4 + 5 tanács az őszi napokra!
- Tudta Ön, hogy a lehullott nedves falevél ugyanolyan csúszós lehet, mint a jég?
- …, hogy a koszos szélvédő, akár 20-30 százalékkal ronthatja az átláthatóságot?
- …, hogy a gyalogosoknak is kell egy kis idő megszokni az őszi körülményeket?
Ránk rúgta az ajtót az ősz. Lehűlt a levegő, zivatarok csapnak le sokszor szinte egyik óráról a másikra, olykor orkán erejű szél kíséretében. Már a nappalok is érezhetően rövidülnek, hamarabb sötétedik, korábban kell lámpát gyújtani otthon és a járműveken egyaránt.
Önmagában még az a tény, hogy egyik nap még 30 ℃ közeli hőmérsékleteket mértünk és hétágra sütött a nap a következőn pedig már a kiskabátban is vacogtunk, még nem indokolja, hogy nekilássunk az autónk téli felkészítésének. Néhány dolgot azért tanácsos már most (is) ellenőrizni és szükség esetén cserélni, javítani, beállítani.
- A gumik
Fontos, hogy a gumik bordamélysége nagyobb legyen 2 milliméternél, de ha kisebb („Jövőre úgy is új nyári gumi garnitúrát kap a kocsi, jók lesznek ezek amíg le nem cseréljük őket télire!”), akkor se legyen a profilmélység 1,6 milliméternél kisebb.
Célszerű továbbá átnézni az abroncsokat és megszabadítani őket a bordák közé szorult kövektől, fémdaraboktól, és minden mástól, ami ronthatja a tapadást és defektet okozhat.
A téli guminak még nem jött el az ideje, de a már viseltes nyári gumikkal tanácsos a megszokottnál óvatosabban közlekedni!
- Világítás
A korai sötétedés és a felhős-esős időjárás miatt jobban kell figyelni már a látni és látszani szabály betartására. Ha eddig nem tette meg, most célszerű ellenőrizni az izzókat (működik-e valamennyi) és alaposan megtisztítani a lámpaburákat, a sérülteket pedig kicserélni, mert a törött bura repedésén kiszűrődő fény vakíthatja a szemből érkezőket.
Sokan nem mernek távolsági fényszóróval (reflektorral) közlekedni, mondván: az elvakítja a szemből érkezőket. Pedig éjszaka kifejezetten hasznos lehet a távolsági fényszóró. Már nagy távolságból is látszik a fénye, így, ha az egymással szembe haladók mindegyike azt használja, még időben tompított fényre válthatnak, így senki nem vakít el senkit. Addig azonban a távolsági fényszóró nagyobb távolságra és szélesebben világítja be az utat, fényénél sokkal hamarabb észlelhető bárminemű veszélyforrás, mint a tompított fény használata esetén.
Gyakran érzik azonban úgy az autósok, hogy a tompított fény kevés – mert túl rossz az út, jobban szeretnék látni hol vannak a kikerülendő kátyúk, vagy hogy milyen a padka állapota, és a többi. Ilyenkor hasznos lehet bekapcsolni a ködlámpát. Javítja a látást, de messze nem olyan kellemetlen a szemből érkezőknek (feltéve, hogy megfelelően működik és jó a beállítása), mint a reflektor. A mögöttünk autózók pedig még nagyobb távolságból észlelhetnek minket.
- Ablakok
Ne csak a lámpaburákat, az ablakokat is alaposan meg kell tisztítani, és ez esetben nem csak a szélvédőre gondolunk. Fontos ellenőrizni az ablaktörlő gumilapátok állapotát is. Ha repedezett, itt-ott kiszakadt belőle egy darab, azonnal ki kell cserélni, mert az már nem tisztítja, legfeljebb csíkozza az üveget, és ezzel csak még inkább rontja a kilátást rajta.
Fontos, hogy az ablakmosó-folyadék tartálya legyen minden feltöltve. Jó eséllyel sűrűbben fogjuk használni a jövőben, mint eddig, és amikor használjuk, egy-egy úton nagyobb mennyiséget spriccelünk az ablakra, mint nyáron. Bár az időjárás még a néhány hetes prognózisok szerint sem indokolja, célszerű beszerezni egy adaggal már a téli ablakmosóból is. Nem tudhatjuk, hogy mikor és milyen gyorsasággal tör ránk majd a tél.
A koszos ablak 20-30 százalékkal is ronthatja akár a kilátást, ami különösen szürkületben és este, amikor csak a fényszórók fénye alapján tájékozódhat az autós, rendkívül veszélyes. Gondoljon bele: Szürkületkor, csepergélő esőben egy szürke ruhát viselő ember gyalogol az út szélén, önnek háttal, láthatósági mellény nélkül. Szabálytalan, de gyakori jelenség. Ilyenkor az ablak nem megfelelő átláthatósága miatt később veszi észre a gyalogost, aminek beláthatatlan következményei is lehetnek.
Mindemellett a koszos ablak szórja a fényt (az oldalsók is), ami rendkívüli módon képes zavarni a sofőrt, jelentősen megnehezítheti a tájékozódását, a helyes távolság és sebességbecslést, az út mentén feltűnő veszélyforrások azonosítását.
- Párátlanítás
Maradjunk még az ablakoknál. Nemcsak kívülről kell megtisztítani azokat, hanem belülről is. A tiszta ablak nemcsak az átláthatóság szempontjából fontos. Kevésbé párásodik, mint a koszos. Mindazonáltal mivel amúgy is lehűl a levegő, célszerű elkezdeni fűteni. Kezdetben az is elég, ha indulás után egy ideig folyamatosan meleg levegőt fúvatunk a szélvédőre. Ezzel megakadályozhatjuk a párásodását is, és azt is, hogy a külső levegő nedvessége ráfagyjon még mielőtt az ablak kellőképpen felmelegedne.
Az őszi időjárás hatására sok minden megváltozik a közlekedésben. A kerékpárosok egy része újra autóba száll vagy a közösségi közlekedésben növeli a zsúfoltságot. Lassan majd a motorosok közül is mind többen teszik el télire a gépüket, s váltanak autóra, buszra, villamosra, aszerint hol mi áll a rendelkezésükre. Azaz: várhatóan nőni fog az autóforgalom. A növekedés mértéke pedig már önmagában is a forgalom lassulásához vezet, amit csak tovább növelhetnek alkalmasint az eső, a ma még csak a lehulló elvektől csúszós utak.
Mindemellett ilyenkor a gyalogosok is még kiszámíthatatlanabbak, mint máskor. Mivel ők a szó szoros értelmében a bőrükön érzik a magváltozott időjárást, ilyenkor sokan fejükbe húzzák a sapkát, a kapucnit, ha esik, maguk elé-fölé tartják az esernyőt, és sokan – kis túlzással – zombik módjára mennek az orruk után.
Célszerű még körültekintőbben megközelíteni a gyalogosátkelőket, mint ahogy amúgy is kellene. A gyalogosoknak is kell egy kis idő, amíg hozzászoknak a megváltozott út és időjárási körülményekhez.
Néhány szabályt érdemes fokozott be- és szem előtt tartanai a közlekedőknek.
- Tartson az eddiginél nagyobb követési távolságot. Rosszabbak a látási viszonyok, ami növeli a reakcióidőt. A vizes, itt-ott lehullott falevelekkel borított utak csúszósabbak, mint amilyenekhez az elmúlt hónapokban hozzászoktunk. (Tudta, hogy a lehullott vizes falevél legalább úgy csúszik – egyes vélemények szerint jobban is –, mint a jég?)
- Lakott területen mindig, azon kívül ha gyalogosokat lát az út mentén, húzódjon a felezővonal felé és lassítson, ha szükséges. Ön sem örülne annak, ha egy száguldó autó az útszéli pocsolyát Önre spriccelné!
- Még éjszaka sem vágja le a kanyarokat csak azért, mert ha szemből jön valaki, úgy is észreveszi a fényeit. Előfordulhat, hogy a szembejövő világítása nem megfelelő. Az is, hogy ő is úgy gondolkodik, mint ön: levágja a kanyart, mert úgy is látja, ha jön valaki. És ilyenkor szokott egy váratlan akadály, vízátfolyás és hasonló problémát okozni.
- Általános tanács a közlekedésben, hogy kerüljük a hirtelen és intenzív manővereket – aligha szorul magyarázatra, hogy miért. Most fokozottan igaz, mert még a jó gumikkal szerelt autók is hamarabb megcsúszhatnak, nagyobb lehet a féktávolságuk.
- Akinek van, használja autója vezetést támogató rendszereit, különösen a vészfékasszisztenst, a ráfutásos balesetek elkerülésére kifejlesztett távolságtartó tempomatot, a sávtartó automatát.
És arról se feledkezzenek meg, hogy a szarvasok még nem fejezték be a párválasztást… Továbbá arról se, hogy mindenkit hazavárnak…!
F.Gy.A.