1991 óta először nem gázoltak halálra gyalogost
- Egy igazi sikersztorivá nőtte ki magát a „Bologna Città 30”.
- Sebességcsökkentő beruházások, 500 méterenként táblák.
- Európában már 15 ország 160 városában van 30-as korlátozás.
Az egy éve meghirdetett „Bologna Città 30” közlekedésbiztonsági program igazi sikersztori lett. Olaszország hetedik legnépesebb városában a „Lassan, ments életet!” szellemében tavaly bevezetett 30 km/h sebességkorlátozás hatására 13 százalékkal csökkent a balesetek és 11%-kal a balesetekben megsérültek száma.
A város közlekedésbiztonsága minden szempontból szembemegy az országos trendekkel. Olaszországban ugyanis nőtt a balesetek száma 2024-ben, valamint a sérülteké és a balesetekben elhunytaké is.
1991 óta tavaly először fordult elő, hogy nem gázoltak halálra gyalogost Bologna útjain, amit szintén a „Bologna Città 30” projekttel magyaráznak. Ahogy azt is, hogy összességében hatodával kevesebb sérüléssel járó gyalogosgázolás történt.
A „Bologna Città 30” kapcsán bevezetett intézkedések hatására mindemellett 5%-kal visszaesett a gépjárműforgalom és 29%-kal csökkent a légszennyezettség.
A programról „Egy éve 30” címmel készült jelentés, amiből kiderül: a Bologna Città 30 hatására az elmúlt évben 371-gyel kevesebb baleset történt (2024-ben összesen 2457-et jegyeztek fel a helyi statisztikákba, míg 2022-2023 között átlagosan 2828-at) és 269-cel kevesebben sérültek (2159-en, szemben a 2023-as 2428-cal).
Mindeközben város közlekedése megváltozott, az ott élők közlekedési szokásai jelentősen átalakultak. A „Bologna Città 30” 2024 január 16-i kezdete óta a kerékpármegosztók forgalma 69, az autómegosztóké 44 százalékkal nőtt. Közel harmadával nőtt azoknak a száma, akik a városon belül, a peremkerületekben vasútra váltottak és tizedével nőtt a kerékpáros forgalom.
Bologna közlekedésbiztonsági mutatói minden tekintetben szembemennek az országos folyamatokkal. Olaszországban ugyanis az ISTAT adatai szerint 2024 első félévében (éves adatok a jelentés elkészítésekor még nem álltak rendelkezésre) 0,9 százalékkal nőtt a közlekedési balesetek, 0,5%-kal a sérülések és 7,9%-kal a balesetekben elhunytak száma.
A „Bologna Città 30” sikerének számos oka van a jelentés szerint. Több tényező együtthatásának, több hatóság és szervezet összefogásának, összehangolt munkájának az eredménye.
A „Bologna Città 30” alatt jelentősen átalakult a város mobilitása. Több mint 27 millió eurót költöttek a közlekedési infrastruktúra átformálására, elsősorban sebességcsillapító megoldások telepítésére, sávszűkítésekre például, a kereszteződések és a gyalogos-átkelőhelyek biztonságossá tételére, kerékpárutak és -sávok építésére, kerékpárdokkolók és tárolók kialakításra, forgalomcsillapított gyalogos- és iskolaterek kialakítására.
És hogy senki ne feledkezhessen meg arról, hogy Bologna útjain 30 km/h sebességkorlátozás van érvényben, városszerte több száz Città 30, valamint a 30 km/h sebességkorlátozást jelző táblát helyeztek ki, átlagosan 500 méterenként.
A helyi rendőrség a „Bologna Città 30” indításakor kezdte meg Közúti Biztonsági Ellenőrzési Tervének végrehajtását és 166 napon át (2024 első félévében) szinte folyamatosan kontroll alatt tartotta a város közlekedését.
Nem egészen hat hónap alatt több mint 14 ezer járművet állítottak meg ellenőrzésre a városban, minden hetediket meg is bírságoltak különféle kihágások matt, elsősorban az övhasználat elmulasztásáért, piroson áthajtásért, vagy mert vezetés közben telefonált a sofőr. És persze a megengedett maximális (30 km/h) sebesség túllépéséért.
Fél év alatt 300 sofőr jogosítványát vonták be a fenti szabálysértések miatt hosszabb-rövidebb időre.
Bologna egyike annak a 15 európai ország 160 városának, ahol nemcsak kihelyeztek pár tucat 30 km/h korlátozást elrendelő közlekedési táblát egyes városrészekben, hanem a helyi közlekedést rendszerszinten alakították át. Az infrastruktúrafejlesztés, a forgalomcsillapító, sebességcsökkentő megoldások telepítése, a felvilágosítás és az új szabályok betartásának kikényszerítése hatósági eszközökkel együtt hozták meg a várt sikert – és még csak egy éve indult a program.
Az első városok egyike, ahol a 30 km/h-s korlátozást bevezették Ausztria második legnagyobb városa, Graz volt. Ott 1992-ben vágtak bele és egyből a városi úthálózat 80%-án maximálták 30 km/h-ban a megengedett maximális sebességet. Már az első évben a felére csökkent a halálos balesetek száma az intézkedés, és persze a hozzá kapcsolódó beruházások hatására.
Ennek ellenére hosszú ideig kellett várni, amíg az osztrák példa ragadóssá vált. Ennek egyebek között az volt az oka, hogy sok város túl kevés útján rendelte csak el a sebességcsökkentést, emiatt nem is hozták meg a korlátozások a grazihoz hasonló eredményeket.
Lapunk is többször írt már arról, hogy a sebesség viszonylag kis mértékű (10%-os) növelése is jelentősen (akár 25%-kal is) megnövelheti a súlyos, és 45 %-kal a halálos sérülések kockázatát. A 20 %-os sebességnöveléssel a sérülés lehetősége 40 %-kal, a halálos eredmény kockázata több mint ötszörösére nőhet.
A nagyobb sebesség ugyanis egyrészt nagyobb fékutat jelent. Másrészt kevesebb időt és teret egy esetleges hiba korrigálására. Ugyanakkor a nagyobb sebesség nagyobb energiájú ütközést is jelent, ami növeli a sérülések – és minél nagyobb a sebesség annál súlyosabb sérülések – kockázatát.
Közlekedésbiztonsági szakemberek, autógyártók és orvosok számtalan balesetet elemezve azt állapították meg, hogy a 30 km/h óra az a sebességhatár, amikor a forgalom túlzott korlátozása nélkül is drasztikusan nőhet például az elütött gyalogosok túlélési esélye, és még a 40, illetve 50 km/h tempóhoz képes is drasztikusan csökkenhet a balesetek bekövetkezésének valószínűsége, épp azért, mert több idő jut a forgalmi szituációk felmérése, a jó döntés meghozatalára és a cselekvésre.
Európa 15 országának 160 városában (az adatok hónapról hónapra változhatnak, mivel mind több város jelenti be, hogy egyes városrészeiben vagy az összes belső útján 30 km/h-ban maximálja a gépjárművek sebességét) már statisztikai adatok igazolják: a 30 km/h életeket menthet.
F.Gy.A.