90 nap elzárás

  • Két hét alatt kétszer érték tetten a siófoki rendőrök, hogy az eltiltás dacára vezetett.
  • Miben reménykedhetett a férfi, aki a családját hátrahagyva a kukoricásba menekült?
  • 158-an ülnek a börtönökben azok közül, akik szerint „nem a jogsi vezeti az autót…”

Két héttel azután, hogy a bíróság engedély nélküli vezetésért jogerősen eltiltotta a gépjárművezetéstől, a siófoki férfit újra rajtakapták a rendőrök. Siófok belterületén autózott élettársával és gyermekükkel, amikor felfigyeltek rájuk a járőrök. Ugyanazok, akik a két héttel korábbi esetben is intézkedtek vele szemben.

Követni kezdték a rendőrök, a sofőr azonban nagyon nem szeretett volna találkozni velük, úgyhogy menekülőre fogta. Folyamatosan gyorsított, egy ponton azonban már képtelen volt az úton tartani a kocsiját. Végül egy kerítésoszlop állította meg.

Meggyőződött arról, hogy sem az élettársa, sem a gyermeke nem sérültek meg, és még mielőtt a rendőrök odaértek volna bevetette magát a közeli kukoricásba. Hiába menekült. A rendőrök utána eredetek és elfogták. Őrizetbe vették, az ügyészség pedig gyorsított eljárásban vádat emelt ellene.

A Siófoki Járásbíróság nem jogerős ítéletében 90 nap elzárásra és két év közúti járművezetéstől eltiltásra ítélte az amúgy többszörösen visszaeső férfit. A meglehetősen enyhének mondható ítélet – hiszen „Aki a bűncselekményt büntetőeljárásban kiszabott járművezetéstől eltiltás hatálya alatt követi el, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő”, ez esetben pedig ez történt – nem jogerős. A vádlott és védője enyhítésért fellebbeztek.

Nem mindenki ússza meg azonban ennyivel. Bár a Gépjárművezetés eltiltás hatálya alatt csupán 2021. május 14. óta számít bűncselekménynek, a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságának tájékoztatása szerint jelenleg 158-an töltik emiatt jogerős szabadságvesztés büntetésüket.

Összehasonlításul: napjainkban összesen 568-an raboskodnak a hazai fegyintézetekben különböző közlekedési bűncselekmények miatt. A legtöbben, 292-en ittas vezetésért kiszabott ítéletüket töltik. A közlekedési bűncselekményért elítéltek második legnagyobb csoportját azonban az új bűncselekmény elkövetői, az eltiltásuk ellenére vezetők alkotják.

Rendőrségi, ügyészségi források szerint sokakban máig nem tudatosult, hogy ma már tényleg börtönbe lehet kerülni azért, ha valaki annak ellenére ül volánhoz és vezet, hogy a szabálysértési hatóság vagy a bíróság határozott időre eltiltotta a gépjárművezetéstől. Előbbi esetben egy, a bírósági eltiltás semmibe vétele esetén három év börtönt is kaphatnak az elkövetők!

„Sokan még ma is úgy vannak ezzel – mondta több vármegyei főügyészségi szóvivő –, hogy „ha nem a jogosítvány vezeti az autót, akkor miért is van rá szükség?”, meg, hogy „tudok én vezetni anélkül is”, és nem érdekli őket, hogy ennek milyen következményei lehetnek.

Azonban a 2021. május 14. előtti állapotokhoz képest mára a helyzet gyökeresen megváltozott. Az új büntetőjogi tényállástól kezdetben ugyan mintha idegenkedtek volna a bíróságok, a sorozatos ügyészi fellebbezések és a visszaesők nagy száma miatt azonban a bírói gyakorlat is változóban van. Ez az oka, hogy egyre gyakrabban szólnak a hírek arról, hogy az eltiltás, vagy éppen a többszörös eltiltás hatálya alatt vezető sofőröknek fogházba, börtönbe kellett vonulniuk.

Másfelől ez az egyik oka annak is, hogy egyre többen próbálnak elmenekülni a rendőri intézkedés elől, emiatt egyre gyakoribbak a krimikbe illő autós üldözések országszerte.

A siófoki férfi menekülése nem volt sem túl hosszú, sem túl látványos vagy veszélyes. Ennek ellenére nem feltétlenül marad következmények nélkül. Annak ellenére sem, hogy a mostani vádemeléskor az ügyészség ezt a tényállást nem rótta fel a férfinek. Azért nem, mert senki sem sérült meg az „üldözése” közben.

Ettől még azonban ami történt – tudniillik, hogy a rendőrök megállásra utasító jelzésének nem engedelmeskedett – jogilag a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértésének minősül, ami pénzbírsággal büntetendő. Ami azonban általában a bírság összegénél is érzékenyebben érinti a közlekedőket: a rendőri jelzés figyelmen kívül hagyásáért hat büntetőpont is jár.

Mindez azonban csak a siófokihoz hasonló egyszerű és főleg balesetmentesen lezajló „üldözésekre” igaz. Mert, ha az eltiltás hatálya alatt vezető sofőr menekülés közben mások életét, testi épségét veszélyezteti a jogi helyzet nyomban megváltozik. Még inkább, ha közben balesetet okoz, és ha a balesetben rendőrt is veszélyeztet vagy a sérültek vagy áldozatok egyike rendőr.

Közúti veszélyeztetéstől (ami alapesetben, ha senki nem sérül meg, de a veszélyeztetés ténye bizonyított egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető) a közúti baleset okozásán át (ez alapesetben, amikor valaki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével másnak vagy másoknak gondatlanságból súlyos testi sértést okoz, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő), a hivatalos személy elleni erőszakig – amit alapesetben is egytől öt évig terjedő szabadságvesztéssel fenyeget a Btk. – számos bűncselekményt elkövethet a menekülő. Ezért intik óvatosság klienseiket az ügyvédek is.

Márpedig menekülés közben sokszor csak a véletlenen múlik, hogy az esztelen száguldás végén a sofőrnek a Közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértéséért, vagy tömegszerencsétlenség okozásáért és hivatalos személy elleni erőszakért. Utóbbi esetben a halmazati szabályok miatt a szabadságvesztés időtartama már a tíz évet is meghaladhatja.

F.Gy.A.