A 30 lesz az új 50 Hollandiában!
- A hollandok 30 km/h-ra csökkentik a megengedett sebességet lakott területen belül.
- Egyes főbb belterületi utakon a haladási sebesség jelzőtáblákkal lesz növelhető, meghatározott feltételek teljesülése esetén.
- Az intézkedés célja a halálos áldozatok számának csökkentése, egy élhetőbb lakókörnyezet megteremtése, valamint a környezetbarát közlekedési módok ösztönzése.
- Az új szabályozással a kerékpárosok és a gyalogosok magasabb szintű védettsége valósulhat meg, hiszen 50 km/h elütési sebesség esetén a halálozási kockázat 20%, míg 30 km/h esetén ez mindössze 3%-ra(!) csökken.
- A hollandok számára követendő példa Helsinki és Oslo gyakorlata, ahol már bevezették a korlátozást, és ennek is köszönhetően tavaly egyetlen ember sem veszítette életét a két skandináv főváros útjain.
- Az ENSZ 2020. februári Stockholmi Nyilatkozata felszólította a Föld országainak kormányait a 30 km/h belterületi sebesség bevezetésére azokon az utakon, ahol gépjárművek és védtelen közlekedők egyaránt közlekednek.
Hollandia évtizedek óta stabil tagja annak a top3 országnak, melyek a legbiztonságosabb közúthálózattal rendelkeznek Európában. Az egymillió lakosra jutó, valamint az egymillió megtett járműkilométerre vonatkoztatott közúti halálozások vonatkozásában Hollandia – Svédországgal és az Egyesült Királysággal együtt – rendszeresen a legjobban teljesítő országok között szerepel, és elsők között vezet be olyan új intézkedéseket, melyek további emberéletek megmentésére, a balesetek megelőzésére irányulnak. A hazánkénál jelentősen kisebb területtel, de 17,2 milliós lakossággal rendelkező Hollandiában az utóbbi időszakban különös figyelmet fordítanak a városi közlekedés biztonságosabbá tételére, valamint a közlekedés védtelen képviselőinek, ezen belül különösen a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak, az életkort alapul véve pedig a gyermekek biztonságára.
Ezzel kapcsolatos a legújabb hír is. 2020. október 27-én a holland képviselőház jóváhagyta azt a tervet, mely szerint lakott területen belül az általános sebességhatár a jelenlegi 50 km/h helyett 30 km/h legyen. Eszerint az ország egész területén a belterületi „alap” sebességhatár 30 km/h-ban lesz meghatározva. Ugyanakkor a megengedett legnagyobb sebesség egyes helyeken „sebességkorlátozás” jelzőtáblákkal növelhető, amennyiben az út és a forgalom jellege azt lehetővé teszi, és a nagyobb haladási sebesség nem jár a közlekedésbiztonsági kockázatok aránytalan növekedésével. A sebesség növelése természetesen nem történhet öncélúan, hiszen a jövőben a közútkezelőknek, az önkormányzatoknak a Közúti Biztonsági Kutató Intézettel közösen kell megvizsgálniuk, mely útszakaszok mentesülhetnek az új szabály alól.
Az intézkedés legfőbb célja a közúti balesetek számának csökkentése, különösen azokon a helyeken, melyek környezetében gyermek intézmények (óvodák, iskolák stb.) vannak, illetve ahol erős a gyermekek koncentrációja (pl. játszóterek, lakóparkok, gyermekrendelők közelében). A szigorítás hatályba lépését követően a közlekedésbiztonság javulásán túl minden bizonnyal más előnyök is várhatók, hiszen az alacsonyabb haladási sebesség kevesebb károsanyag kibocsátással és csökkentett zajterheléssel jár, így egy jobb, komfortosabb és élhetőbb környezet valósulhat meg.
A holland képviselőház döntését nemzetközi viszonylatban is fontos jelzésnek tartják, mely egyértelmű üzenete, hogy lakott területeken belül a közlekedés biztonságát előtérbe kell helyezni a gyorsabb haladással szemben, továbbá a rövid távú közlekedésben elő kell segíteni a kerékpáros és gyalogos közlekedést.
Ceri Wolsgrowe, az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) vezető tisztségviselője gratulált Hollandiának, hogy ismét élen jár a közúti biztonsági intézkedések bevezetésében, majd az általános sebességkorlátozással kapcsolatban kijelentette: „Ha egy gyalogost vagy kerékpárost egy gépkocsi 50 km/h sebességgel üt el, akkor ezeknek a baleseteknek mintegy 20%-a halállal végződik. Ezzel szemben 30 km/h sebességű elütéskor a halálozási kockázat igen nagy mértékben, 3%-ra csökken! Ez tehát egy jelentős közlekedésbiztonsági intézkedés, mely elősegíti Hollandia kerékpárosainak és gyalogosainak magasabb szintű védelmét. Úgy gondoljuk, hogy a 30 km/h megengedett sebességnek alapértelmezettnek kell lennie Európa valamennyi városában.”
A holland intézkedés fontos állomása egy évek óta zajló folyamatnak. Európa egyre több országában – s azon belül nagyvárosában – ismerik fel és fogadják el az alacsonyabb haladási sebességgel járó előnyöket, melyek a közúti közlekedésbiztonság, az élhetőbb lakókörnyezet és a környezetvédelem területén egyaránt jelentkeznek.
A lakott területen belüli sebességkorlátozások bevezetése felgyorsult azóta, hogy az ETSC (European Traffic Safety Council) közzétette az EU városi mobilitási programját. A 2013. december 17-én kiadott programban az ETSC felkérte az Európai Uniót arra, hogy ösztönözze a tagállamokat a legfeljebb 30 km/h sebességű zónák bevezetésére a belterületi utakon. Legutóbb pedig az ENSZ a 2020. februári Stockholmi Nyilatkozatban szólította fel a Föld országait, illetve azok vezetőit, hogy „kötelezzék el magukat a 30 km/h maximális közúti sebesség bevezetésére azokon a területeken, ahol veszélyeztetett úthasználók és járművek egyaránt közlekednek”.
A hollandok számára követendő példaként szolgált a két skandináv főváros, Helsinki és Oslo gyakorlata, ahol már végrehajtották a sebességkorlátozást, és a főbb gerincútvonalak kivételével szinte mindenhol legfeljebb 30 km/h-val lehet közlekedni. Ennek meg is lett az pozitív hozadéka, hiszen az elmúlt évben egyetlen személy sem vesztette életét közúti balesetben az említett fővárosok útjain, ami példátlan eredménynek számít. Az pedig már a legfrissebb hírek közé tartozik, hogy 2021-től a francia főváros teljes területére is kiterjesztik a 30 km/h általános sebességhatárt, és nyilvános konzultációt indítanak az intézkedésről.
Tavaly Hollandiában összesen 661 ember vesztette életét közúti balesetben, az áldozatok közül 203 kerékpáros, 49 pedig gyalogos volt – derül ki a Holland Statisztikai Hivatal adataiból. Az új intézkedés a remények szerint a közúti balesetben meghalt személyek számának jelentős csökkenéséhez vezet, ezáltal „élhetőbbé” teszi majd az utakat. Az intézkedés eredménye immár az új évtizedben lesz érzékelhető.
G.I.