Gyakori baleseti ok az út-vasút kereszteződésekben, hogy a sofőrök a fénysorompó tilos jelzése ellenére hajtanak a sínekre. Vannak, akik körül sem néznek, de olyanok is, akik miután körül néztek, és úgy döntöttek, ők még simán átérnek a vonat előtt a túloldalra. Az ilyen esetekben nemcsak a KRESZ előírásait, hanem a józan ész diktálta szabályokat (a vonat gyors, erős és hatalmas, még csak koccanni sem érdemes vele) sem tartották be a balesetet szenvedett autósok.

A pedig a vasúti átkelőt előjelző táblák mindenkit fokozott óvatosságra kellene, hogy intsenek. Ennek ellenére azt még csak-csak meg lehet magyarázni, ha valaki egy többé-kevésbé merőleges út-vasút kereszteződésben elnézi a közeledő vonat távolságát vagy rosszul méri fel a sebességét, vagy mindkét hibát elköveti egyszerre, és ezzel bajba sodorja magát és utasait.

Sokkal nehezebb megmagyarázni azokat az esteket, amikor az autósok a már a vasúti átjáróban haladó vonat oldalának ütköznek. Mert itt már nem arról van szó, hogy valaki úgy érezte, még éppen át fog férni a vonat előtt… Az ilyen esetek sokkal durvább szabályszegésre, agresszív vezetésre és totális figyelmetlenségre utalnak.

  • Január 20-án Sóstóhegy és Kemecse között jól működő fény- és félsorompóval jelzett kereszteződésben egy tehervonat huszonegyedik (!) kocsijának ütközött egy külföldi rendszámú gépkocsi. Személyi sérülés nem történt.
  • Március 4-én Pápa és Mezőlak, április 8-án Tiszafüred és Füzesabony között, július 7-én Soroksár állomásnál, szeptember 21-én Szabadszállás és Bösztör…,
  • Március 5-én Vámospércs és Nyírábrány, november 2-án Szentlőrinc és Szigetvár állomások között…,
  • November 19-én pedig Újvenyim megállóhelynél ütközött vonat oldalának egy-egy személygépkocsi.

Ezek a balesetek csupán sérüléssel jártak, de következményeik akár súlyosabbak is lehettek volna.

  • Január 10-én, Galgahévíz közelében a jól működő fénysorompós kereszteződésben személygépkocsi ütközött egy vonattal, az autó két utasa életét vesztette.

A MÁV az útátjárók fejlesztése mellett a rendőrséggel közösen minden évben fokozott erőfeszítéseket tesz, több közös akcióval igyekszik felhívni a figyelmet a körültekintő vezetésre és a szabályok betartására, a jelek szerint vegyes eredménnyel. A vasúttársaság és a rendőrség is arra kéri a közlekedőket, hogy vigyázzanak jobban magukra, utasaikra.

Mert mindenkit haza várnak!

F.Gy.A.