18 euró parkolási díj egyetlen óráért?
- Jelentősen többet kell fizetni azoknak, akik SUV-jukkal vagy más nehéz gépkocsijukkal Párizsba látogatnak.
- A fővárosban egy népszavazás során megháromszorozták ezeknek a járműveknek a parkolási díját.
- A belvárosban ezentúl óránként 6 euró helyett 18 eurót kell fizetni, hat óra parkolás díja pedig még drasztikusabb mértékben, 225 euróra emelkedett.
- A szigorítás az 1,6 tonna feletti, belsőégésű motorral szerelt, ill. hibrid, továbbá a 2 tonna feletti elektromos autókra vonatkozik.
- A párizsi lakosok, a parkolóházak, az iparosok, a mentő- és ápolószolgálatok stb. kivételt jelentenek a szabályozás alól.
- A szigorítás hátterében a nagyobb tömegű és helyigényű járművek közlekedésének korlátozása mellett környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági szempontok is állnak.
- Az új szabályozás október 1-től van érvényben.
A párizsiak többsége egy lakossági felmérés keretében megszavazta a városvezetés elképzelését, ezáltal október 1-től drasztikusan magas parkolási díjak léptek életbe a francia fővárosban. És kik az „elszenvedők”? Az átlagosnál nehezebbnek nyilvánított személygépkocsik tulajdonosai. Azoknak az utazóknak, akik SUV-jukkal vagy más, nehezebb gépjárművükkel Párizsba látogatnak, a jövőben lényegesen többet kell fizetniük, amennyiben autójukkal a metropolisz területén kívánnak parkolni. Párizsban ugyanis megháromszorozták ezeknek az autóknak a parkolási díját.
Az új tarifa szerint a központban a szokásos 6 euró helyett 18 euróba, a külterületen pedig 4 euró helyett 12 euróba kerül egy órányi parkolás. A parkolási díj hosszabb tartózkodás esetén aránytalanul, mondhatni brutális mértékben megemelkedik. A belvárosi zónákban négy óráért már 117 eurót, hatórás parkolásért pedig 225 eurót kell fizetni. Ha valaki az adott járműre érvényes parkolójeggyel nem rendelkezik, zónánként eltérően 150-225 euró bírságra számíthat.
Az emelt díj azokat a városba látogatókat érinti, akik olyan belsőégésű motorral szerelt vagy hibrid gépkocsival, rendelkeznek, amelynek saját tömege üres állapotban meghaladja az 1,6 tonnát, illetve 2 tonnánál nehezebb elektromos autóval közlekednek. A szabályozás alól kivételek is vannak, mint például a párizsi lakosok, a helyben dolgozó iparosok, a mentő- és ápolószolgálatok járművei stb., továbbá a parkolóházaknak sem kötelező a főváros döntését díjaik meghatározása során figyelembe venniük. Sokak szerint a párizsi szabályozás méltánytalan, hiszen nem csak a prémium márkák SUV-jait és felsőkategóriás járműveit, mint például a Porsche Panamera és a Audi Q8 e-tron vezetőit bünteti háromszoros parkolási díjjal, hanem az olyan közkedvelt, korántsem luxus modellek sofőrjeit is, mint pl. a nagyobb teljesítményű Toyota CH-R.
És hogyan működik a parkolási díj ellenőrzése? Francia tulajdonú autóknál egyszerűen: a parkoló automatába be kell ütni (illetve mobil applikációban meg kell adni) az adott jármű rendszámát, és az ellenőrök a nyilvántartóból lekért járműadatok alapján állapítják meg, hogy a fizetési kötelezettség megfelelően teljesült-e. Külföldi autóknál nehezebb a helyzet, mivel a jármű nyilvántartás általi ellenőrzésére nincs mód, és sokszor nem is a típustól, hanem a konkrét modelltől függ, hogy a jármű melyik fizetési kategóriába tartozik. Pl. a már említett Toyota CH-R kisebb motorú változatának parkolása alapáras, a nagyobb teljesítményű változatok esetében viszont már háromszoros díjat kell fizetni.
A SUV-ok és a nagyobb tömegű elektromos autók közlekedésének ily módon történő korlátozását, megkülönböztetését Párizs városvezetése több tényezővel indokolta. Egyrészt ezek a járművek nagyobb méretűek és tömegűek, fokozott környezetszennyezést, illetve környezetkárosítást okoznak, parkolásuk során nagyobb közterületet foglalnak el, és egyébként is fokozottabb veszélyt jelentenek a közúti közlekedés biztonságára, a magasabb felépítés és első rész kialakítás miatt különösen a legvédtelenebb közlekedőkre, a gyalogosokra és kerékpárosokra nézve.
G.I.