30 km/h sebességkorlátozás pro- és kontra
- Van, ahol már 40 éve bevezették és a városi utak felénél 30 km/h lehet csupán a maximális sebesség.
- Nem elég teletűzdelni az utak nyomvonalát 30-as táblákkal, attól még nem lesz nagyobb biztonság.
- Ausztriában könnyítettek az önkormányzatok számára a csillapított zónák kijelölésének szabályain.
- Bolognában tüntettek ellene, mert a rendőrség türelmi idő nélkül kezdte bírságolni a gyorshajtókat.
2020-ra nem sikerült 2010-hez képest a felére csökkenteni a halálos kimenetelű közúti közlekedési balesetek számát az Európai Unióban. Bár a tagállamok között jelentős különbség volt a balesetszám-csökkentés terén, összességében – uniós átlagban – csupán 36 százalékkal csökkent a baleseti halálestek száma. Emiatt az Európai Parlament már 2021 őszén további intézkedésekről döntött.
„Csak szigorú intézkedésekkel érhető el, hogy senki ne haljon meg az utakon” fogalmazott a 2021 októberében 615 szavazat, 24 ellenszavazat és 48 tartózkodás mellett elfogadott állásfoglalásában a parlament. Ezek egyike volt a megengedett maximális sebesség legfeljebb 30 km/h-ra csökkentése a lakóövezetekben, a nagy gyalogos- és kerékpáros-forgalmú utakon, az iskolák, óvodák, egészségügyi intézmények környékén.
Nem az EP állásfoglalása indította el azonban azokat a folyamatokat, melyek mára odáig vezettek, hogy egyre több nagyvárosban korlátozzák az autók maximális sebességét 30 km/h-ban a főútnak nem minősített utakon, olykor egész városrészekben. Az már több évtizedes múltra tekint vissza.
Hollandiában közel 40 éve, 1985-87 között a nagyvárosi utak hatodán 30 km/h sebességkorlátozást rendeltek el. Előírták továbbá, hogy a jövőben – azaz 1985 után – épülő új lakóövezetekben, városrészekben a forgalmat az új elvek szerint kell megszervezni. Ennek lényege, hogy az előírt 30 km/h sebességkorlátozást nem elég táblákkal jelezni és a betartását a rendőrséggel kikényszeríteni.
Előírás és elvárás is volt egyben, hogy fekvőrendőrökkel, a sávszélesség csökkentésével és körforgalmú kereszteződések kialakításával is – sőt elsősorban azokkal – csillapítsák a forgalmat. 2002-re a holland városi utak felét már ennek szellemében alakították át, illetve építették meg.
Hasonló kísérletek számos európai kisvárosban is zajlottak az elmúlt évtizedekben és folynak ma is.
Grazban a főutak kivételével gyakorlatilag minden városi úton 30-as sebességkorlátozás van érvényben. Aki járt már ott, megtapasztalhatta, nem is igen lépi át senki a 30 km/h sebességhatárt. És nemcsak azért nem, mert az osztrák rendőrség szigorúan, egyre szigorúbban bünteti a gyorshajtást. Aki Ausztriában óránként 30 kilométerrel túllépi a sebességhatárt, annak minimum 150 eurót kell fizetnie és a pénzbírság a sebességtúllépés mértékével arányosan nő. A büntetés felső határa 5000 euró (cca.: 1.925.000 forint.)
Grazban a belvárosi utakat olyan burkolattal látták el például, hogy az autósoknak eszük ágában sincs 30-nál gyorsabban hajtani. Nagyobb sebességnél ugyanis a lelküket is kirázná az autó és igencsak sűrűn kellene lengéscsillapítót cserélniük. Emellett sok helyen ugyanott közlekednek az autók, ahol a villamosok is. Semmi nem választja el egymástól a két közlekedési módot. Sok helyen erre nem is lenne hely. Amikor a villamos megáll, hogy az utasok le- és felszálljanak, az autósok türelmesen várnak. Mást nem is nagyon tehetnének.
Oka van azonban annak a nyilvánvaló előnyei ellenére is, hogy csak lassan terjednek az amúgy Európa szerte népszerű 30-as zónák. És a közhiedelemmel ellentétben nem elsősorban a politikai akarat hiánya miatt vagy a közlekedők egyes lobbicsoportjainak az ellenállása miatt.
A 30 km/h-s zónák kialakítása, ha jól csinálják, rengeteg pénzbe kerül.
Akár a rendőrséggel, vagy más hatósággal próbálják betartatni a sebességkorlátozásokat, akár az utak átalakításával, igen sokba kerül. Talán azért is van az, hogy sok helyen – nemcsak Magyarországon – a 30 km/h-s zónák kialakítása ma még nem jelent többet vagy mást mint, hogy egy városrész minden kereszteződését teletűzdelik 30-as táblákkal. Amiket aztán az arra közlekedők vagy komolyan vesznek, vagy nem.
Kutatások bizonyítják ugyanakkor azt is, hogy a 30-as sebességkorlátozás önmagában nem a tökéletes megoldás. Az Egyesült Királyságban készült egy felmérés, amelynek készítői arra a következtetésre jutottak, hogy a 30-as korlátozással rendkívül körültekintően kell bánni, különben akár ellentétes hatása is lehet, mint amit vártak tőle.
Az autósok, ha csak tehetik, kerülik a forgalomcsillapított utcákat. Ennek hatására a többi úton megnő a forgalom és vele a balesetek kockázata is. Így összességében csak annyit érnek el, hogy egyes területeken csökken, máshol viszont nő a balesetszám, összességében viszont szinte marad minden, ahogy volt.
Miközben Ausztriában nemrég módosítottak jogszabályt annak érdekében, hogy az önkormányzatok az eddiginél könnyebben, egyszerűbb eljárásban alakíthassanak ki 30-as zónákat, Olaszországban Matteo Salvini közlekedési és infrastrukturális miniszter nyilvánosan fellépett a 30-as zónák általánossá tétele ellen, miután Bologna polgármestere szerint túlságosan sok helyen és indokolatlanul vezetné be a 30-as korlátozást.
Bolognában a főutak kivételével minden utcában 30 km/h sebességkorlátozást rendeltek el, amit másnaptól a rendőrség már ellenőrzött is, és türelmi idő nélkül szigorúan büntetni kezdte a gyorshajtókat. Emiatt tüntettek is a városban az autósok.
F.Gy.A.