A Blitz-Marathontól a Speedmarathonig, avagy: hogyan vált európai sikertörténetté egy regionális német ötlet? – I. rész
- A Speedmarathon egy speciális, demonstratív jellegű fokozott sebességellenőrzés, melyet ténylegesen 24 óra időtartamban hajtanak végre Európa számos országában egyidejűleg.
- Az adott napon valamennyi működőképes sebességmérő készülék bevetésre kerül, a sebességellenőrzés helyszíneinek megválasztásához kikérik a lakosság véleményét.
- A nonstop sebességellenőrzés ötlete Németországból, Észak-Rajna Vesztfália tartományból származik, amikor a közúti halálozási adatok kedvezőtlen változása miatt a gyorshajtókkal szembeni hatékonyabb fellépésre volt szükség.
- A 2012 februári első – akkor még Blitz-Marathon megnevezésű – akció jelentős sikereket hozott, így másfél éven belül további öt alkalommal megismételték.
- 2013 végétől a Blitz-Marathonokat már össznémet szinten tartották, valamennyi szövetségi állam rendőri szerveinek részvételével.
- Az új sebességellenőrzés eredményeire tekintettel több európai országban is megkezdték a hasonló akciók végrehajtását, elsőként Finnországban – ahol a rendőri művelet első ízben kapta meg a Speedmarathon megnevezést.
- A következő lépcsőfok 2015 volt, amikor a TISPOL európai szintre emelte a nonstop 24 órás sebességellenőrzés végrehajtását.
- Hazánkban már a TISPOL által szervezett Speedmarathonok előtt is végrehajtottak német mintájú nonstop ellenőrzést, a Győr-Moson-Sopron megyei Rendőr-főkapitányság önálló kezdeményezése alapján 2014 április 26-án.
- A magyar közlekedésrendészet a kezdetektől fogva részt vesz a TISPOL, majd a jogutódja, a ROADPOL által meghirdetett Speedmarathon ellenőrzések végrehajtásában, térségünk egyik legaktívabb tagjaként, a pandémia évétől eltekintve egyetlen európai műveletet sem kihagyva.
- Idén a Speedmarathon április 19-én 06.00 órától másnap reggel 06.00 óráig tartott, mely során hazánkban csaknem nyolcezer gyorshajtót regisztráltak.
- Amíg a 2015-2017 években az ellenőrzött járművezetők 5%-val szemben indult eljárás gyorshajtás miatt, addig 2024-ben ez az arány 1,4%-ra esett vissza.
- A Speedmarathon a sebességtúllépések visszaszorításának hatékony eszköze, egyike a bevált európai közlekedésrendészeti gyakorlatoknak, így a ROADPOL minden bizonnyal az elkövetkezendő években is napirendjén tartja.
Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata, a ROADPOL kezdeményezéséhez csatlakozva 2024. április 19-én 06.00 órától másnap reggel 06.00 óráig a rendőrség közlekedésrendészeti szolgálata 24 órás „maratoni” sebességellenőrzést tartott. Az ország teljes területére kiterjedő ellenőrzés idején a rendőrség valamennyi működőképes sebességmérő készülékét bevetette. A sebességellenőrzés helyszíneinek kiválasztásában az előkészítés időszakában a rendőrség a lakosság véleményét is kikérte. Ennek megfelelően számos olyan mérési pontra érkezett javaslat, amelyek – a helyi adottságokat, a biztonsági szempontokat, valamint a közlekedésrendészeti elemző és értékelő munka eredményeit figyelembe véve – hatással voltak a sebességmérő készülékek telepítési helyeinek végső meghatározására. Az ellenőrzés 24 órája alatt a rendőrség csaknem nyolcezer olyan esetet rögzített, amelyek során a járművezető túllépte a megengedett sebességet. Ezekben az ügyekben a hatályos szabályoknak megfelelő eljárások indultak. A sorrendben tízedik Speedmarathon kampányt hazánk mellett – azonos időpontban és szakmai elvek alapján – Európa számos országában végrehajtották, ezek összesített eredményét a ROADPOL a későbbiekben, az adatok beérkezését és feldolgozását követően teszi közzé.
Feltehetjük a kérdést: mikor és hogyan alakult ki ez a bő évtizede még nem létező sebességellenőrzési módszer, amely Európa-szerte bevált és alkalmazott gyakorlattá vált?
a) Blitz-Marathon
A Speedmarathon egy speciális, nyílt, demonstratív jellegű sebességellenőrzési módszer. Jellegzetessége, hogy egy teljes napon át tart, mely során nagy létszámú rendőri erőket vesznek igénybe, a végrehajtás folyamatos, intenzívebb más ellenőrzési módszerekhez képest. A végrehajtással érintett európai országokban valamennyi működőképes sebességmérő eszköz alkalmazásra kerül, az ellenőrzések – a gyorsforgalmi utak kivételével – lehetőség szerint leállítással történnek, és az ellenőrzés során az érintett rendőri állományt, valamint az esetleges együttműködőket koncentrálva alkalmazzák.
Az idén 12 éves múltra visszavezethető speciális sebességellenőrzés ötlete Németországból származik. A történet egy regionális javaslattal vette kezdetét, amikor Észak-Rajna Vesztfália (Nord-Rhein Westfallen) tartományban 2011. második felében kísérleti jelleggel egy 24 órás, nonstop sebességellenőrző akció végrehajtását határozták el a gyorshajtásra visszavezethető baleseti adatok, valamint a közúti halálozások kedvezőtlen alakulása miatt (2011-ben a tartomány területén 15%-os növekedés szakította meg az addig folyamatos csökkenő tendenciát a balesetben meghalt személyek számában).
Az adatok kedvezőtlen alakulására tekintettel a tartomány kormánya utasította a rendőrséget, hogy minden rendelkezésre álló erővel fokozza a közlekedésbiztonsági helyzet javítását célzó tevékenységét. Mivel a sebességtúllépés közismerten az elsődleges baleseti és halálozási ok, a rendőri erőket is alapvetően erre a tevékenységre koncentrálták. Az ellenőrzés megkezdése előtt ennek tényét széleskörű sajtókampányban ismertették a közvélemény előtt, továbbá kérték az állampolgárok bejelentéseit olyan helyszínekről, amelyek véleményük szerint a sebességtúllépés miatt különösen veszélyesek.
Az első akció végrehajtására – „Blitz-Marathon” néven, valamint „Respect vor Leben!” (azaz: „Tisztelet az Életnek!”) alcímmel – 2012. február 10-i kezdettel került sor. Az ellenőrzést ténylegesen 24 órában hajtották végre, nyílt rendőri jelenlét mellett, a „Brems Dich – Rette Leben!” („Fékezd magad, ments életet!”) kampány keretében.
Az akció nem várt sikereket hozott, így néhány hónappal később megismételték. Másfél éven belül, 2013 őszéig összesen öt hasonló akciót szerveztek Észak-Rajna Vesztfália területén, a hatodik 24 órás sebességellenőrzés immár az össznémet végrehajtás időpontjára esett.
A Blitz-Marathon bevezetésének évében a balesetben meghalt személyek száma 17%-kal, a gyorshajtásra visszavezethető közúti halálozások száma pedig 32%-kal(!) csökkent Észak-Rajna Vesztfália útjain, és az eredmények a következő években tovább folytatódtak.
Az ellenőrzések idején a megengedett sebességet túllépő járművezetők aránya jelentősen, a korábbi 8%-ról átlagosan 3,3%-ra (az 5. és a 6. akció idején már 2,7%-ra) csökkent, és az arány az egyes akciók között sem nőtt vissza a korábban mért szintre. Az értékelésekben kiemelték, hogy a statisztikai adatok és a szakmai tapasztalatok alapján a rendőri ellenőrzések és a halálos áldozatok számának csökkenése, valamint a járművezetők szabályokat tisztelő magatartásának térnyerése között egyértelmű volt az összefüggés.
A tartományi rendőrök a kedvező tapasztalataikat hazai és nemzetközi szakmai fórumokon megosztották. Ennek köszönhetően a „Blitz-Marathon” végrehajtása szövetségi szintre emelkedett. Az első „össznémet” nonstop sebességellenőrzést 2013. október 10-én reggel 06.00 órától 11-én reggel 06.00 óráig hajtották végre, mely Németország valamennyi szövetségi államának területét érintette.
A második szövetségi szintű Blitz-Marathon végrehajtására csaknem egy évvel később, 2014. szeptember 18-án és 19-én került sor, az ellenőrzések eredményei az egy évvel korábbiakhoz hasonlóak voltak. A második akció új elemeként egyes belterületi, alapvetően óvodák és iskolák környezetében található sebességellenőrzési helyszíneken – a tanintézetekkel kötött megállapodás alapján – gyermekek is jelen voltak, akik a megengedett sebességgel, szabályosan közlekedő gépjárművezetők részére „köszönet kártyákat” (Denkzettel) adtak át, természetesen rendőri felügyelet mellett.
Németországban a Blitz-Marathon rövid idő alatt a gyorshajtások visszaszorításának rendkívül hatékony eszközévé vált, és a sebességellenőrzés ezen módszere több tagállamban napjainkban is a rendőrség hosszú távú stratégiájának részét képezi.
A kampány sikere és elfogadottsága szempontjából fontosnak bizonyult, hogy az ellenőrzési helyszínek megválasztásába előzetesen bevonták a közlekedőket. A német hatóságok az állampolgárokat kérték fel úgynevezett „haragpontok” („Wutpunkte”) megjelölésére, ahol az érintettek sebességellenőrzés végrehajtását a leginkább indokoltnak tartották. Az akciók végrehajtása során a javaslatot tévő állampolgárokat, valamint az önkormányzati vezetőket az adott helyszínekre is meghívták, ahol részt vehettek az ellenőrzésen, beszélgethettek a rendőrökkel, a sajtó munkatársaival és megtekinthették az alkalmazott technikai eszközöket.
A németországi eredmények ismeretében több uniós tagállam is átvette és alkalmazni kezdte a sebességellenőrzés új gyakorlatát. Elsőként az új és hatékony közúti ellenőrzési módszerek iránt jellemzően fogékony Finnország szervezett német mintának megfelelő sebességellenőrzést – mindössze tíz hónappal az első tartományi szintű Blitz-Marathon után, 2012 decemberében (az ittasság ellenőrzések rendkívül hatékony, Európa-szerte alkalmazott módszerét is a finn rendőrök fejlesztették ki). A 24 órás akció során a finn rendőrök 3 950 gépjárművezetővel szemben intézkedtek, a lakosság pedig előzetesen a közösségi felületeken (Twitteren, Facebookon stb.) tehetett javaslatot az ellenőrzési helyek, az úgynevezett „hotspot”-ok kijelölésére.
Minden bizonnyal a finnekhez köthető az ellenőrzés nevének megváltoztatása is: a Blitz-Marathon helyett ők alkalmazták először a jelenleg is használatos Speedmaraton megnevezést. A következő évben, 2013-ban Németország és Finnország mellett már Belgium, Hollandia, Luxemburg és Portugália rendőri szervei is tartottak hasonló kampányokat.
b) Speedmaraton
A folytatásban a következő lépcsőfok 2015 volt, amikor a speciális sebességellenőrzés végrehajtása európai szintre emelkedett. Ebben a folyamatban meghatározó szerepet játszott TISPOL (European Traffic Police Network), az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata, a mai ROADPOL jogelődje.
A Blitz-Marathonnal kapcsolatos információkat – immár bevált és más országok rendőri szervei részére is ajánlott gyakorlatként – a német rendőrök a TISPOL szakmai ülésein, szemináriumain ismertették. Első alkalommal Berndt Heller, az észak-rajna vesztfáliai rendőrség képviselője tartott erről előadást a TISPOL vezető testülete (Council), valamint a páneurópai ellenőrzéseket szervező TISPOL Operational Group, és a Technical Group soros ülésén, 2013. szeptember 29 és október 03 között az angliai Manchesterben. Berndt Heller az általa tartott előadásban részletesen ismertette az ellenőrzések célját, jellegét, speciális ismertetőjegyeit, és az elért eredményeket. Az információ valamennyi szinten kedvező fogadtatásra talált, és ekkor merült fel először az európai szintű végrehajtás gondolata is.
A TISPOL Műveleti Csoportjának (Operational Group) következő, 2014. júniusi megbeszélésén a tagállamok képviselői egyhangúan támogatták, hogy a 2015. évi ellenőrzési tervbe kerüljön be egy, az eredeti német minta alapján megrendezendő, európai szintű 24 órás sebességellenőrzési akció, Speedmarathon néven. A végső döntést a TISPOL Tanácsa (Council) hamarosan meg is hozta, jóváhagyva a Műveleti Csoport előterjesztését.
Az első európai szintű Speedmarathon végrehajtására 2015. április 16-án reggel 06.00 órától másnap reggel 06.00 óráig került sor. A végrehajtásban 22 európai ország (közöttük Magyarország) vett részt, mely során több mint négymillió gépjármű ellenőrzésére, valamint 122 ezer gyorshajtó járművezető kiszűrésére került sor.
Az eredmények és a kedvező tapasztalatok ismeretében a TISPOL Tanácsa 2016-ban is a Speedmarathon megszervezéséről döntött. A második európai kampány végrehajtásához hazánkkal együtt ugyancsak 22 ország csatlakozott. A 2016. április 21-22-i intenzív ellenőrzések során csaknem 2,5 millió járművet ellenőrzésére, valamint több mint 122 ezer gyorshajtó kiszűrésére került sor. (Szükséges megjegyezni, hogy a TISPOL által szervezett európai akciókban a részvétel nem kötelező, az mindenkor a tagállamok rendőri szerveinek önkéntességén, önálló döntésén alapul.)
A gyorshajtók összesített 4,97%-os aránya azt jelenti, hogy a 2016. évi Speedmarathon ideje alatt átlagosan 20 járművezetőből 19 megtartotta az adott útvonalra érvényes sebességértéket.
A Speedmarathonok az elkövetkezendő években tovább folytatódtak, egyetlen kivétellel valamennyit április hónapban, reggel 06 órától másnap reggel 06 óráig szervezték, így 2024-ben immár a jubileumi tízedik akcióra kerülhetett sor.
A Covid-19 világjárvány hatása az élet valamennyi területére, így a közúti közlekedésre, valamint a rendőri szervek tevékenységére is kiterjedt. Tekintettel arra, hogy a ROADPOL az éves ellenőrzési terveit még az előző évben elkészíti, a Speedmarathont a 2020. évre vonatkozólag is meghirdette, április 22-23-i végrehajtási dátummal. A pandémia azonban sok mindent megváltoztatott: a közúti forgalom intenzitása rendkívül visszaesett, Európa-szerte megüresedtek az utak, a rendőri erők egy részét a legtöbb országban más jellegű feladatok végrehajtására vezényelték, és a közúti ellenőrzések száma – egy-két tagállam, mint például Finnország kivételével – szinte mindenhol csökkent. Mindezekre tekintettel 2020-ban a ROADPOL eltekintett a Speedmarathon egységes európai végrehajtásától, a tagállamok rendőri szerveire bízva a végső döntést. Ennek megfelelően csak néhány országban, és ott is jelentősen csökkentett intenzitással (kisebb létszámmal, kevesebb helyszínen, esetleg későbbi időpontban stb.) hajtották végre az ellenőrzést. Csehországban például augusztus 14-én és 15-én került erre sor, amikor a közúti forgalmat korlátozó kormányzati intézkedéseket már feloldották.
A Speedmaraton alapelvei teljes egészében megegyeznek a Blitz-Marathonéval (intenzív, nyílt rendőri sebességellenőrzések végrehajtása ténylegesen 24 óra időtartamban, valamennyi üzemképes sebességmérő készülék bevetésével, az ellenőrzési helyszínek megválasztása vonatkozásában a lakosság előzetes bevonásával, fokozott közlekedésbiztonsági kommunikációval, az eredmények ismertetésével stb.).
A ROADPOL 2021-ben új logót adott az egyik legsikeresebb kampányának. Több alternatíva közül a képen látható változatot fogadták el, mely álláspontjuk szerint tökéletesen kifejezi a sebesség dinamikus jellegét, ugyanakkor érzékelteti annak veszélyességét, valamint a baleset bekövetkezésének emelt szintű kockázatát.
A ROADPOL 2022-2024 közötti időszakra kiterjedő stratégiájának négy fő pillére van:
- biztonságosabb utak
- biztonságosabb járművek
- biztonságosabb úthasználók
- biztonságosabb sebesség.
A negyedik pillér tekintetében a ROADPOL a tevékenységét a legfőbb közúti gyilkos, a sebességtúllépés elleni fellépésre, valamint a kapcsolódó közlekedési szabályok megtartására összpontosítja. Az abszolút és relatív gyorshajtások visszaszorítása elengedhetetlen az Európai Unió hatályos közúti közlekedésbiztonsági programjában megfogalmazott célkitűzések teljesíthetősége szempontjából, a lakott területen belüli és kívüli utakon egyaránt (cél: a közúti halálozások és súlyosan sérültek számának felére csökkentése 2019 és 2030 között). Az előzőekre tekintettel a ROADPOL úgy kíván hozzájárulni a közösségi célkitűzések teljesítéséhez, hogy évente két alkalommal egy-egy hétig tartó európai szintű „Speed” sebességellenőrzést, valamint – az első „SpeedWeek” időtartamán belül egy alkalommal 24 órás folyamatos Speedmarathont szervez. A tapasztalatok azt igazolják, hogy ezek a páneurópai, határokon átnyúló, esetenként a szomszédos országok tisztcserés együttműködésével is járó közlekedésrendészeti műveletek nagy hatékonyságúak, és a közúti ellenőrzések „legjobb gyakorlatai” közé tartoznak.
Az ismert tervek szerint a ROADPOL a Speedmarathont az elkövetkezendő években is a napirendjén tartja. Mindezt a közlekedésrendészeti szakmai szempontok is indokolják, hiszen a Speedmarathon kezdetektől fogva a gyorshajtások visszaszorításának és a közlekedők tudatformálásának egyik kiváló eszköze, mely tavaszi megszervezése az európai-szintű közúti ellenőrzések állandó részét képezi – immár egy évtizede.
(Folytatjuk)
G.I.