Tragédia Horvátországban

Forrás: facebook

A média és a hatóságok folyamatos felhívása ellenére a mögöttünk álló hétvége sem hozott fényes eredményeket a közúti baleseteket illetően. A legmegrázóbb tragédia – bár halálos áldozatokat nem követelt – Horvátországban történt, amikor az autópálya fizetőkapujánál sorban álló magyar autót teljesen letarolta egy nagy sebességgel közlekedő BMW-s. Érthetetlen, döbbenetes, felháborító – hogy hirtelenjében csak ezeket a szalonképes jelzőket használjam.
Az első híradások arról szóltak, hogy az autójával mintegy 150 km/órával száguldó 35 éves horvát fiatalember vélhetően bekapcsolt tempomat mellett telefonált vagy sms-ezett a gépkocsijában, ezért nem vette észre, hogy vészesen közeledik az autópálya fizetőkapujához. A legfrissebb hírek szerint viszont a hosszabb ideje drogelvonóra járó férfi ezúttal mégiscsak kábítószer hatása alatt vezetett. Az is felmerült még továbbá, hogy az autópálya ezen szakasza túl egyenes, így a sofőrök gyakorta későn fékeznek a kapuk előtt.
A tragikus történet szempontjából voltaképpen teljesen mindegy is, hogy melyik okot választjuk, ha rajtam múlna egészen biztosan a legszigorúbb büntetést kapná a vétkes sofőr vizsgálat lezártával. Mielőtt részletesebben is belemennék az egyébként megmagyarázhatatlan tragédia okainak taglalásába, képzeljék el, hogy ott állnak gyanútlanul a fizetőkapunál, talán éppen a pénzt számolgatják, amikor egyszer csak elsötétül a világ, és családtagjaikkal együtt egyik pillanatról a másikra összetörve, véresen fekszenek egy romhalmazban. Még az is lehet, hogy a vétlen magyar autós a tragédia előtti másodpercben a tükörben látta a feléjük közeledő ámokfutót, de akkor azt is felmérhette, hogy ebből a helyzetből az előtte álló autó, a bódék miatt szűk útkeresztmetszet és a száguldó autó miatt nincs menekvés. Borzasztó helyzet! Bár, ahogyan arról már többször írtam, nagy híve vagyok, most mégis azt mondom, nincs az a vezetéstechnikai tréning, ahol az ilyen helyzetekre felkészítenek.
Nos, ezek után lássuk azokat az okokat, amelyek az elsődleges vizsgálatok alapján napvilágot láttak. Szemtanuk szerint, akik a BMW-t már korábban látták (leginkább csak hátulról) útközben, az autó feltűnően nagy sebességgel haladt az autópályán. Ehhez jöhetett még hozzá a tempomat, amely nem mai találmány, és arra született, hogy kényelmesebbé tegye a vezetést, azaz, hosszú, kiegyensúlyozott utakon és forgalom mellett a sofőrnek ne kelljen folyamatosan a gázpedálon tartania a lábát, még a jármű fogyasztásának is jót tesz, ha egyenletes a tempója. Ugyanakkor az is tény, hogy fokozza a monotóniát, a sofőr pár tizedmásodpercnyi elbóbiskolása esetén esélye sincs arra, hogy jó esetben a lába lecsússzon a gázról, hiszen a tempomat miatt nem is tartja rajta. Minél nagyobb a sebesség, annál nagyobb a tempomat használatának kockázata, persze csak akkor, ha a sofőr nem felügyeli a rendszert. Márpedig telefonálás vagy sms-ezés közben erre alig van lehetőség. Néhány évvel ezelőtt Olaszországban történt olyan „tempomatos” baleset, amelynek során – szintén egy autópálya kapunál – egy magyar kamion tarolta le az előtte lévőt, akkor ott ketten haltak meg. A vizsgálat szerint a kamionos elaludt, miközben a tempomat tartotta a sebességet.
Valószínűleg az autógyártók is felfigyeltek erre a kockázatra, hiszen az adaptív tempomat kifejlesztésével és beépítésével a mai járművekben ez a veszély már megszűnt, lévén az autó figyeli az előtte haladó vagy éppen álló forgalmat, és automatikusan fékez vagy gázt ad a körülményeknek megfelelően. Ha igazak a hírek, a mostani tragédiában szerepet játszó autóban még nem ilyen korszerű berendezés működött. Az azonban végképp érthetetlen, hogy miért kell egy 150-nel haladó járműben kézből telefonálni, sms-t írni vagy olvasni, erre nincs mentség.

Forrás: net.hr

A másik feltételezett ok a drogfogyasztás. Előre haladott fejlesztések vannak arra vonatkozóan, hogy az autókba beépítenek egy berendezést, amely a gépkocsivezető alkoholos befolyásoltsága esetén nem engedi beindítani a járművet. Szuper megoldás, már régen meg lehetett volna oldani. De mire ezt megoldanák, jön a kábítószerfogyasztás, amely nem kevésbé jelent baleseti kockázatot. Egyelőre a megoldást sem látom, hiszen az aligha járható fejlesztési irány, hogy az autó vért vesz a sofőrtől, azt analizálja, és negatív eredmény esetén már útnak is indulhat. Marad tehát az autós önfegyelme, kötelességtudata, szabálykövetése, ám ezek a fogalmak egyre kevésbé jellemzik korunk emberét.
De lássuk a harmadik feltételezést, miszerint a balesetet az okozta, hogy túlságosan egyenes az autópálya vonalvezetése, és ezért a sofőrök későn kezdenek lassítani. Több oknál fogva ezt a magyarázatot sem értem. Egyrészt az autópályák fizetőkapuira vonatkozóan több kilométerre előre táblák jelzik a kapuk „eljövetelét”, majd sebességkorlátozó táblák egész sora következik. Persze, sms írás közben, nagy sebességnél ezek a táblák valóban elsikkadhatnak a látómezőben. De azt nem akarom elhinni, hogy egy olyan autópálya műtárgyat, mint a fizetőkapuk kiépített rendszerét egyenes úton nem lehet észre venni!
Egyszóval, a jelen ismereteink szerint nem látok értelmes magyarázatot a tragédiára. Elfogadható magyarázatot meg pláne nem. Vélhetően a horvát hatóságok sem, hiszen előzetes letartóztatásba helyezték a vétkes BMW-st, aki egyébként elnézést kért a magyar családtól és jobbulást kívánt nekik. Gesztusként elfogadható, más kérdés, hogy ez esetben nem arról van szó, hogy valakinek véletlenül a lábára lépett.
A magunk részéről mi is csak jobbulást tudunk kívánni a kórházban lévő családnak.

S.G.