„Sz…rul néz ki! De védi az életem!”

  • Az első, ami szokatlan, maga a cím: „Looks like shit. But saves my life.”, magyarul: „Sz…rul néz ki. De védi az életem”, vagy könnyebben emészthető formában: „Gáz, ahogy kinéz. De védi az életem”.
  • A másik szokatlan dolog, hogy Európa vezető hatalmában, a csaknem 83 millió lakossal rendelkező Németországban angol nyelven folytatnak közlekedésbiztonsági kampányt (talán a fiatalok jobban vevők az angol nyelvű üzenetekre?).
  • Végezetül, ami szokatlannak nem nevezhető, de a szlogenjére tekintettel talán kissé meglepő, hogy a kerékpáros fejvédőt népszerűsítő kampányt a németek többsége elismeréssel fogadta és sikeresnek tartja – ezt mutatja a YouGov felmérése.

Köztudott, hogy a kerékpáros fejvédő életet menthet. Azokban az országokban, illetve tagállamokban, ahol a fejvédő használatát jogszabály kötelező jelleggel írja elő a bringások részére, ott mindenhol csökkent a halálos kimenetelű kerékpáros balesetek száma. Szükséges megjegyezni, hogy legtöbb országban ez a kötelezettség csak a gyermekkorúakra terjed ki, míg a felnőttekre viszonylag ritkán (utóbbira sajátos példa Finnország, ahol a fejvédő viselési kötelezettség életkortól függetlenül minden kerékpárosra vonatkozik, ugyanakkor a szabály megszegéséhez szankció nem társul – azaz a szabályozásnak „üzenetértéke” van).

A kerékpáros testét baleset bekövetkezése esetén nem sok minden védi. A ruházat védőfelszerelésnek aligha tekinthető, így a kerékpáros egyedül fejvédőjének a védelmére számíthat, amennyiben azt elindulása előtt azt a fejére tette, s megfelelően rögzítette. A kerékpáros fejvédők a passzív védelmi eszközök közé tartoznak, melyek arra hivatottak, hogy a bekövetkezett baleset esetén csökkentse a sérülések szintjét, ezáltal fontosságuk és hasznosságuk az élet és testi épség védelme vonatkozásában megkérdőjelezhetetlen. A kerékpáros fejvédő használata kerékpározás közben mindenképpen ajánlott (akkor is, ha az jogilag esetleg nem kötelező), hiszen a sisak védi viselője fejét, és elnyeli az esetleges baleset, ill. ütközés során keletkező energia jelentős részét.

A balesetek során szerzett tapasztalatok azt mutatják, hogy a kerékpáros tragédiák többsége azért következik be, mert elütés következtében a kerékpáros feje nagy erővel ütközik a jármű szélvédőjének, ill. motorháztetőjének. Ez esetben a fejvédő hatásos védelmet nyújthat. A holland SWOV kutatóintézet kutatási eredménye alapján közúti baleset esetén a fej- és agysérülés kockázata nem kevesebb, mint 45 %-kal csökken azáltal, hogy a kerékpáros fejvédő sisakot használ. Természetesen az is nagyon fontos, hogy a fejvédő jó állapotú, s megfelelően rögzített legyen, hiszen ezek nélkül védelmi funkcióját nem képes kifejteni.

A fenti felismeréseken is alapul a németországi Szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúra Minisztérium (BMVI) valamint a Német Közlekedésbiztonsági Tanács (DVR) által közösen indított közlekedésbiztonsági kampány, mely a talán nem is kissé meglepő „Looks like shit. But saves my life” megnevezést kapta. Némiképpen magyarázat lehet a címre, hogy a kampány célközönsége a fiatalok és a fiatal felnőttek korcsoportja.

Németországban a kerékpáros fejvédő használata napjainkban még nem kötelező, bár annak szükségszerűségére számos szakértő és közlekedésbiztonsági szervezet tett már javaslatot. A fejvédő használatát ugyanakkor minden kerékpárosnak javasolják. A németországi tapasztalatok azt mutatják, hogy kerékpározáskor a szülők gyermekeik biztonságára sokkal nagyobb figyelmet fordítanak, és ilyenkor jó példát mutatva gyakran saját maguk is fejvédő sisakot csatolnak. A fiatalok és a fiatal felnőttek esetében azonban a sisak viselésének aránya rendkívül alacsony, ezért is tűnt időszerűnek az említett kampány megindítása.

A YouGov nemzetközi véleménykutató intézet felmérést készített arról, hogyan is vélekednek a németek a kerékpáros sisakokról, mekkora lehet a fejvédő használati aránya a kerékpárral közlekedők körében, és milyen a megítélése a BMVI és a DVR közös kampányának. A reprezentatív felmérés eredményét idén tavasszal tették közzé.

A válaszadók többsége elismerően nyilatkozott a kampányról, melyről a megkérdezettek 47%-a „nagyon jó”, valamint „meglehetősen jó” értékelést adott (a negatív jellegű válaszok aránya ezzel szemben 32% volt). A nők és a férfiak válaszai között értékelhető különbség nem volt érezhető, a két nem képviselői közel azonosan vélekedtek a kampány megítélésével kapcsolatban.

A másik érdekesség a sisakviselési arány aktuális helyzetének felmérése volt.

A megkérdezettek 12%-a nyilatkozott úgy, hogy kerékpározás közben mindig visel fejvédőt, míg az érintettek 7%-a ezt esetenként, 6%-a pedig csak ritkán teszi. Ezzel szemben soha nem visel fejvédőt a válaszadók 40%-a, míg kerékpárral egyáltalán nem szokott közlekedni a németek 32%-a.

A felmérésből az is kiderült, hogy a férfiak valamivel nagyobb arányban utasítják el a kerékpáros fejvédő használatát bringázás közben, míg a szebbik nem képviselői közül kevesebben kerékpároznak, mint az a férfiak esetében kimutatható.

A YouGov a felmérését a 18. életévét betöltött német lakosság körében végezte el.

G.I.