A 30 éves jubileumát ünneplő ORFK-OBB legfontosabb közlekedésbiztonsági kampányai (III. rész)

  • Három részes cikksorozatunk utolsó részében bemutatjuk az időszakhoz, évszakokhoz kötődő kampányokat, hiszen a közúti közlekedés az év valamennyi időszakában – így Húsvétkor és Karácsonykor, a tanév kezdetén és a nyári vakáció időszakában, valamint az őszi és a téli közlekedésre átálláskor egyaránt – speciális veszélyeket rejt.
  • Az előzőek mellett megemlítjük a neves sportklubokkal (Pl. a Győri Audi ETO női kézilabda csapatával) való együttműködést, mint az ORFK-OBB preventív tevékenységének egyik legújabb területét.
  • A sportklubok és a sztárjátékosok közreműködésével az ORFK-OBB preventív üzenetei nagyobb hatékonysággal, az eddigieknél is szélesebb személyi körhöz juthatnak el.
  • Végezetül az ORFK-OBB kampányait a 2021. évi „Köszönet” kampány bemutatásával zárjuk, mely szerint a közlekedők maguk is jelentős mértékben járultak hozzá ahhoz, hogy két évvel ezelőtt soha nem látott mértékben csökkent a közúti halálozások száma, és ezáltal 2020 a hazai közúti közlekedésbiztonság legkedvezőbb éve legyen.

Az ORFK-OBB munkájának a közlekedők széles köre részéről legismertebb formája, hogy országos szintű közlekedésbiztonsági kampányokat folytat. A kampányok többnyire a legveszélyesebb közlekedési magatartások ellen irányulnak, de más területek – így a közlekedési szabályok változásával, a védtelen közlekedők biztonságával, valamint az egyes időszakok, évszakok speciális veszélyeivel kapcsolatos kommunikáció – is kiemelt figyelmet élveznek.

Időszakhoz, évszakhoz kötődő preventív kampányok

Ezen a területen időrendi sorrendben elsőként a kerékpáros és motorkerékpáros szezonkezdeti kampányok említhetők meg, sajtótájékoztatókkal, rendszeres média megjelenésekkel és képanyagokkal, a járművek megfelelő átvizsgálásának (felkészítésének) hangoztatásával, valamint a motorosok részére vezetéstechnikai tréningek, illetve forgalommentes környezetben történő gyakorlások ajánlásával. Az üzenetek a gépjárművezetők felé is irányultak, felhívva a figyelmüket arra, hogy tavasz kezdetén a kétkerekű járművek ismét tömegesen jelennek meg az utakon, és ez új veszélyforrást jelent a téli hónapokhoz képest.

A húsvéti ünnepek speciális közlekedésbiztonsági kockázatai két tényezőből adódnak. Egyrészt ezekben a napokban útra kel az ország, a forgalom a többszörösére növekszik, rendszeressé válnak a torlódások, melyet nem mindenki képes türelemmel viselni, másrészt ilyenkor átlag feletti az ittas járművezetők száma. Ezért a húsvéti kampányok évtizedek óta állandó elemei a hazai balesetmegelőzési munkának.

A „Józan Húsvét” megnevezésű kampányok nem csak célzott preventív üzeneteket közvetítettek a közlekedők részére, hanem fokozott közúti jelenléttel (a forgalom segítésével, ellenőrzésekkel) is kiegészültek. Az ittas járművezetők kiszűrésére irányuló ellenőrzések a gépjárművezetők mellett a kerékpárosokat is érintették.

 Az ORFK-OBB speciális kiadványokkal készült nyári, valamint a téli időszakra. 2013-ban „Autópálya kisokos” címmel olyan szóróanyagokat jelentetett meg és az autópályás rendőrök, benzinkutak, határátkelőhelyek stb. közreműködésével osztott szét az autósok között, amely a gyorsforgalmi utakon közlekedők részére foglalta össze a legfontosabb tudnivalókat. A kiadvány nyári, valamint – 2014-től – téli változatban készült, a magyar mellett angol, német, román, szerb, és ukrán nyelven is elérhető volt.

A kiadvány nemcsak az autópályára érvényes sebességhatárokat és főbb közlekedési szabályokat tartalmazta, hanem hasznos tanácsokat adott az autópályákon történő közlekedésre, felhívta a figyelmet az úgynevezett trükkös lopások veszélyeire, a nyári (kánikulai) és téli közlekedés sajátosságaira, továbbá műszaki hiba esetére is tanácsokat adott a segélykérő telefonszámok ismertetése mellett.

A téli „Autópálya kisokos” összefoglalta mindazokat a tényezőket, amelyekre a téli hónapokban különös figyelmet kell fordítani (gépkocsi előzetes felkészítése, téli gumiabroncs, feltöltött ablakmosó, fagyálló folyadék, teli üzemanyagtank, takaró, meleg ital és némi étel tartása, hosszabb menetidővel számítás, nagyobb követési távolság stb.).

A klasszikus és tradicionális események sorába tartozik az ORFK-OBB szeptemberi tanévkezdési kampánya, mely hosszú éveken keresztül a „Becsöngettek!” megnevezést kapta.

A kampány háttere, hogy szeptemberben az iskoláskorú gyermekek veszélyeztetettsége átlag feletti. A tanulók bő két hónap elteltével hirtelen és egyszerre jelennek meg a mindennapok közlekedésében, és a vakációt követő ”felszabadultabb” állapot, valamint a társakkal való ismételt találkozás még inkább csökkenti a korukból adódóan egyébként is hiányos veszélyérzetüket. A veszély másik oldala, hogy a nyári szabadságok után a felnőttek is tömegesen jelennek meg az utakon , zsúfolttá válnak a belterületi utak, és a forgalommal együtt a baleseti kockázat is megnövekszik.

A „Becsöngettek” kampány keretében az ORFK-OBB felhívta a közlekedők (főleg a szülők és a járművezetők) figyelmét a tanévkezdet speciális veszélyeire, az ünnepélyes tanévnyitót követően a tanulókhoz nyomtatványokat és egyéb taneszközöket juttatott el (Üzenőfüzet az első osztályosoknak stb.), a tanároknak pedig pedagógusnaplót adott. A megelőzési teendők mellett az illetékes rendőri szervek egy hónap időtartamban rendszeres jelenlétet biztosítottak a legveszélyeztetettebb tanintézetek közelében a tanítási idő kezdetén és végén, és ekkor kezdték meg éves szolgálatukat az „iskola rendőrei” is (először 2008. szeptember 01-én).

A szállóigévé vált „Látni és látszani” elvre épülő országos közlekedésbiztonsági kampány 2013. évi meghirdetésének fő indoka, hogy a nyár befejeztével az időjárás az őszi, majd a téli évszaknak megfelelően megváltozik, ezzel együtt az út, – és látási viszonyok is romlanak, melyek sajnálatos módon a közlekedésbiztonságra is kedvezőtlen hatást gyakorolnak.

A „Látni és látszani” kampány arra ösztönözte a gépjárművezetőket, hogy éljenek a felkínált lehetőségekkel, vizsgáltassák át járművüket, és ellenőriztessék a látásukat, mindezt térítésmentesen. A kampányhoz évről évre szakszervizek és optikusok csatlakoztak az ország szinte valamennyi részéről. Az ellenőrzés során a szervizek térítésmentesen vizsgálták át a gépjárművön a lámpák, fényvisszaverő elemek működését, a lámpatestek állapotát és rögzítettségét, a világítási tulajdonságokat stb.

A kampány másik eleme a gépjárművezetők látásának ellenőrzése volt. Ennek keretében a kezdeményezéshez kapcsolódó optikus szakemberek megállapították, hogy szükség van-e a járművezető szemének korrekciós segítségre, megállapították a dioptria mértékét és tanácsot adtak a megfelelő szemüveg elkészítésével kapcsolatban is.

Több alkalommal – a kampány második részében – intenzív közúti ellenőrzés vette kezdetét, mely során a rendőrség kiemelten ellenőrizte a forgalomban résztvevő járművek, valamint az álló járművek kivilágítására vonatkozó rendelkezések megtartását.

A kampánynak ideiglenes önálló honlapja és facebook felülete is lett, ahol az érdeklődők a főbb információk mellett a programban részt vevő szakszervizeket és optikusokat egy digitális térképen találhatták meg.

Az előzőeken túl november hónapban a gyalogosok és a kerékpárosok láthatóságával kapcsolatos országos kampány is indított az ORFK-OBB, a „Láthatóság = Biztonság”, illetve „Legyen mindig látható!” címmel. Az alkalmazott poszterek és plakátok általában január végéig voltak kihelyezve a lakott települések legforgalmasabb pontjain.

A kampány a gyalogosok esetében első sorban a környezetből kitűnő öltözet, a fényvisszaverő tárgyak, lakott területen kívül pedig a fényvisszaverő mellény viselésére felhívta a figyelmet (különösen éjszaka, valamint kedvezőtlen látási viszonyok esetén). A kerékpárosoknál az előzőeken túlmenően a jármű jogszabály által előírt kötelező felszerelési tárgyai, az első-hátsó világítási eszközök, valamint fényvisszaverő prizmák fontosságát is kiemelték.

A rendőrség a fenti célcsoportokat érintően a kampány időszakában – több éven keresztül – célzott közúti ellenőrzéseket is végrehajtott, és a láthatóság fontosságára figyelmeztető szóróanyagokat terjesztett. Az intézkedések célja az volt, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok biztonságos távolságból felismerhetők, észlelhetők legyenek az utakon és azok mentén, valamint felhívni az érintettek figyelmét a közlekedési szabályok megtartására.

Az őszi és téli hónapokban jelentősen felértékelődik a gumiabroncsok ellenőrzésének szükségessége, hiszen nem mindegy, hogy a hidegebb és csapadékosabb időszakban a gépjárművek milyen tapadási tényezővel, stabilitással és fékúttal rendelkeznek.

Hazánkban a téli gumiabroncsok használatát jogszabály kötelező jelleggel nem írja elő. Ennek ellenére az ORFK-OBB már a 90-es évek közepétől minden gépjárművezetőnek javasolja, hogy hideg időben – a késő őszi, téli és kora tavaszi időszakban – a biztonságos célba érés érdekében járművükön használjanak téli gumiabroncsot.

A téli gumiabroncsok az anyaguknak, kialakításuknak és szerkezetüknek megfelelően
+7 C˚ alatti tartományban jelentősen nagyobb tapadási tényezővel rendelkeznek az egyéb abroncsokhoz képest, így alkalmazásuk által rövidebb lesz a fékút, stabilabb lesz a jármű, és biztonságosabb lesz a téli közlekedés. (Az elmúlt évtized közepétől az ORFK-OBB kommunikációjában a nyári gumiabroncsokra történő tavaszi „visszaállás” is egyre nagyobb szerepet kapott, lásd pl. a „Nyári gumi kommandó” akciót stb.).

Végezetül: a média és a közvélemény egyaránt nagyon kedvezően fogadta a 2012-ben bevezetett „Soha ne érje ilyen meglepetés” című kampányt, melynek első sajtótájékoztatójára december 19-én Budapesten az Örs vezér téren került sor.

A kampány keretében a főváros három frekventált helyszínén, az Őrs vezér téren, a Széll Kálmán téren, és a Nyugati téren az ORFK-OBB egy-egy magas, díszekkel és kampányanyagokkal feldíszített karácsonyfát állított, mely tövébe – a kampány hivatalos képanyagainak megfelelően – egy-egy balesetet szenvedett roncsautó került, masnival átkötve, nem kívánatos ajándékot jelképezve.

A kampány üzenete abban állt, hogy a karácsonyi előkészületek és a bevásárlás időszakában jóval zsúfoltabbak az utak, gyakoribbak a forgalmi torlódások, de sajnálatos módon nem minden közlekedő igazodik az ilyenkor szokásos közlekedési helyzetekhez. Márpedig az élet és a testi épség védelme ebben az időszakban is különösen fontos. Éppen ezért minden közlekedőnek törekednie kell arra, hogy a család, a szeretet és a béke ünnepét ne árnyékolják be közúti balesetek! A kedvező fogadtatásra és a pozitív visszajelzésekre tekintettel az ORFK-OBB a „Soha ne érje ilyen meglepetés” kampányt több éven keresztül a napirendjén tartotta.

Az ORFK-OBB közlekedésbiztonsági kampányainak egyéb területei

 

Az ORFK-OBB jelentős hazai sporteseményeken, neves sportegyesületekkel (például a Telekom Veszprém KSE férfi, valamint a debreceni DVSC Scaeffler női kézilabda csapatokkal), valamint a sportklubok legnépszerűbb játékosaival, sztárjaival együttműködve is végez balesetmegelőzési tevékenységet. Ez tevékenységének egyik legújabb és sikeres területe.

A fentiek sorából külön is kiemelhető a győri női kézilabda csapattal történő együttműködés. Az erről szóló együttműködési megállapodást 2022. február 09-én írta alá dr. Kuczik János Zoltán rendőr vezérőrnagy, rendészeti országos rendőrfőkapitány-helyettes, az ORFK-OBB elnöke, valamint Dr. Bartha Csaba, a Győri Audi ETO KC elnöke. A felek megegyeztek abban, hogy szorosan együttműködnek a balesetmegelőzés területén a közúti balesetek számának csökkentése, valamint a szabálytisztelet és a biztonságos közlekedés üzenetének széleskörű terjesztése érdekében. Az együttműködési megállapodás egy év időtartamra szól. Ezalatt az Audi Aréna Győrben rendezett mérkőzéseken lévő megjelenések (preventív képanyagok, tesztlap kitöltési lehetőségek, programok stb.) mellett a klub játékosai részt vesznek vezetéstechnikai tréningeken, hallhatóak lesznek a KRESZ FM adásában, valamint aktívan megjelennek a közösségi médiában a klub és az ORFK-OBB oldalain, elősegítve a hazai  balesetmegelőzés ügyét.

A Győri Audi ETO KC női kézilabda csapata hazánk egyik legjelentősebb szurkolói bázisával rendelkezik, ismertsége országszerte – és nemzetközi szinten is – kimagasló, így a klub és a játékosok közreműködésével az ORFK-OBB preventív üzenetei nagyobb hatékonysággal, és az eddigieknél is szélesebb személyi körhöz juthatnak el.

A Magyar Posta Zrt-vel kötött együttműködési megállapodással a hazai baleset-megelőzési kommunikáció 2013-ban immár a postahivatalokra is kiterjedt. Május hónaptól az ország 143 postahivatalában nagyméretű LCD televíziókon az ORFK-OBB baleset-megelőzési témájú reklámspotjainak rendszeres, csaknem folyamatos vetítésére került sor.

A 2020. esztendő a hazai közúti közlekedésbiztonság eddigi legsikeresebb éve volt. A magyar baleseti statisztikai rendszer fennállása óta még soha nem haltak meg olyan kevesen Magyarország úthálózatán, mint 2020-ban (összesen 460 áldozatot regisztráltak). A hivatalos adatok két közlekedésbiztonsági „rekordot” is jeleztek:

  • hazánkban először csökkent 500 fő alá a balesetben meghalt személyek száma a KSH adatgyűjtésének kezdete óta,
  • egyetlen év alatt, 2019-ről 2020-ra példátlan mértékben, 23,6%-kal csökkent a közúti halálozások száma.

Az eredmények elérésében minden bizonnyal a COVID-19 járvány és a kapcsolódó korlátozások forgalomcsökkentő hatása is szerepet játszott, ugyanakkor a rendőri tapasztalatok alapján a közlekedők szabálytisztelete, felelősségérzete, valamint az önkéntes jogkövetés szintje is kedvező irányban változott.

Ezért az ORFK-OBB 2021. januárjában országos kampányt indított, amelyben megköszönte a közlekedőknek a pozitív hozzáállást és egyben felhívta a figyelmet a közlekedésbiztonság és a társadalmi felelősség kapcsolatára.

A “Köszönet” kampány záróakkordjaként a Rendőrségi Igazgatási Központ (Budapest, XIII. kerület Teve utca) homlokzatát dekorációs fényfestéssel díszítették, amely január 26. és 30. között minden nap látható volt délután 5 órától este 8 óráig. A fényfestésen az ORFK-OBB plakátjai elevenedtek meg animált formában. A „Köszönet” kampány keretében videofilm is készült, mely többek között az ORFK-OBB honlapján és facebook felületén volt elérhető.

G.I.