„A fejem már sokkal előrébb jár”

  • A sztár annyira elfoglalt, hogy mire kiszáll az autóból a feje már sokkal előrébb jár.
  • Használja ki a vezetéssel töltött időt, tanuljon nyelveket! Avagy inkább figyeljen a vezetésre?
  • Az utóbbi időkben nőtt az egyszerű figyelmetlenségre visszavezethető balesetek száma.

A kép illusztráció.

Ismét megbüntették az egyik nagy kereskedelmi televízió csinos sztárját – adta hírül egy nagy példányszámú bulvárlap, a hölgy közösségi médiaoldalán közzétett posztjára hivatkozva. Amiből az is kiderült, hogy a sztárnak amúgy van olyan applikáció a telefonján, amivel pár gombnyomással rendezhetné a parkolási díjat, de annyira rohanósak a napjai, hogy mire kiszáll a kocsiból, fejben már sokkal előrébb jár és elfelejti elindítani az órát. Mire észbe kap már vagy késő vagy nem.

Olcsó poén lenne azt tanácsolni a csinos sztárnak, hogy talán programozza át magát, és még az előtt indítsa el az órát, hogy kiszállna az autójából. Az is, hogy vigyázzon, mert egyszer még elveszti a sokkal előrébb járó fejét…

Persze pontosan tudjuk, hogy a közlés célja nem a meakulpázás a fizetés nélküli parkolás miatt, még csak nem is mások figyelmeztetése „vigyázzatok, sokba kerülhet, ha nem indítjátok el időben az órát”.

Egyszerű közösségimédia-marketingfogás volt a részéről közzétenni, hogy hosszú idő után újra, de amúgy már sokadszor megbüntették. Hihi, haha…, de írtak, beszéltek róla egy olyan témával kapcsolatban, ami bárkivel megesik ugyebár, és ez a lényeg.

Ugyanolyan reklámfogás volt az övé, mint amikor nyelviskolák hirdetik az otthoni nyelvtanulásra kifejlesztett csomagjaikat. „Hallgathatod otthon, munkában, sportolás vagy éppen vezetés közben”. Vagy amikor újságok, különböző műsorok hirdetik a podcastjaikat – csak másfél perc, akár vezetés közben is meghallgatható.

Használja ki hasznosan az autóban töltött időt. Tanuljon vezetés közben! – hirdetik a reklámok.

Mintha nem az lenne vezetés közben a leghasznosabb, ha a sofőr a vezetéssel töltené az időt. Nagyobb biztonságban lenne minden közlekedő.

Nemrég egy vezetés közbeni tanulást szorgalmazó posztra reagáltam a Facebookon, hogy talán nem kellene vezetés közben komoly odafigyelést igénylő dolgokat úgy reklámozni, hogy azzal hasznosan töltheti az időt vezetés közben, mert veszélyes lehet. Erre egy parlamenti képviselő rám írt, hogy ilyen alapon akkor az utasával se beszélgessen, mert az is elvonja a figyelmet a vezetéstől.

Illendőségből nem reagáltam rá, pedig kellett volna, de nem láttam értelmét belebonyolódni, hogy mennyire vonja el a figyelmet a csacsogó gyerek, a szokványos témákról beszélő férj/feleség és így tovább, mint egy tananyag, film vagy hasonlók. Visszaírhattam volna, hogy nő a figyelmetlenségre visszavezethető balesetek aránya a sérüléses esetek között a rendőrség statisztikái szerint. Az olyan eseteké, amikor a vétkes sofőr nem hajtott gyorsan, nem ivott, még csak az előzés és a kanyarodás szabályait sem hágta át jelentősebben, mint bárki más bármikor – hogy csak a legfőbb baleseti okokat említsük – és mégis megtörtént a baj. Nem kellene még növelni a figyelemelterelő dolgok számát az autóban, van így is épp elég.

De, hát a képviselőnek is kell a lájk a Facebookon.

Gyanítják a rendőrök, hogy az ilyen esetekben a sofőr telefonált, vetett egy pillantást a saját vagy az utasa mobilján futó filmre, de a könnyebb sérüléssel járó esetekben ez nem bizonyítható, ha csak a sofőr be nem vallja, de arra nemigen van példa. Marad magyarázat gyanánt a „nem tudom mi történhetett” és az „egy pillanatra nem figyeltem”.

Márpedig még városi sebesség mellett is elég lehet egyetlen pillanat is ahhoz, hogy megtörténjen a baj. Még harmincas tempónál is megtesz vagy nyolc métert egy autó egyetlen másodperc alatt…

Ezért mondják a közlekedésbiztonsági szakemberek, hogy az autó nem a tanulás, nem az elmélyült gondolkodás, de még csak nem is a fontos családi döntések meghozatalának a színtere, legalábbis, ha az vezet, akinek tanulni, gondolkodni, döntenie kell!

A nagy kereskedelmi televízió csinos sztárjának posztjában nem is az elgondolkodtató, hogy nem fizetett a parkolásért. Az ő zsebe bánja. Sokkal inkább az, amit a rohanós napjairól írt. Hogy mire kiszáll a kocsiból fejben már nincs is ott. Vajon, akkor hol van, amikor még benne ül? Amikor még mozog az autó? Mire fókuszál? Hol van a figyelme?

Ez persze nemcsak a közösségi médiareklámoktól is függő sztárok sajátja. Sok család autózás közben beszéli meg a nap eseményeit, hogy mi lesz a vacsora, milyen jegyeket kapott a gyerek. Ezek még az egyszerűbb esetek. Bár vannak, akiknek már az ilyen lightos témák mellett is kihívást jelent a vezetésre koncentrálni. Ők azok, akik még a dugóban is vészfékezéssel képesek megállni egy centire az előttük haladó mögött, mert csak az utolsó pillanatban veszik észre, hogy az már nem mozog.

Kezdődik a tanév. A tapasztalatok szerint beletelik egy kis időbe, amíg autósok, gyalogosok, motorosok és kerékpárosok megszokják a korábbinál jóval nagyobb forgalmat. Ilyenkor különösen veszélyes, ha egy autóvezető fejben már jóval előrébb jár, mint ahol éppen vezet.

Sokan félreértik a KRESZ azon rendelkezését, miszerint a gépjárművezetőnek vezetésre alkalmas állapotban kell lennie, amikor volán mögé ül. Ez nemcsak azt jelenti, hogy ittasan vagy drogok hatása alatt tilos vezetni, csupán a törvény e két magatartást nevesíti büntetendő magatartásként.

Azonban elvileg az sem ülhetne volán mögé, aki hulla fáradt, aki a vezetési képességét hátrányosan befolyásoló gyógyszert szed, vagy beteg, lázas, képtelen koncentrálni. Vagy bármi más okból fejben nincs ott, ahol lennie kellene. Sok ismerősöm, újságírók, menedzserek azért nem vezetnek – inkább a közösségi közlekedést használják, taxiznak vagy aki teheti olykor sofőrt fogad –, mert tudják magukról, hogy képtelenek lennének biztonságosan közlekedni.

„Elég veszélyes vagyok én gyalog is”, mondta egyikük a minap. Mondjuk ő nem a nagy kereskedelmi tévé csinos sztárja, nem is posztolta még ki a Facebookra, hogy ha máshol jár az agyam nem vezetek. Pedig kellenének ilyen posztok is. Amik a felelős közlekedést népszerűsítik.

F.Gy.A.