Tartósan fennmaradhatnak az ideiglenes kerékpársávok!

  • Biciklis rendőrök ellenőrzik az ideiglenes  kerékpársávok használatát!
  • Szeptemberig marad az „ideiglenesség”, a többit majd utána meglátjuk!
  • A főpolgármester-helyettes szerint a „visszajelzések” rendkívül kedvezők.
  • Szeretnek biciklizni az emberek, vagy most bringázni a legbiztonságosabb?
  • Az autóklub illetékese szerint az autós közlekedés ellehetetlenítése zajlik.

Fotó: bkk.hu

Kerékpáros rendőrök ellenőrzik reggel nyolc és este nyolc között a Budapest több főútján kialakított ideiglenes  kerékpársávok szabályos használatát. Nemcsak a kerékpársávot szabálytalanul használó autósokat figyelmeztetik majd az ígéret szerint a KRESZ előírásainak a betartására a BRFK járőrei, hanem azokat a bringásokat is, akik a felfestett kerékpársáv dacára továbbra is szabálytalanul, a járdán kerekeznek.

A rendőrség tájékoztatása szerint a biciklis járőrök elsősorban szép szóval, azaz figyelmeztetéssel igyekeznek majd fenntartani a rendet, illetve véget vetni az esetleges szabályszegéseknek, de indokolt esetekben természetesen büntetnek is.

A Főpolgármesteri Hivatal a koronavírus-járvány miatt elrendelt kijárási korlátozások alatt alakított ki ideiglenes kerékpársávokat Budapest többsávos főútjain, egy-egy sávot elvéve az autósforgalomtól, egyebek között a Bartók Béla és az Üllői úton, illetve a Nagykörút Nyugati-tér – Üllői út közti szakaszán. [Korábbi cikkünk itt olvasható.] Akkor azzal érveltek, hogy így kívánták megteremteni a kerékpáros munkába járás biztonságos feltételeit.

Nem zárható ki azonban, hogy az ideiglenesség tartós lesz, fennmarad a koronavírus-járvány miatt kihirdetett veszélyhelyzet után is. Ezt valószínűsítette Facebook-posztjában Karácsony Gergely főpolgármester.

„A kerékpáros élet nem áll meg a fővárosban [a koronavírus-járvány miatt], sőt, éppen az egészségügyi veszélyhelyzet adott lökést a kétkerekű fejlesztéseknek. (…) Azzal, hogy a budapestiek jelentős része fegyelmezetten otthon maradt, az autósforgalom visszaesett a városban. Ez pedig lehetőséget teremtett arra, hogy megtervezzünk és meg is valósítsunk egy komoly kerékpárúthálózat-fejlesztést”.

Az ideiglenesen kialakított kerékpársávok szeptemberig biztosan megmaradnak. Ezt már Dorosz Dávid klímavédelmi és fejlesztési főpolgármester-helyettes jelentette be, amikor személyesen ellenőrizte, miképpen tartanak rendet a BRFK kerékpáros rendőrei az ideiglenes kerékpársávok mentén.

Dorosz a városházára érkezett „visszajelzésekre” hivatkozva kijelentette, hogy emberek megkedvelték a kerékpáros közlekedést, ezt bizonyítja szerinte a főváros útjain láthatóan megnövekedett kerékpáros forgalom és a Mol Bubi forgalmának jelentős növekedése is.

Az Autóklub illetékese szerint viszont a főváros legfontosabb útjairól leválasztott ideiglenes kerékpársávok ellehetetlenítik az autós közlekedést már most is, pedig az élet – már ami a közlekedést illeti – még nem tért vissza a járvány előtti kerékvágásba. Sokan még mindig otthon vannak például a gyerekkel. A közösségi közlekedésben érvényben vannak a maszk viselésre és a távolságtartásba vonatkozó előírások.

A kijárási korlátozás alatt a BKK utasforgalma a korábbi tizedére esett vissza. Csökkentendő a vírus terjedésének kockázatát ugyanis mindenkit arra biztattak, hogy ha csak teheti, mellőzze a közösségi közlekedést és a válasszon a járvány idején biztonságosabb egyéni közlekedési módokat, gyalogoljon, bringázzon, üljön autóba. Ehhez jött még, hogy a Mol Bubi jelentősen csökkentette az árait, így valóban olcsó és különösen rövid távon reális közlekedési alternatívát kínáltak a kölcsönözhető biciklik a legtöbb járművel szemben.

Tény, hogy főleg hétvégéken viszonylag nagy a kerékpáros-forgalom a fővárosban, így az ideiglenes kerékpárutakon is jelentős. Nem úgy a hétköznapokon, amikor viszont  a tapasztalatok szerint a lépésben haladó autók mellett csak elvétve hajtanak el kerékpárosok. A kerékpárúton. És közben persze a járdán is.

Nem új keletű tapasztalatai a rendőrségnek, hogy a kerékpárosok nem minden esetben ismerik, illetve tartják be a rájuk vonatkozó szabályokat. Tapasztalataik szerint a leggyakoribb szabálytalanságok közé tartozik, hogy kerékpárútként használják a járdákat, amivel veszélyeztetik a gyalogosokat, de saját testi épségüket is.

Jellemző továbbá, hogy a gyalogos-átkelőhelyen áthaladáskor nem szállnak le a biciklijükről, hanem a gyalogosok között szlalomozva kerékpároznak át a zebrán, ami nemcsak szabálytalan, veszélyes is. Több szempontból is.

Először is mert veszélyezteti a gyalogosokat. Másfelől a zebrákhoz közeledő autósok (legalábbis a szabálykövetők) azt figyelik, vannak-e, gyalogolnak-e az úttest irányába gyalogosok, és nem azt, hogy a távolból várható-e egy tempósan haladó kerékpárosok érkezése.

Nem mellesleg a zebrán a gyalogosnak elsőbbsége van a kanyarodó autókkal szemben, a kerékpárosoknak azonban nincs.

A rendőrség a police.hu oldalon évente többször is felhívja a kerékpárosok figyelmét a kerékpározás legalapvetőbb szabályaira. Eszerint:

  • Kerékpárral alapvetően az úttesten kell közlekedni.
  • Amennyiben az úttest mellett van kerékpárút vagy gyalogos- és kerékpárút, akkor azon kell a biciklivel haladni.
  • Kivételes esetben van lehetőség arra, hogy a kerékpáros a járdán közlekedjen. Ilyen az, ha az úttest a kerékpározásra alkalmatlan, azaz az út minősége nem teszi lehetővé a biciklivel való közlekedést. A forgalom nagysága és összetétele nem befolyásolja az alkalmasságot, ezért bármennyire is nagynak tűnik a forgalom, az úttesten kell kerékpározni.
  • A táblával jelzett főútvonalon 12 éven aluli gyermek nem kerékpározhat, neki a járdán kell közlekednie.
  • A kerékpáros maximális sebessége járdán 10 km/h.
  • A fenti eseteken kívül nincs lehetőség a kerékpárral a járdán való közlekedésre!
  • Kerékpárral az útpadkán, az úttesten és a járdán is csak egy sorban szabad haladni.
  • Kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a kerékpárról le kell szállni.
  • Az utat keresztező kerékpárúton lehet a kerékpárt hajtva közlekedni.
  • Az út-kerékpárút kereszteződésében a táblák határozzák meg az elsőbbséget.

Az autósoknak is be kell tartani az autó-kerékpár találkozására vonatkozó előírásokat. Például a megfelelő oldaltávolságot, ami másfél-két méter és a legtöbb város belvárosában, ami a keskeny vagy éppen parkoló autóktól zsúfolt utcákban szinte betarthatatlan. De még a szűk utcákban is elvárható, hogy a közlekedők, akárhány keréken közlekedjenek is, figyeljenek egymásra. Csak azért, hogy ne akadályozzák egymás haladását, és ne is demonstrálják, hogy ki alatt van több lóerő, ki az erősebb, ki tud gyorsabban eljutni A pontból a B-be.

Mert mindenkit hazavárnak!

F.Gy.A.