Lakókocsi vagy lakóautó? – csak ezekre érvényes jogosítvánnyal és nagy figyelemmel

Bár egyes – nem hivatalos – számítások szerint nagyjából 10 ezer lakókocsi és lakóautó fut a hazai utakon, számuk – elsősorban a gombamód szaporodó kölcsönzők okán – évről-évre növekszik. A turizmusnak ez a semmi máshoz nem hasonlítható formája, vagy divatosabb szóval feelingje nagy hagyományokkal bír például az Egyesült Államokban, de jó néhány nyugat-európai országban is. Az erre épülő iparágnak – ha lehet ilyet mondani – jót tett a COVID-19 járvány, hiszen az ilyen járművek tulajdonosai vagy bérlői külföldi, netán belföldi utazásaikkor nem kényszerültek szállodákba, mindenféle igazolás nélkül járhatták hazájuk vagy a környező országok útjait.
A lakókocsizás, illetve lakóautózás kétségtelenül remek válfaja a kikapcsolódást jelentő utazásnak, ám ez egy olyan műfaj, ami tulajdonképpen egy életforma. Akik ötcsillagos szállodákhoz szoktak, azok nyilván kényelmetlenül érezhetik magukat egy viszonylag szűk helyen összezárva, noha e járművek között is bőven válogathatnak ötcsillagos színvonalnak megfelelők közül, ha nem is túl olcsón. Ám egy dolog a szabadság érzetét biztosító, minden földi jóval felszerelt lakóautó vagy lakókocsi, egy másik dolog az ezekhez kapcsolódó vezetéstechnika megfelelő ismerete. Különös vonatkozik ez azokra, akik egy hirtelen elhatározásból következően bérlésre adják a fejüket. Mielőtt azonban rátérnénk arra, hogy milyen módon kell vezetni egy autónk után kötött lakókocsit vagy egy önjáró lakóautót, érdemes áttekinteni az utánfutók vontatásának szabályait, melyhez a következő oldal részletes útmutatást ad: https://carportal.hu/vontatas-mivel-mekkorat_a-vontatas-szabalyai/. Nem véletlen, hogy ezek a lakókocsik többnyire nem vezethetők „sima” B kategóriás jogosítvánnyal, mint ahogy az sem, hogy a sebességkorlátozásokat is más értékek mentén határozták meg a jogalkotók. Könnyű elképzelni ugyanis, hogy ha az autónk után kötünk egy izgő-mozgó nehéz pótkocsinak minősülő lakókocsit, akkor ahhoz nem lesz elég a mindennapok vezetési gyakorlata, mert az autónk legtöbb funkciója megváltozik. Más lesz a gázadás hatékonysága és nyilván a fékezést, a kanyarodást sem könnyíti meg a fékezéskor az autóra nehezedő lakókocsi, noha az saját fékrendszerrel is működik. A vontatott lakókocsi az előzéseket sem teszi egyszerűvé, elég egy rossz kormánymozdulat, és az egész szerelvény könnyen kígyózó mozgásba kezdhet, amelynek végzetes következményei lehetnek. (Elrettentő példából számos összeállítást találhatunk a különböző videómegosztókon.) Nem árt külön figyelmet szentelni az időjárásra, hiszen ezeknek a járműveknek – méretüknél fogva – nem a szél a legjobb barátjuk. Egy erős oldalszél például olyan mozgásba hozhatja a vontatmányt, amelyet még egy gyakorlott sofőr is csak nehezen tud korrigálni, ha egyáltalán képes lesz erre. És ha már szóba hoztam az előzéseket, számolni kell az ezekre szánt út hosszának meghosszabbodásával, mert könnyen belátható, hogy még egy erősebb vontató személygépkocsi is veszíteni fog a megszokott előzési képességéből.
Megint más dolog a lakóautó. Az európai piacra készült lakóautók többsége egy kilenc személyes mikrobusznak felel meg, ezért B kategóriás jogosítvánnyal vezethető. Ez azonban közel sem jelenti azt, hogy előzetes gyakorlás nélkül érdemes nekivágni a világnak. Először is, mert a menetteljesítménye jelentősen különbözik a saját autónkétól. Meg kell barátkozni azzal, hogy a legritkább esetben fogunk az autópályák belső sávjában száguldani, egy meredekebb hegyi út pedig örökkévalóságnak tűnik majd. De ha nyaralni megyünk, egyébként sincs ok a sietségre, mégis hasznos lehet, ha rászámolunk néhány órát a személygépkocsival való szokásos menetidőhöz.
És akkor néhány gondolat a jármű terjedelméhez. Nem hiszem, hogy a B kategóriás sofőrök között sokan vannak olyanok, akik valaha is figyelték a magasságkorlátozásra figyelmeztető táblákat. Nincs is ezzel baj, hiszen miért is tennék. Ám más a helyzet, amikor egy lakóautó volánja mögé ülünk. Néhány évvel ezelőtt egy barátom lakóautót bérelt, és a családdal együtt nagy örömmel jöttek ki a kölcsönzőből. Első útjuk természetesen egy benzinkútra vezetett, ahol a barátom figyelmen kívül hagyta a kútoszlopok fölé felszerelt világító reklámtáblát, és a kocsi fülkéje fölött kiképzett, előredudorodó „hálószoba” egyszerűen letarolta a reklámot. De hasonló meglepetés érheti azokat a sofőröket is, akik egy mélygarázsban próbálnak helyet találni a lakóautónak. Ott aztán rögtön ráébrednek arra, miért is van ezeken a helyeken magasságkorlátozó tábla. Mindkét járműfajta esetében külön figyelmet érdemel a személyes cuccaink elhelyezése. Az autók rakodásának veszélyeiről írtunk már korábbi cikkünkben, ám a körültekintő pakolásnak ezekben az esetekben különös jelentősége van. A lakókocsiban, lakóautóban nem kellően rögzített tárgyak egy hirtelen fékezésnél, kanyarodásnál könnyen önálló életet kezdenek élni, s ez komoly közlekedésbiztonsági kockázatot jelenthet.
Egyszóval, jó mulatságot és nagyszerű túrázást jelentenek a mozgó „szállodák”, de nem árt óvatosnak lenni. A megszokottnál is jóval óvatosabbnak. Hogy balesetmentesen élvezhessük az utunkat egy olyan járművel, amelynek a megismerésére is idő kell. Ezt az időt pedig célszerű egy kis gyakorlással tölteni, amelyre alkalmasak lehetnek a ritkábban látogatott felszíni parkolók vagy tanpályák. Sokkal jobban járunk, ha a kölcsönvett, általunk alig ismert járművel még egy nagyobb út előtt teszünk néhány próbát, mintha később egy kempingben okozunk jelentős anyagi kárt. Nem árt gyakorolni az egyik legkényesebb manővert, a kanyarodást sem, hiszen ezek a járművek, járműszerelvények lényegesen hosszabbak is, mint a hétköznapokban használt autóink.
És tudják: mindenkit hazavárnak!

S.G.