60 km/h sebességkorlátozást vezettek be Írország számos vidéki útján

  • A változások 2025. február 07-én léptek életbe.
  • A 80 km/h helyetti 60 km/h sebességkorlátozást az úgynevezett másodrendű és harmadrendű vidéki helyi utakon rendelték el.
  • A sebességkorlátozást egy speciális, hazánkban nem alkalmazott „vidéki sebességkorlátozó tábla” megnevezésű jelzőtáblával jelzik.
  • A szabályozás bevezetésének háttere, hogy 2020 és 2024 között a közúti halálozások háromnegyedét lakott területen kívüli utakon okozták.
  • A felmérések szerint az ír lakosság mintegy 65%-a támogatta a 60 km/h sebességkorlátozás bevezetését.
  • A módosítás szerves része az ír kormány közlekedésbiztonsági programjának, a jövőben további szigorítások várhatók.
  • 2025 második felében a megengedett sebességet várhatóan az eddigi 100 km/h-s utakon 80 km/h-ra, a lakott területen belüli utak nagy részén pedig 30 km/ra csökkentik.

Írországban 2025. február 07-én a lakott területen kívüli utak egy részén, az úgynevezett vidéki helyi utakon 80 km/h-ról 60 km/h-ra csökkentették a megengedett sebességet. Az elrendelt sebességkorlátozás azokra a másodrendű és harmadrendű utakra terjed ki, melyek a vidéki helyi közlekedést szolgálják, összekötve az egyes közösségeket. Ezek az „L” betűvel jelölt utak kétirányúak ugyan, de egysávosak, hiszen szélességük nem teszi lehetővé, hogy felületükön terelővonallal, vagy záróvonallal forgalmi sávokat különítsenek el. A többi úttípuson a megengedett sebesség egyelőre nem változik.

Tekintettel arra, hogy a módosítás nem általános jellegű, hanem meghatározott utakra terjed ki, ezért a sebességkorlátozást közúti táblával jelzik. Erre egy hazánkban nem ismert, speciális jelzőtábla, a „vidéki sebességkorlátozó tábla” („rural speed limit sign”) szolgál, mely kör alakú, fehér alapon öt fekete színű átlós csíkkal.

A „vidéki sebességkorlátozó tábla” a hagyományos numerikus sebességkorlátozó táblák alternatívájaként használható meghatározott egysávos vidéki utakon, amely február 07. óta azt jelzi, hogy az adott útszakaszon 80 km/h helyett 60 km/h korlátozás van érvényben. Aki az előírást megszegi, felelősségre vonásra számíthat.

A szabály hatályba lépése előtt országszerte több ezer ilyen jelzőtábla kihelyezése vált szükségessé, amelyek beszerzéséhez és kihelyezéséhez a helyi hatóságok a közlekedési minisztériumtól kaptak támogatást.

A 60 km/h sebességkorlátozás bevezetését a 2021. óta kedvezőtlen általános baleseti trend mellett elsősorban az indokolta, hogy 2020 és 2024 között négy közúti halálesetből három (az összes közúti halálozás 73%-a) olyan vidéki úton történt, ahol a sebességkorlátozást 80 km/h-ban, vagy annál magasabb értékben határozták meg. A súlyos sérülések csaknem felét (47%-át) ugyancsak ezeken az utakon okozták. Érdekesség, hogy a hivatalos felmérések szerint az ír lakosság mintegy 65%-a támogatta a 60 km/h sebességkorlátozás bevezetését.

Darragh O’Brien közlekedési miniszter az alábbiak szerint üdvözölte a változást:

„A sebességkorlátozás csökkentése életeket ment meg, mert aki lassabban vezet, csökkenti a tragédiák kockázatát. Ha alacsonyabb haladási sebesség esetén valaki, akár jármű vezetőjeként, akár veszélyeztetett úthasználóként baleset részesévé válik, a halálos, vagy súlyos sérülés kialakulásának valószínűsége lényegesen kisebb. A lassúbb haladás továbbá a baleseti kockázatot is jelentős mértékben csökkenti, így kevésbé valószínű, hogy az egyes úthasználók közúti baleset érintettjei lesznek.

A sebességkorlátozás bevezetését több évig tartó előkészítő munka előzte meg. Az elfogadott, és 2025. február 07-én hatályba lépett módosítások az ír közlekedési minisztérium 2023-ban elvégzett sebességkorlátozás felülvizsgálatának kulcsfontosságú ajánlásait követik. A két évvel ezelőtti felülvizsgálatot végző munkacsoportban a közlekedési tárca mellett a Közlekedésbiztonsági Hatóság, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az An Garda Síochána (rendőrség), és más szervezetek szakemberei egyaránt részt vettek. A felülvizsgálat ajánlásait beépítették a 2024. évi közúti közlekedési törvénybe, amely kellő jogalkotási alapot biztosít az alapértelmezett sebességkorlátozások jövőbeni megváltoztatásához.

További sebességkorlátozások várhatók

A sebességhatár februári csökkentése nem egyedi alkalom, hanem az ír kormány közúti közlekedésbiztonsági stratégiájának kiemelt fontosságú része, és egyike azon intézkedéseknek, amelyek a halálos áldozatok számának csökkentésére és az összes úthasználó védelmére irányulnak.

A 2025. évben a sebességszabályozás terén további jelentős változások várhatók. Az év második felében várhatóan 50 km/h-ról 30 km/órára csökkentik a megengedett sebességet a lakott területen belüli utak jelentős részén (azaz a városközpontokban, lakótelepeken, lakóparkokban, lakóövezetekben, tanintézetek és egészségügyi központok közelében stb.), míg a lakott területen kívüli 100 km/h-s utakon a megengedett sebességet 80 km/h-ban korlátozzák.

A jogalkotók, szakpolitikusok és közlekedésbiztonsági szakemberek reményei szerint a megfelelő mértékű sebességkorlátozások következetes, lépcsőzetes bevezetése hozzájárul a közúti közlekedés biztonságának javulásához, és a közlekedésbiztonsági célkitűzések teljesítéséhez. Erre a kormányzat szerint nagy szükség van, mert a közúti halálozások terén másfél évtizedig tartó, kifejezetten kedvező trendben 2021-ben törés következett be. A 2006. évben regisztrált 365 főről 2021-ben 132 főre csökkent a közúti balesetben életét vesztett személyek száma (azaz, amíg másfél évtizeddel ezelőtt átlagosan az év minden egyes napján, addig 2021-ben „már csak” minden harmadik nap követelt áldozatot a közúti közlekedés). Az írek a közúti közlekedésbiztonság terén a 2021. évet tekintik eddigi legkedvezőbb évüknek. Azt követően a baleseti adatokkal már korántsem elégedettek, hiszen két év alatt, 2023 végére a közúti halálozások száma 180 főre (36%-kal) emelkedett, és a 2024. évi előzetes jelentések is a halálos áldozatok számának viszonylag kis mértékű csökkentését valószínűsítik.

A közlekedésbiztonság továbbra is kulcsfontosságú prioritás az ír kormány számára, a tervezett beavatkozások elsősorban a közúton meghaltak és súlyosan sérültek számának visszaszorítására, valamint a kedvezőtlen tendenciák megváltoztatására irányulnak. A közúti balesetek döntő része emberi hibára vezethetők vissza, ezáltal jogkövető közlekedési magatartással, valamint megfelelő intézkedések végrehajtásával (oktatás, képzés, közlekedésbiztonsági kommunikáció, közúti ellenőrzések, infrastrukturális beavatkozások stb. által) megelőzhetők. Minden egyes haláleset súlyos tragédiát és pótolhatatlan veszteséget jelent az áldozat családja, barátai és közössége számára, míg a súlyos sérülések megváltoztathatják az érintett, valamint a családja életét, életmódját, jövőbeni egzisztenciális és egyéb lehetőségeit.

G.I.