Ismeri azt a viccet, hogy „Egy őrült hajt szembe a forgalommal”?

  • Esemény-figyelő kamerákat, ámokfutójelző szenzorokat telepítettek az autópálya-csomópontokba.
  • Egy tiltó-terelő táblasort még el lehet nézni az autópálya-felhajtókon, na de kettőt talán már túlzás!
  • Mit tegyünk, ha egy őrült száguld szembe a forgalommal? És mit tegyünk akkor, ha kettő, három, tíz, vagy száz?

A címben hivatkozott vicc, miszerint a kezdő rádióriporter élőben jelentkezik az autópályáról: „Kedves hallgatóim! Egy őrült hajt szembe a forgalommal! Jézus, nem is egy, kettő, három, tíz, száz…”, sajnos ma már nem vicc.

Mind gyakrabban megtörténik, hogy valaki a forgalommal szemben hajt fel valamelyik autópályára, és sokszor csak a vak szerencsén múlik, hogy milyen véget ér az ámokfutásuk.

26 kilométert hajtott az autópályán a forgalommal szemben egy román nő a közelmúltban, mígnem egy szabadnapos rendőr megállította. És nem ő volt az egyetlen, aki úgymond rossz irányba hajtott fel a sztrádára az idén, de végül szerencséjére és persze az akkor éppen ott közlekedők szerencséjére nem okozott balesetet.

Nagy felzúdulást okozott a médiában annak az idős férfinek a története például, aki az M4-esre hajtott fel a forgalommal szemben. Eltévesztette a felhajtót, de valamiért úgy gondolta, azon az oldalon is eljuthat a céljáig, vagy legalább a következő csomópontig, ahol majd áttérhet az arra vezető oldalra. Inkább ne is kezdjük el találgatni, hogyan képzelte ezt.

Havonta, olykor gyakrabban is bemutatnak a tévék olyan felvételeket a sztrádán a forgalommal szemben haladó vagy éppen a felhajtónál forgolódó autókról, amiket autósok töltöttek fel az internetre, vagy küldtek el valamelyik médiának, így ma már nemcsak a balesettel, de egy, olykor több ember halálával végződő iránytévesztésekről értesülhetünk.

De hogy lehet az, hogy olykor még a rutinosnak mondható sofőrök is a forgalommal szembe hajtanak fel valamelyik autópályára?

A rendőrség szerint ennek egyetlen magyarázata van: a sofőr figyelmetlensége.

Szerintem lehet egy másik oka is!

Egyeseknek, bár van jogosítványuk, fogalmuk sincs még a legelemibb KRESZ szabályokról sem! Vagy, ha tudják is melyik tábla mit jelent, konkrét forgalmi szituációkban nem képesek értelmezni azok jelzéseit, ahogy az elméletben elvileg megtanult szabályokat sem.

Sokak számára feldolgozhatatlan szituáció például az, ha a sávjuk bal oldalán egymás alatt (vagy mellett) látható a behajtani tilos és a kötelező haladási irány tábla, ami jobbra terelné őket. „Hát, de én nem arra akarok menni!” És mennek arra, amerre gondolták.

Nehéz megérteni mi járhat annak a fejében, aki a behajtani tilos táblával szemben indul az autópálya felé. Még ha nem is jön szembe vele senki, hogy nem tűnik fel neki, hogy az út vonalvezetése kényelmetlen számára (nem olyan, mint lenni szokott)? Ha éppen nulla a forgalom és nem jön szembe senki, akkor is látnia kell, hogy valahogy másképp vannak az úton a táblák. Észre kellene vennie, hogy amikor ráhajt a sztrádára fordítva vannak a táblák, nem lehet látni a jelzésüket, mert a hátsó felüket mutatják (legalábbis a rossz irányból haladóknak)?

Hogy nem tűnt fel annak a nőnek, aki 26 kilométert autózott szembe a forgalommal, hogy a jobbján van egy korlát, azon túl két másik sáv, ahol ugyanabba az irányba autóznak a többiek, mint ő a maga oldalán? Hogy nem tűnt fel neki sem, hogy a táblák hátoldalát látja, és hogy szembe jönnek vele olykor mindkét sávban, akik vészfékezéssel térnek ki az útjából, dudálnak és hevesen rázzák az öklüket?

A forgalommal szemben felhajtók többsége azzal magyarázza a tettét, hogy félreértette a felhajtónál a jelzéseket. Ami persze nehezen hihető, de ettől még ezt mondják. Pedig az autópályák felhajtóit (és általában minden szintbeli kereszteződést) nemzetközi (és hazai) szabványok szerint úgy alakítanak ki, hogy ne lehessen eltéveszteni a helyes irányt. Már, ha a sofőr figyel a táblák jelzésére és az útra.

A csomópontokat, ahogy magát az utat, az autópályát is, az építés befejezése után egy úgynevezett hatósági bejárás keretében ellenőrzik, hogy úgy épültek-e meg, ahogy megtervezték, kellően szélesek-e, megfelelő-e a vonalvezetésük és kellően biztonságosak-e. Sem a közútkezelőnek, sem a rendőrségnek nem áll érdekében forgalomba helyezni olyan utat, pláne autópályát, ahol könnyen el lehet téveszteni a kötelező haladási irányt, s ahol az autósok akár csak véletlenül is a szembe jövők sávjába hajthatnak.

Épp ezért a felhajtókat, azok ívét úgy alakítják ki például, hogy a jó irányban haladók számára legyen kényelmes a rá- és a lekanyarodás. Így ha valakinek túl élesen kell ráfordulnia az autópálya felé vezető útra, ha nem tud lendületesen és folyamatosan haladni az autópálya felé, már kezdhet is gyanakodni, hogy rossz irányba hajt. Ha még két behajtani tilos táblát is lát a felhajtónak vélt út elején, akkor pláne érdemes újra gondolni, hogy „vajon tényleg a jó sávban halad”?!

Miután egyre gyakrabban fordul elő, hogy autósok a forgalommal szemben hajtanak fel az autópályákra, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. úgynevezett eseményfelismerő kamerákat és érzékelőket telepített az autópálya-csomópontokba, amelyek azonnal riasztanak, ha valaki szembe hajtott fel a forgalommal, valamint „valamennyi fel- és lehajtónál megerősített jelzésrendszerrel segítik a tájékozódást”. Ez a gyakorlatban például azt jelenti, hogy megkétszerezték a behajtani tilos és a kötelező haladási irány táblákat.

Ennek ellenére is előfordulhat, hogy valaki szembe hajt fel az autópályára. Végül is, aki elsőre nem tudta értelmezni a táblák jelzését, vagy már az első táblasornál sem érdekelte azok utasítása, miért állna meg a második figyelmeztetésnél?

Olykor persze mindenki benézhet egy útelágazást – még ha ez a sztrádák fel- és lehajtóinál nehezen képzelhető el, akár ott is megtörténhet. Mit tegyen az autós, aki rájött, hogy rossz irányba halad?

  • Kapcsolja be a vészvillogót és álljon félre. Ne az út jobb szélére, mert az az adott esetben a jó irányba haladók belső sávja, ahol igencsak tempósan közeledhet a halál és ahonnan nincs hová menekülni.
  • Vegye fel a láthatósági mellényét, szálljon ki az autójából és menjen a szalagkorlát mögé, ott várja meg a segítséget, ami addig már valószínűleg úton lesz (a közútkezelő már riasztotta a rendőrséget és nagy valószínűséggel a kereskedelmi rádiók zöme is értesült róla), mivel a közútkezelő a kameráinak és a szenzorainak hála azonnal érzékeli a szabálytalan felhajtást.
  • Biztos, ami biztos, hívjon segítséget (112) és amíg várakozik, gondolja végig mit hibázott, és mivel fogja megmagyarázni a rendőröknek, hogy hogy a fenébe került oda, ahol áll éppen!

Semmiképpen ne kezdjen el azonban visszatolatni és ne próbáljon meg megfordulni, ha csak nem állt már meg miatta az egész sztráda mindkét sávon!

Aki forgalommal szembe közlekedő autót lát, mindenek előtt:

  • Nyugodjon meg!
  • Lassítson, még mielőtt a telefonja után kapkodni, hogy filmre vegye azt a sügért!
  • Kapcsolja be a vészvillogót és lassítson!
  • Húzódjon a szélső sávba és ha kell, álljon meg, amíg a veszély el nem múlik.
  • Ha az ámokfutó elhaladt Ön mellett, hívja a 112-őt vagy ha a közelben van sárga segélyhívó, tegyen bejelentést azon keresztül, így legalább a közútkezelő pontosan fogja tudni, hová küldje a segítséget.
  • Ha baleset történt vagy a forgalommal szembe közlekedő miatt teljesen beállt az autópálya, csak akkor szálljon ki az autójából, ha már felvette a láthatósági mellényét!

 F.Gy.A.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt figyelemfelhívó anyagai itt megtekinthetők!

https://www.instagram.com/p/B6KZ_khBR5G/

https://www.instagram.com/p/B6KkK55B65a/

https://www.instagram.com/p/B6LdMRuB95v/

https://www.instagram.com/p/B6M9X8hBoPK/

https://www.instagram.com/p/B6NlKccB0tn/

https://www.instagram.com/p/B6N8YLphO1X/

https://www.instagram.com/p/B6ObBmHB3VW/