Olykor kifejezetten hasznos, ha nem hagyjuk otthon a láncainkat!

  • Nemcsak biztonságos, de akár több ezer eurós bírságtól is megmentheti egy jó hólánc az autóst
  • Ahány ország, ahány síparadicsom, annyi felé hólánc-szabályozás, célszerű tehát indulás előtt tájékozódni
  • Attól, hogy nem kötelező sem a téli gumi, sem a hólánc, egyes országokban még kaphat valaki súlyos bírságot, ha ezek hiánya miatt akad el az úton
  • Nem szerencsés, ha először sötétben, hidegben, hóban, úton a sípálya felé, kényszerhelyzetben próbálja meg felszerelni a hóláncot

Bár a mostani hazai időjárási viszonyok közepette talán furcsán hat, hogy a hólánc használatának fontosságáról írunk, de hazánkkal ellentétben a környező országok többségében van hó, és tombol a síszezon.

Sokan indulnak útnak autóval a kedvelt osztrák, olasz, francia, svájci vagy éppen szlovák síparadicsomok, esetleg a többi szomszédunkban lévő síelőhelyek felé. Nekik nem árt tudni, hogy nem minden ország jogszabályai annyira megengedők, mint a mieink, legyen szó akár a téli gumi, akár a hólánc használatáról.

Van, ahol már azért is kinéz egy 30-60 eurós helyszíni bírság, ha a gumi profilmélysége elmarad az adott úton vagy adott időszakban elvárttól.  Még az is megtörténhet, hogy közvetlenül a cél előtt kényszerítik visszafordulásra az ottani téli útviszonyokra felkészületlennek ítélt utazót.

Máshol azzal sem törődnek, ha valaki nyári gumira szereli fel a hóláncot.

Ausztriában november elsejétől április közepéig kötelező a hólánc használata a havas és a hókásás utakon. Ez az előírás nemcsak a személygépkocsikra, hanem a 3,5 tonnásnál nem nagyobb kisteherautókra is érvényes. Hólánccal minden úton maximum 50 kilométer/óra sebességgel szabad hajtani.

A hólánc használatához kapcsolódó sebességkorlátozással más országokban, illetve egyes országokon belül bizonyos térségekben vagy utakon is találkozhatnak az autósok, ezért tanácsos figyelni a hólánc használatára és az azzal összefüggő esetleges további korlátozásokra figyelmeztető táblákat komolyan venni. A bírság ugyanis országonként és szabályszegésenként jelentősen eltérő lehet. 35 és 5000 euró között.

Bulgáriában általában nem kötelező a hólánc használata, azonban novembertől márciusig lennie kell az autók csomagtartójában hóláncoknak, legalább egy garnitúrának mindenképpen.

Csehországban november elsejétől március végéig a téli gumi kötelező, bizonyos esetekben a táblával jelzett utakon emellett a hóláncot is fel kell szerelni.

Franciaországban nem kötelező, de „erősen ajánlott” a minimum 3,5 milliméter profilmélységű téli gumi használata. Hóláncot viszont csak ott kell használni, ahol azt tábla külön előírja. Ebből persze az is következik, hogy aki Franciaországba készül tegyen be a csomagtartóba legalább egy pár hóláncot.

Horvátországban november elejétől április végéig legalább két keréken kötelező a legalább 4 milliméter profilmélységű téli gumi, és ugyancsak kötelező két hóláncot tartani az autóban. Az ország egyes, a síelők által is kedvelt körzeteiben viszont az év ezen időszakában kötelező a hólánc használata. Azt, hogy hol és mikor, részben a turisztikai hivatalokban lehet előre megtudakolni, részben táblákkal jelzik.

Lengyelországban ezzel szemben csak javasolt a téli gumi használata, hóláncot pedig kizárólag akkor használhatnak az autósok, ha megfelelő vastagságú hó borítja az utat. Az, hogy mit jelent a megfelelő vastagság, térségenként változó lehet, ezért erről érdemes a helyi turisztikai vagy Útinform irodákban tájékozódni.

Olaszországban csak ott kell használni (ott viszont kötelező) a hóláncot, ahol azt tábla előírja. Egyebekben a téli gumi sem kötelező. Azonban a turisták által látogatott Aosta-völgyben például október közepétől április között folyamatosan kötelező a téli gumi. Aki nyári gumikkal vág neki a téli utaknak, annak viszont lenni kell a csomagtartójában legalább egy pár hóláncnak, ami szükség esetén a nyári gumin is használható.

Romániában a havas-jeges utakon november elejétől mind a négy keréken kötelező a téli gumi.

Svájcban nincs ilyen előírás. Sem a téli gumi, sem a hólánc nem kötelező. Ezzel együtt, ha valaki bizonyíthatóan azért akad el az úton, azért zárja le a forgalom elől az utat, mert se  téli gumija, se hólánca nem volt, annak akár pár ezer euróval is megdrágulhat a svájci sítúra.

Szerbiában november elseje és március 31. között kötelező a legalább négy milliméter profilmélységű téli gumi, emellett hóláncnak is lennie kell a csomagtartóban.

Szlovákiában akkor kötelező a téli gumi (az ottani szabályok szerint minimum 3 milliméteresnek kell lenni a téli gumi profilmélységének), ha az utakat összefüggő hóréteg fedi. Hóláncot csak „megfelelő mennyiségű” hó esetén kell használni.

Szlovéniában november 15. és március 15. között kötelező a téli gumi (a még elfogadott profilmélység minimum 3 milliméter). Hólánc használata esetén azonban akár nyári gumival is közlekedhetnek az autósok, de ezt senkinek nem javasolják.

Ukrajnában semmiféle nincs előírás a téli gumik használatával kapcsolatosan, de bizonyos útszakaszokon tábla írhatja elő a használatát, szóval jobb, ha eleve téli gumival indul útra, aki oda utazik.

Aki rendszeresen jár síelni a hegyekbe tapasztalatból tudja: leges-legelőször mindig mindenki este, vagy legalábbis erős szürkületben, szakadó hóban és csontig hatoló hideg szélben kerül abba a helyzetben, hogy ha tovább akar menni, akkor ott és azonnal fel kell szerelnie a hóláncokat. És olyankor semmi nem működik úgy, ahogy azt a „hóláncboltban” ígérték és a rutinos autóstársak elmondták.

A szakemberek ezért javasolják, indulás előtt mindenki gyakoroljon egy kicsit. otthon, a garázsban vagy az utcán. Jó időben, napvilágon. Különösen azok, akik korábban még soha nem szereltek hóláncot.

A YouTube-on találni jó néhány videót, azok alapján „megtanulható” mit és hogyan kell csinálni. (Ha nem talál ilyet,  kizárt, de ha mégsem, kérje meg a gyereket, hogy google-izzon elő párat. Neki menni fog.) Amennyiben azok alapján sem sikerült otthon felszerelni a hóláncot, érdemes elgurulni egy gumishoz és megkérni, hogy mutassa meg. Mert, ha  valaki nyugodt körülmények között nem boldogul a hólánccal vészhelyzetben, zord időjárás esetén sem fog. Mellékeltünk itt egy kis segítséget azoknak, aki még nem próbálkoztak a hóláncszereléssel.

Léteznek úgynevezett gyorshóláncok, amelyeket hagyományos, vagy legalábbis szokványos hóláncoknál jóval gyorsabban, egyes reklámszövegek szerint akár tíz másodperc alatt is fel lehet szerelni. Ezek persze jóval drágábbak, és ezekre a láncokra is igaz, hogy jobban jár az, aki otthon kipróbálja hogyan kell felszerelni, és nem egy elhagyott havas úton kezdi el megfejteni a használati utasítását.

F.Gy.A.