82 évesen 28 kilométert vezetett a forgalommal szembe az M30-on

  • Vannak olyan autósok, akiknek tényleg nem lett volna szabad jogosítványt adni.
  • Esélye sem volt megelőzni a buszt, de úgy gondolta, egy próbát megér. Nem sikerült.
  • Kétszer is megfordul az autópályán, láthatóan fogalma sem volt, hogy hol jár éppen.
  • 50 ezer forintért biciklizhetett egy kerékpáros a frissen átadott M30 autópályán.

Joggal teheti fel az olvasó a kérdést az alábbi írásunkhoz csatolt videók láttán: ezeknek az embereknek ki adott jogosítványt?

Némi jóindulattal feltételezhetnénk persze, hogy a bordó autó vezetője egyszerűen eltévedt, túl gyorsan hajtott és elnézte, hogy pontosan hol kellett volna kihajtania a körforgalomból és hozott egy rossz döntést – a szembe haladók sávján keresztül korrigálta a hibáját. Ettől persze a manőver még nemcsak, hogy szabálytalan volt, veszélyes is.

Az esetet a napokban rögzítette a bordó autóval szembe haladó és annak életveszélyes húzása miatt vele kis híján karambolozó kocsi fedélzeti kamerája Esztergomban a Petőfi Sándor utca körforgalmú kereszteződésében. A szabálytalankodó igen nagy sebességgel közelítette meg a körforgalom kihajtóját, ahol akkor már több gyalogos is várta a járda szélén, hogy átkelhessen az úttesten.

A bordó autónak elsőbbséget kellett volna adnia nekik, ehelyett választotta a felvételen látható megoldást. Egy kicsit nagyobb ívben vette be a kanyart, megkerülte a járdaszigetet, így távolabb került az átkelni készülő gyalogosoktól, viszont kis híján belerohant a körforgalom felé tartó – és amúgy épp az átkelésre készülő gyalogosok miatt lassító – szembejövő autóba.

Kétség sem férhet hozzá, ha a kamerás kocsi sofőrje is csak annyira „szabálykövető”, mint a bordó autóé és ugyanolyan a habitusa, mint az övé, telibe találják egymást.

Mint írtam, némi jóindulattal a felvétel alapján még akár azt is feltételezhetnénk, hogy a bordó autó vezetője eltévedt, de két okból sem tehetjük.

Egyfelől, mert a körforgalmat egyebek között épp azért találták ki, hogy ne kelljen a közlekedőknek veszélyes manőverekbe kezdeni, ha eltévednek. Turistaként magam is tévedtem már el párszor külföldön. Akkor igencsak örültem a körforgalmú kereszteződéseknek, mert nem kellett aggódnom, ha elvétettem a kijáratot, hogy most akkor, miként jutok vissza oda, ahol elvétettem az irányt: elmentem a következő körforgalomig, tettem egy kört, majd elindultam vissza és újra próbálkoztam.

Másodszor azért sem lehetünk jóindulatúak az esztergomi autóssal, mert mint az index.hu megírta, a helyiek jól ismerik őt – tehát helyi lehet, akinek tudnia kell milyen sebességgel lehet még biztonságosan áthaladni az adott csomóponton. Csakhogy a helyiek éppen azért ismerik a sofőrt, mert nem ez az első eset, amikor a frászt hozza a többi közlekedőkre. „Máskor is voltak már ilyen manőverei”, írta a portál.

A felvételt, amit a Budapesti Autósok Közössége osztott meg az oldalán, a rendőrség is megkapta és a sofőr ellen azóta eljárás indult. Azonban az nem valószínű, hogy ezért (ami a felvételen látható), csak ezért elveszik a jogosítványát. Pedig biztonságosabbak lennének nélküle az utak.

Egyre több ilyen és ehhez hasonló felvétel jelenik meg a világhálón. Azóta is, hogy a Budapesti Autósok Közössége együttműködési megállapodást kötött az ORFK-val, melynek értelmében a rendőrség soron kívül megkapja azokat a felvételeket, amelyek készítői megadják az adataikat és, hogy pontosan mikor és hol készült a felvétel. A Privát Pofátlan(TAN)ítók haragja nem csökkent sem a súlyosan szabálysértő, sem az önző és arcátlanul tolakodó társaikkal szemben.

Lehet találgatni, hogy a szabályszegések vagy a kamerák száma nőtt e inkább az utóbbi időben.

A rendőrség nemrég elismerte, korábban sok autót valószínűleg igazságtalanul büntettek, amiért belerohant az előtte haladóba. Hiába mondták ők, hogy a másik lefékezett előtte erősen és indokolatlanul, a döntés mindig ugyanaz volt: Nem tartottak kellő követési távolságot az előttük haladótól, ezért történt a baleset. Aztán az autósok (mind többen) felszerelkeztek fedélzeti kamerákkal (vannak, akik előre és hátulra és tesznek egyet), és akkor már volt bizonyítéka az esetleges büntetőfékezésnek. Mégis szinte hetente történik egy olyan, ami a világhálóra is felkerül.

Még sokan vannak az utakon, akiknek tényleg nem lett volna szabad jogosítvány adni. Vajon mit mondhatott a személyautó vezetője a rendőröknek a baleset után? Miért kezdett előzésbe pár tíz méterrel a kereszteződés előtt. Még a közzétett, nem túl részletgazdag felvételből is megállapítható, esélye sem volt szabályosan és biztonságosa megelőzni a buszt a kereszteződés előtt, ahol jobbra kanyarodott volna. Még talán akkor sem sikerül a manőver, ha a buszsofőr satuféket nyom. Ezt azonban már csak az utasai miatt sem tehette meg.

Mintha a jobbra kanyarodni kívánó sofőrben fel sem merült volna, hogy az ütközés egy busszal  nagyon tud fájni – jobb esetben csak a pénztárcának, rosszabb esetben az autóban és a buszon utazóknak, de inkább az előbbieknek –, ha rosszul sül el a dolog. Itt szerencsére nem történt tragédia, bár alighanem jóval később tudott csak a személyautó bekanyarodni jobbra, mint ha a busz mögött maradt volna és kivárja azt a pár másodpercet, amíg mögüle lekanyarodhat az útról.

Ő azonban sietetett.

Egy másik autós viszont segíteni akart egy másik autósnak… Az ilyen helyzetekre mondják: a pokolba vezető út is jóakarattal van kikövezve. A műszaki hiba miatt a leállósávba kényszerült autó elé állt az önkéntes mentőangyal, s miután kiderült, hogy be kell bikázni azt, megfordult. Az autópályán. Ahol 130-cal közlekednek az autók, ha nem gyorsabban…

A Magyar Közút arra kéri az autósokat, így senki ne segítsen bajba jutott autóstársainak. Hívjanak autómentőt, még akkor is, ha csak be kell bikázni a kocsit. Nekik van kellő hosszúságú kábelük, ha nincs is, akkor el tudják szállítani a kocsit oda, ahol biztonságosan megjavíthatják.

És még egy film a Magyar Közút Instagram oldaláról. Egy héttel az M30-as új, 60 kilométeres  szakaszának forgalomba helyezése után két autós is szembe hajtott a forgalommal rajta. Egy 82 éves hölgy 28 kilométeren át autózott a forgalommal szemben. Esetében nem az történt, hogy rossz oldalon hajtott fel a sztrádára! Ő a megfelelő pályán indult el csak aztán meggondolta magát, megfordult és 120-as tempóval elindult szembe a forgalommal. Két lengyel kamionos csak a lélekjelenlétének és vezetési rutinjának köszönhette, hogy nem ütköztek össze vele. Egymással azonban összekoccantak, miközben lemenekültek előle a leálló és a szélső sávba.

A rendőrség azóta azonosította a nőt, közúti veszélyeztetés gyanújával indult eljárás ellene és elvették a jogosítványát.

A másik esetben egy 59 éves asszony autózott a sztráda „rossz oldalán”. Vélhetően fogalma sem volt, hogy hol van, mert kétszer is megfordult (az új autópályán), ahol a Magyar Közút kamerái később még egy, a leállósávban tekerő kerékpárost is felvettek. Őt a rendőrség hamar megállította és 50 ezer forint pénzbírsággal büntette; úgy tűnik drága dolog autópályán biciklizni. És persze nem is túl egészséges és a legkevésbé sem biztonságos.

A Magyar Közút közleményben hívta fel az új autópályaszakaszok környékén élők figyelmét, hogy ne vezessenek rutinból. Figyeljék a megváltozott forgalmi rendre figyelmeztető és az útbeigazító táblákat, továbbá frissítsék a navigációs eszközeik szoftverét, hogy a GPS felismerje a megváltozott környezetet.

F.Gy.A.