Szórták a rendőrök a büntetőpontokat, mint a győri kézis lányok a BL-döntőben

  • Hiába szóltak előre, hogy ellenőrzés lesz az autópályán, sokan mégis a leállósávban előztek, olykor kilométereken át.
  • A lassú forgalom nem indok arra, hogy a leállósávban előzzön az araszolásba beleunt autós és motoros.
  • Négy nap alatt hétmilliót kaszált a rendőrség és több mint 400 pontot osztott szét a legpofátlanabb autósok között az M7-esen.

Megérte volna odafigyelni Óberling József ezredes szavaira azoknak, akik a hosszú hétvégét a Balatonnál töltötték. Az ORFK közlekedésrendészetének a vezetője ugyanis előre szólt: A hosszú hétvégén megismétli a rendőrség az egy héttel korábbi akcióját: vadászni fognak a leállósávban előzőkre!

Augusztus 14-én 17 leállósávban előző autós és motoros akadt fenn az ellenőrzéseken. A hosszú hétvégén a figyelmeztetések ellenére 67-en. Úgy tűnik, hiábavaló volt minden figyelmeztetés, hogy a rendőrség több civilnek látszó, nagy teljesítményű Pofátlan(TAN)ító kocsival ellenőrzi a szabályok betartását – elsősorban az M7-esen, de nemcsak ott.

Az ORFK kedden közzétette a hétvégi akcióról készült videót.

Ahogy egykor az öregek mondták a szülőfalumban: látható azon minden, mint a búcsúban! A leállósávban folyamatosan haladó motorosok, személyautók, sőt, még igen csak tempósan hajtó tehergépkocsi is.

A film nemcsak annak ékes bizonyítéka, hogy némelyek pofátlansága tényleg nem ismer határokat, hanem annak is, hogy még a szinte lépésben haladó forgalomban sem lehet egykönnyen kiszúrni a Pofátlan(TAN)ítókat. Volt olyan tolakodó, aki szinte a civilnek tetsző rendőrautó előtt unta meg az araszolást és kezdett (volna) hosszú előzésbe a leállósávban.

A legtöbb tolakodó-pofátlankodót az autópálya-felhajtók környékén kapcsolták le a civilnek látszó autókkal járőröző Pofátlan(TAN)ítók. Egyesek egyszerűen nem voltak hajlandók elaraszolni a gyorsítósáv végéig és ott bekérezkedni a sztráda amúgy szintén lépésben haladó külső sávjában, inkább hírtelen kivágtak balra és a járműforgalom elől elzárt területen áthajtva betolakodtak az egyesen haladók közé. Tették mindezt nem egyszer közvetlenül a Pofátlan(TAN)ítók kamerája előtt.

Meglehet, a tolakodókat csábíthatta a fősodorban haladó autó közti olykor tényleg indokolatlanul nagynak tűnő követési távolság, ám ez nem mentség arra, hogy hol záróvonalat átlépve, hogy járműforgalom elől elzárt területen áthajtva, olykor másokat közvetlenül veszélyeztetve tolakodtak be a sorba.

Mások mintha megsértődtek volna a többiekre, amiért a sztrádán araszolók még akkor sem engedték be őket, amikor már elfogyott alattuk a gyorsítósáv, ezért „durcásan” továbbhajtottak, immár a leállósávban. Nem mintha nem lenne Pofátlanság az is, amit azok tesznek, akik, bár ők is csak lépésben haladhattak, mégsem engedték maguk elé a felhajtóról érkezőket, az ő bunkóságukra senki nem válaszolhat egy nyilvánvaló, súlyos és nem utolsó sorban igencsak veszélyes szabálysértéssel.

Az igazi Pofátlan(TAN)ítandók persze azok – és a rendőrség moziján belőlük is jónéhány –, akik miután hosszabb-rövidebb ideig tartó araszolgatás után megunták a túl lassú tempót, egyszer csak jobbra rántották a kormányt (olykor még az indexet sem tették ki) és a leállósávban vad száguldozásba kezdtek. Még olyan teherautóval is találkoztak a rendőrök, aminek a vezetője hosszan és igencsak tempóson előzött – természetesen a leállósávban.

A hosszú hétvégi akcióban nem egyszer megtörtént, hogy a rendőrök kisebb csoportokban állították ki a pofátlan sofőröket; az ORFK moziján látszik, hogy volt, amikor egyszerre három autó bukott le a rendőrautó kamerája előtt.

A leállósávban mind az előzés, mind a folyamatos haladás veszélyes és tilos. Nem érdemes olyasmivel előhozakodni a rendőrök előtt, hogy „Azért mentem a leállósávban, mert nem záródott be rendesen az ajtó, kopogott, nem akartam, hogy emiatt valami baj történjen”. Az sem szokta meghatni a rendőröket, hogy „Valamiért nem akart gyorsulni a kocsi, ezért úgy gondoltam, akkor teszem a legjobbat a többiekkel, ha kiállok, és nem tartom fel a forgalmat a lassúságommal”. Gyenge próbálkozás az efféle szöveg a büntetés elkerülésére, nem is ért célt még efféle magyarázattal senki, pláne akkor nem, amikor majdhogynem áll a sztráda, és viszonylag tempósan csak a leállósávba pofátlankodók haladhatnak.

A leállósáv arra való, hogy a műszaki hibás és mozgásképtelen autókkal ott várják meg a segítséget az autó vezetője és utasai.

De még műszaki hiba esetén is be kell tartani bizonyos szabályokat. Amennyire csak lehetséges jobbra kell húzódni. A sofőrnek és az utasoknak is fel kell venniük a láthatósági mellényüket és a szalagkorlát mögött kell várakozniuk mindaddig, amíg a segítség meg nem érkezik. A kocsi mögött pedig – mintegy 150 méterre – ki kell tenni az elakadásjelző háromszöget, és az sem árt, hogy – ha ezt a kocsi műszaki állapota megengedi – bekapcsolja a sofőr a vészvillogót is.

A leállósávot tilos ideiglenes pihenőhelyként használni, ahol megállhat a család, hogy könnyítsen magán, akit sürget a szükség, a többiek pedig elszívjanak egy cigit és megmozgassák egy kicsit az izmaikat. Ennek ellenére sokan megtették a mostani hosszú hétvégén is.

A rendőrség a négy nap alatt közel 7 millió forintot kasszírozott csak az autópálya leállósávját szabálytalanul használóktól és több mint 400 büntetőpontot osztott szét köztük. (A leállósáv használatáért ugyanis 100 ezer forint bírság és hat büntetőpont jár! Az intézkedő rendőrnek e tekintetben nincs mérlegelési joga és lehetősége.)

A múlt hét baleseti szempontból a fokozott ellenőrzések dacára is igen gyászos volt: 9 halálos balesetben 11-en vesztették életüket, közülük 8-an a hosszú hétvégén történt hat tragédiában lelték halálukat. Csak az ünnepi hétvégén 80 ittas sofőrt emeltek ki a rendőrök a forgalomból.

F.Gy.A.