Satufék, aztán irány a börtön!

  • Ha nem sikerül levillogni az útról a mazsolát, jön a büntetőfékezés?
  • Ki érti, hogy miért fékezett a skodás miután befejezte az előzést?
  • Egy motoros életébe került a pedagógiai célú vészfékezés
  • A büntető sofőr 30 hónap börtönt kapott és öt évre elvették a jogsiját
  • A PofátlanTANítási akcióban az önjelölt önkéntes rendőrökre is vadásznak

Nem múlik el hét anélkül, hogy ne számolna be a média büntetőfékezéses közlekedési afférokról, balesetekről. Amikor önjelölt önkéntes rendőrök, és „majd én megmutatom, hogy kinek van erősebb autója” típusú országúti garázdák kényszerítik hirtelen fékezésre, olykor megállásra is az előtte (szerintük) indokolatlanul lassan, vagy (megint csak szerintük) szabálytalanul közlekedő autósokat.

Nem érdemes vitát nyitni afelett, melyik a rosszabb a két típus közül. Mindkettő szabálytalan, sőt, mindkettő bűncselekményt követ el. A kérdés az esetek többségében jobbára csak az, hogy egy-egy konkrét esetben miképpen végződik az országúti igazságosztók ámokfutása.

Tavaly mi is beszámoltunk a Századvég 1001 fős reprezentatív közvélemény-kutatásáról, amiből kiderült, nagyjából minden második autós találkozott már az autópályákon (de nemcsak ott) azzal a jelenséggel, amikor ámokfutó autósok le akarták tolni  az útról a megengedett sebességgel, esetleg annál kicsit gyorsabban, de a mögöttük érkezőknél lassabban haladókat. A felmérés szerint az autósok 24 százaléka szerint meglehetősen gyakoriak az ilyen esetek.

Sokan vannak azonban, akik nem érik be annyival, hogy megpróbálják „levillogni” az előttük haladó autót az útról annak ellenére is, hogy az a megengedett 130-as sebességgel, esetleg még gyorsabban halad. Ők azok, akik, ha nem kapnak szabad utat az első reflektor-villantásra, szabálytalan előzésbe kezdenek jobbról, de akár a leállósávból is, majd bevágnak a „túl lassú” autó elé és nyomnak egy satuféket.

Szerencsés esetben nem történik baleset, és a büntető autós abban a „boldog” tudatban nyomhatja padlóig a gázt, hogy jól megmutatta annak a mazsolának, hogy hol a helye, és ezzel az affér szerencsésen véget ér.

Vannak azonban, akiknek ez az „oktatás” sem elég, hanem a hirtelen és indokolatlan fékezéssel lelassított autóstársukat még percekig feltartják. Lépésben cammognak előtte, s ha előzni próbál, elé kanyarodnak, újra padlóig nyomják a féket, és ezt még megismétlik párszor.

Az országúti önkéntes rendőrök egy része utóbb azzal magyarázza tettét, hogy előzőleg a megfenyített sofőr követett el valamilyen jogsértést a sérelmükre. Veszélyeztette őket, „csak arról nem készült felvétel, mert nekik nincs fedélzeti kamera a kocsijukban”, nagy hagyta őket előzni, vagy éppen – ez a leggyakoribb, hogy „úgy előzött, hogy le kellett vennem a gázról a lábamat (tehát nem fékeznie kellett, csak picit lassítani!), hogy össze ne ütközzünk”.

Még ha így is történt minden, az sem jogosítja fel a „sértett” sofőrt, hogy a történtekért önmaga, a másik autós és esetleg más, vétlen közlekedők életét, testi épségét kockáztatva vegyen elégtételt helyben. De bennük fel sem vetődik ilyenkor, hogy amit tettek és ahogy tették, önbíráskodás, közúti veszélyeztetés.

Azonban az esetek többségében az efféle büntetés oka nem is a bosszú. A Budapesti Autósok Közössége a minap tett közé a YouTube csatornáján egy felvételt, amit egy országúti garázda škodás által vészfékezéses lassításra kényszerített (büntetett) autóstársának a fedélzeti kamerája készített. Jól látható, hogy a később a skodás által megrendszabályozott autós megelőzött egy kamiont,  majd ahogy kell visszatért a jobboldali sávba és már legalább öt-hat másodpercig, haladt ott egyenletes sebességgel, amikor megelőzte őt a Skoda.

A felvétel alapján úgy tűnik, ott és akkor a Skoda sem hajtott ámokfutóként – ami a vízes úton esőben érthető is. Biztonságosnak tűnik az előzése is, és az is, ahogy visszatért a jobboldali sávba.

Ám, ami ez után történt, semmivel sem magyarázható.

A Skoda fékezett, kitérő manőverre kényszerítve ezzel az autóst, majd amikor az balról elhúzhatott volna mellette, gázt adott és elhajtott. Hát ez még mi volt?! – kérdezheti a tanácstalan autós.

Az affér ez esetben szerencsés véget ért, nem történt karambol, nem sérült meg senki. Végződhetett volna azonban másképp is. Sokszor nem is ússzák meg ennyivel (némi idegeskedéssel és bosszankodással) azok, akiket megrendszabályoztak. Sőt, még a vétlen arra járók is könnyen bajba kerülhetnek.

Néhány éve egy „takarodjon mindenki az utamból” típusú autós nem állhatta, hogy az autópálya belső sávjában 110-zal haladó tanulóvezető „nem takarodott el az útjából”, ezért (szabálytalanul) jobbról megelőzte, majd szinte az orra előtt vágott be elé és pedagógiai célból nyomott egy satuféket is.

A tanulóvezető, hogy elkerülje az ütközést, maga is padlóig nyomta a féket és jobbra rántotta a kormányt. Ekkor érte utol a két autót egy motoros, aki a baleseti helyszínelők mérése szerint úgy 150-es tempóval hajtott. Már féktávolságon belül volt, amikor az előtte haladó két autó afférja miatt a tanulóvezető elé kormányozta a kocsiját. A motoros a tanulóvezető autójába rohant és az ütközés következtében a helyszínen életét vesztette.

Később a vizsgálat azt is kiderítette, hogy a motoros akkor sem tudta volna elkerülni a karambolt, ha 150 helyett csupán csak a számára megengedett maximális sebességgel hajtott volna! Normál sebesség mellett is féktávolságon belül volt, amikor a  sztráda-garázda miatt a tanulóvezető hirtelen irányváltásra kényszerült.

A bíróság első- és másodfokon is a „büntető autóst” mondta ki bűnösnek a balesetért. Mivel a történtek után csak lassított, de nem állt meg, sőt gázt adott és elhajtott a helyszínről, a bíróság jogerősen halált okozó közúti veszélyeztetésért és segítségnyújtás elmulasztásáért mondta ki bűnösnek, és 2 év 8 hónap börtönbüntetésre ítélte, valamint 5 évre eltiltotta a gépjárművezetéstől.

A terhelt védője az ítélet felülvizsgálatát kérte a Kúriától, arra hivatkozva, hogy a büntető autós egyedül a tanulóvető testi épségét veszélyeztette a hirtelen fékezéssel, a motoros haláláért a vádlott és védője szerint nem tehető felelőssé.

A Kúria azonban nem osztotta ezt az álláspontot. A legfelsőbb bírói fórum szerint a terheltnek közepes forgalmú autópályán közlekedve tudatában kellett lennie annak, hogy „az általa tanúsított magatartás ellentétes a közúti közlekedés általános és tételes szabályaival, és e szabályok szándékos megszegésével összefüggésben alakult ki a közvetlen veszélyhelyzet”.

Forrás: kuria-birosag.hu

A Kúria leszögezte továbbá, hogy a balesetben érintettek mind megsértettek valamilyen közlekedési szabályt (a tanulóvezető nem tett eleget a jobbra tartási kötelezettségének, a másik két érintett pedig nem tartott be a megengedett sebességhatárt), azonban a baleset bekövetkezéséhez vezető események láncolatát a büntető autós magatartása indította el. Semmi nem indokolta ugyanis, mutatott rá a Kúria, hogy miután jobbról (szabálytalanul) megelőzte a tanulóvezetőt, visszatérjen a belső sávba, azt pedig végképp semmi, hogy ez után hirtelen fékezzen és vészfékezésre kényszerítse a megelőzött járművet.

A Kúria szerint a vádlottnak tudnia és látnia is kellett az előidézett veszélyhelyzet lehetséges következményeit, hogy tudniillik az ő szándékos és szabályszegő magatartása olyan reakcióra kényszerít másokat, amelyek balesetveszélyt idézhetnek elő!

A YouTube-on és a televíziókban bemutatott esetek többsége autópályán történt, ahol – szerencsés esetben – van hely és lehetőség a menekülésre. Nem úgy a főutakon vagy lakott területen belül, ahol szinte fel-felbukkannak az önjelölt igazságosztók és az autójukat fegyverként használó országúti garázdák.

Nehéz megérteni az országúti garázdákat. Mert lehetséges, hogy ők tényleg jól vezetnek (csak nagy ívben tesznek a szabályokra), urai az autójuknak. De vajon számolnak-e azzal, mi történik, ha a mögöttük haladó nem olyan jó sofőr, mint ők, ha nem fékez elég gyorsan és elég erősen? Ha rossz, vagy ha épp akkor hibásodik meg a fékje?

A rendőrség a sértett autósok bejelentései alapján nem egy esetben azonosította az országúti garázdákat, rájuk bizonyította, hogy ok nélkül vészfékeztek.  A büntetőfékezés tehát koránt sem olyan kockázatmentes szórakozás még azok számára sem, akik ezzel ott és akkor éppen még nem okoztak balesetet, csupán jól szórakoztak azon, hogy a frászt hozták egy mazsolára.

De, mint a tanulóvezetőt büntető autós esete is mutatja, az efféle szórakoztató büntetőakció könnyen börtönbe juttathatja az országúti garázdákat. Főleg most, amikor egyre több civil autóval vadászik a rendőrség a PofátlanTANítási akcó keretében a közlekedési szabályokat semmibe vevőkre. Köztük az önkéntes rendőrökre is. És aligha fogadja el a rendőr, vagy ha úgy alakul a bíróság, hogy azért volt a büntetőfékezés, mert előzőleg ez vagy az történt. Az önbíráskodásra és a közlekedők veszélyeztetésére semmi nem lehet mentség!

Mi szóltunk!

F.Gy.A.