Nincs menekvés

Aki reggelente Zuglóból vagy az M3-as, M0-ás irányából autózik Budapest központja felé, általában pontosan tudja, hogy mire számíthat. Valahol ugyanis át kell szelnie a főváros egyik fő közlekedési ütőerének számító Hungária körutat, amely alapesetben is embert próbáló feladat. Elvileg erre több lehetőség is kínálkozik.
Mondom, elvileg, de nézzük a gyakorlatot! Kezdjük dél felől, a Kerepesi útról. Ezt az utat nem igazán ajánlanám senkinek, hiszen már a Fogarasi úton feltorlódik a forgalom, amikor becsatlakozik a Kerepesi útról az Örs vezért tere felől érkező autók áradatába. Marad a következő, a Mogyoródi út, ahol normál esetben csak a Mexikói úti vasúti felüljáró előtt vált egysávosra az út, ha éppen nincs felbontva valamelyik sáv. Az elmúlt hónapokban azonban folyamatosan zajlik a Mogyoródi úton valamiféle közműjavítás, aminek következtében a forgalom a Hungária körút felé egy sávra szűkül, tehát csak a legelszántabbaknak ajánlanám. Csakúgy, mint a következő áthaladási lehetőséget, az Egressy utat, amely a 2X1 sáv miatt a szürke hétköznapok bármely óráiban is telített. Az előrelátó és élelmesebb sofőrök ilyen helyzetekben igyekeznek újabb menekülőutat, ilyen lehet(ne) a rákospalotai Csömöri út, amely a Bosnyák térbe torkollik. Csakhogy – éppen a Bosnyák térnél – azt is felbontották, tehát az emberből előjön a „szép lehetek, de okos nem” effektus.
Régóta foglalkoztat az a kérdés, vajon miként zajlik a fővárosi útépítések, felújítások, közműcserék tervezése. Az embernek ugyanis könnyen támadhat olyan ötlete, hogy ezeket a munkálatokat senki nem hangolja össze. Ebből a szempontból lényegtelen is, hogy az adott útszakasz éppen kinek a kezelésében van, hiszen senki nem tiltja meg az érintetteknek, hogy előzetesen konzultáljanak a kérdésben. Csak elő kell(ene) venni a térképet, és megnézni, hogy ne a nagy forgalmú utak felbontásával egyidőben végezzenek hasonló munkálatokat a menekülésre alkalmas utakon. Azzal nyilvánvalóan senki nem vitatkozik, hogy időnként cserélni kell a közműveket, az aszfaltot, vagy bármilyen más okból kell csökkenteni a forgalmat. Nincs ez másként a világ legtöbb nagy városában sem. Az viszont elvárható lenne, hogy a munkálatok koordinációjával megbízott szakemberek összedugják a fejüket, és úgy programozzák a különböző korlátozásokat, hogy azok ne okozzanak közlekedésbiztonsági problémákat. Ha ez egyszer sikerülne, még az autósok is könnyebb szívvel viselnék el az útlezárásokkal járó kellemetlenségeket. Már ha ez számít valakinek…

S.G.