2022: szigorodó előírások Európa-szerte
- Újév napján számos új szabályozás lépett hatályba kontinensünkön a közúti közlekedés területét érintően.
- Nagyon úgy tűnik, hogy a gépjárműben történő, illetve vezetés közbeni dohányzás egyre inkább a figyelem középpontjába kerül.
- Hollandiában január elsejétől a tehergépkocsik utasfülkéjében dohányozni tilos – alapvetően egészségvédelmi szempontok alapján.
- Olaszországban ugyanakkor a parlamentben annak a jogszabálynak a tervezetét vitatják meg, mely közlekedésbiztonsági okokra hivatkozva kívánja a vezetés közbeni dohányzást teljes körűen betiltani.
- Lengyelországban szigorúbb szankciók várnak egyes közlekedési szabályok megszegőire. A gyorshajtókra kiszabott pénzbírságok összegei megduplázódtak, de a mobiljukat használó gyalogosokat is büntetik, amennyiben a készüléket az úttesten való áthaladásuk során használják.
Megtiltották a tehergépjármű vezetőfülkéjében történő dohányzást Hollandiában
Hollandiában 2022. január 1-én lépett hatályba az a jogszabály, mely szerint a tehergépjármű vezetőfülkéjében dohányozni tilos. Még abban az esetben is, ha ott kizárólag a sofőr tartózkodik. A trans.info.nl szerint a szabály megszegője jelentős pénzbírságra számíthat, mely összege – az eset valamennyi körülményének figyelembevételével – 450 eurótól kezdődhet. A szigorítás hátterében nem közlekedésbiztonsági okok szerepelnek (minthogy a dohányzás leköti a sofőr egyik kezét, valamint elvonja a figyelmét a vezetéstől stb.), hanem egészségvédelmi szempontok állnak.
Hollandiában két évtizeddel ezelőtt, 2002-ben fogadták el a dohányzás elleni törvényt, melyet az eltelt évek során többször is módosítottak. A törvény már eddig is elrendelte, hogy munkahelyeken, kórházakban, egészségi és oktatási intézményekben, vasútállomásokon, repülőtereken, egyéb zárt létesítményekben, tömegközlekedési eszközökön, éttermekben stb. tilos a dohányzás. Lényegében ezt a törvényt egészítették ki a közelmúltban azzal, hogy a tehergépjárművek vezetőfülkéjét is „munkahelynek” minősítették. A holland utakon közlekedő honi és külföldi tehergépjárművekre egyaránt kiterjedő szabályozás a dohánytermékek és az e-cigaretták fogyasztására egyaránt vonatkozik.
Olaszországban a vezetés közbeni dohányzás teljes betiltásáról vitatkoznak
Egészen más irányból közelítik meg a dohányzás és a járműközlekedés kapcsolatának kérdéskörét Olaszországban. Az olasz parlament az elmúlt év végén tűzte napirendjére a közúti közlekedési szabályok (Il Codice della Strada – röviden: CdS) reformjának vitáját. Az előterjesztett jogszabály-tervezet többek között a járművekben való dohányzás teljes tilalmáról rendelkezik, valamint jelentősen szigorúbb szankciókat írna elő a biztonsági övüket jogellenesen nem használó személyek, valamint a vezetés közben telefonjukat használó sofőrök részére. Olaszországban napjainkban sem lehet korlátlanul dohányozni a járművekben. A gépkocsiban utazó gyermekek egészségvédelmével ugyanis az olasz jogszabályok már eddig is kiemelten foglalkoztak, és hatályos előírás, hogy nem lehet dohányozni gépkocsiban, ha abban terhes nő, vagy 12 év alatti gyermek tartózkodik.
Amennyiben a CdS (olasz KRESZ) reformja elfogadásra kerül, abban az esetben a vezetés közbeni dohányzás teljes tilalma valósulhat meg – alapvetően közlekedésbiztonsági, részben pedig egészségvédelmi okból. A szakértők szerint a dohányzás ugyanúgy elvonhatja a sofőr figyelmét, mint más, vezetéstől idegen magatartások. Amellett, hogy a dohányzás a járművezető egyik kezét lefoglalja, a cigaretta keresése, dobozból való kivétele, meggyújtása, a hamunak a hamutartóba való helyezése stb. esetén a járművezető figyelme sokszor nem az úttestre, a forgalmi szituációkra és azok megfelelő kezelésére összpontosul. Emellett előfordulhat, hogy cigaretta vagy a forró hamu a sofőr ruházatára, az ülésre, illetve a padlóra kerül, ami pánikreakcióhoz vezethet, de a terjedő sűrű dohányfüst is zavarhatja a sofőr figyelmét a megfelelő kilátásban. Az olasz parlament a jogszabály elfogadásáról még nem döntött. Amennyiben az előírás hatályba lép, Olaszország lesz az első ország a Földön, ahol a járművezetés közbeni dohányzást teljes körűen megtiltják.
Szigorúbb szankciók Lengyelországban
2022. január 1. óta Lengyelországban is szigorúbb szabályok vannak hatályban. A megengedett sebesség túllépéséért kiszabott büntetések több esetben megduplázódtak, továbbá a gyalogosok védelme is a korábbiaknál nagyobb prioritást élvez. Az a sofőr, aki legalább 30 km/h sebességgel túllépi az adott útvonalra érvényes megengedett sebességet, 200 eurós bírságra számíthat, míg 50 km/h felett immár 500 eurós bírság és 10 büntetőpont a szankció. Amennyiben a sofőr nem ismeri el a szabályszegés elkövetését, és bíróságra kerül az ügy, akkor akár 6.700 euró pénzbírság kiszabására is sor kerülhet.
A jelentős gyorshajtásokat egyéb módon is büntetik. 50 km/h feletti sebességtúllépés esetén a vezetői engedély már a helyszínen elvehető. Erről a rendőrök egy igazolást adnak át az érintettnek, mely egyben egy alkalomra szóló vezetői engedély is, hiszen az irat birtokában a sofőr még hazavezetheti az autóját. Ittas vezetés, valamint kábítószer hatása alatti vezetés gyanúja esetén a jogosítványt azonnal, már a helyszínen (ill. tetten éréskor, elfogáskor stb.) elveszik, ebben az esetben a sofőr már egyetlen métert sem tehet meg az autójával. Végezetül: a vezetés közbeni mobiltelefon-használat büntetési tétele is megemelkedett (összege alaphelyzetben, azaz mások veszélyeztetése, illetve baleset okozása nélkül 120 euró lett). Emellett a mobiljukat használó gyalogosokat is büntetik, amennyiben a készüléket az úttesten való tartózkodásuk idején, az áthaladásuk során használják. A pénzbírság összege ebben az esetben 70 euró, ami jelképes ugyan, de minden bizonnyal sokakat visszatart majd a zebrán történő mobilozástól, továbbá felhívja a gyalogosok (különösen az érintett fiatalok) figyelmét arra, hogy az úttesten „zombiként” közlekedni életveszélyes.
G.I.