A gyerekek másképp sérülnek

  • Csatlakozz! – Szövetségeseket keres a rendőrség a biztonsági öv és a gyermekülés használatának ösztönzésére.
  • Hiába jelentették be jó előre az akciókat, két hét alatt 35 ezren buktak le, mert nem kapcsolták be a biztonsági övet.
  • Országosan 520 gyermek utazott védtelenül a családi autóban, amikor a rendőrség éppen ellenőrzést tartott.

Sokkoló adatok hangzottak el az Országos Rendőr-főkapitányság és a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet közös sajtótájékoztatóján. Tavaly 134-en haltak meg közúti közlekedési balesetekben Magyarországon azért, mert nem használták a biztonsági övet. Nagy valószínűséggel még ma is élhetne a többségük, ha bekötik magukat.

Négy gyermek is volt a balesetekben elhunytak között, akiket a szüleik nem, vagy nem megfelelően rögzítettek az életkoruknak megfelelő gyermekbiztonsági rendszerben. Amennyiben gyermekülésben utaztak volna, jó eséllyel még ma is élnének ők is.

Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője elmondta, hogy 2022-ben országosan mintegy háromezer súlyos sérültet regisztráltak – köztük ezer gyermeket –, akik nem szenvedtek volna súlyos sérüléseket, vagy csak kevésbé súlyosan sérültek volna meg, ha használják a biztonsági övet, illetve gyermekbiztonsági rendszerbe csatolva utaznak.

Miként arról lapunk is beszámolt, az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottság tavaly felmérette milyen arányban használják a magyar autósok a biztonsági övet. Óberling József a Heim Pál Gyermekkórházban tartott sajtótájékoztatóján elszomorítónak mondta a kutatás megállapításait. Az első ülésen az utasok 88, a hátsókon 57 százaléka használta a biztonsági övet. A gyermekeknek pedig csupán a 60 százaléka utazott szabályosan használt gyermekbiztonsági rendszerben.

Történik ez annak ellenére, hogy Magyarországon az első üléseken 1976, hátul 1994 óta kötelező bekapcsolt biztonsági övvel utazni a személygépkocsikban. A gyermekeket pedig 2002 óta gyermek biztonsági rendszerben kell utaztatni.

Februárban és márciusban is egy-egy hetes közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség kifejezetten a passzív biztonsági eszközök (az öv és a gyermekülés) használatának ellenőrzésére. Mindkettőt előre bejelentették. Hiába. A két akcióban összesen 35 ezer embert bírságoltak meg azért, mert nem használták a biztonsági övet, további 520 sofőrt pedig azért, mert a gyermeküket nem vagy nem megfelelően rögzített gyermekülésben utaztatták.

Óberling hozzátette: „Még el sem kezdődött a szezon, máris 80 motoros akadt fenn a rendőrségi ellenőrzéseken, mert bukósisak nélkül motoroztak”.

Később a lapunk kérdésére az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője elmondta, a rendőrség továbbra is teszi a dolgát, a jövőben is rendszeresen lesznek olyan akciók, amelyeket kifejezetten a passzív biztonsági eszközök használatának ellenőrzésére rendelnek el. De nemcsak a célzott akciók keretében, hanem minden rendőri intézkedés során kiemelt figyelmet fordítanak majd az öv és a gyermekbiztonsági rendszerek használatának ellenőrzésére.

Óberling József hangsúlyozta: „A biztonsági öv és a gyermekbiztonsági rendszerek használata elengedhetetlen a balesetek következményeinek enyhítése érdekében, így a halálos áldozatok és a súlyos sérültek számának csökkentéséhez. Ha csak tíz százalékkal magasabb lett volna tavaly a biztonsági övet szabályosan használók aránya, 65-tel többen élték volna túl az őket ért balesetet.”

Mint ismert, Magyarország kormánya is csatlakozott az Európai Unió célkitűzéséhez, miszerint 2030-ra a 2020-as szint felére kell csökkenteni a közlekedési balesetek halálos áldozatainak a számát, 2050-re pedig el kell érni, hogy közlekedési balesetben lehetőség szerint senki nem haljon meg az utakon. Ezért azonban még sokat kell tenni. És az övhasználat arányának növelése a legolcsóbb, legkézenfekvőbb intézkedés e cél érdekében – végül is évtizedek óta hatályos szabályokról van szó.

Azonban – mint azt a tavalyi felmérés is bizonyítja – a rendőri szigor nem elég. Az ORFK ezért szövetségeseket keres.Csatlakozz! elnevezéssel országos kampányt indítanak, amihez társakat, támogatókat keresnek a biztonsági öv használat fontosságának hangsúlyozására, a balesetek számának csökkentése és a megmentett életek arányának növelése érdekében.

E kampány nyitányaként állt a sajtó elé Óberling ezredessel közösen dr. Nagy Anikó PhD., a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet főigazgatója, aki elmondta: orvosaik naponta látják milyen következményekkel járnak a balesetek, amikor a gyermeket nem megfelelő gyermekbiztonsági rendszerben utaztatták.

Elszomorító, mondta, hogy miközben mind korszerűbbek és biztonságosabbak a gépjárművek, számtalan féle-fajta, színű, anyagú, divatos biztonsági gyermekülés kapható kereskedelmi forgalomban, még mindig sokan vannak, akik ennek ellenére sem élnek a lehetőséggel, hogy nagyobb biztonságot teremtsenek a gyermeküknek. Nem szerzik be a megfelelő gyermekülést vagy, ha be is szerzik, nem kötik be az előírásoknak megfelelően a gyermeküket. Arra is van példa, hogy a gyermeket bekötik, csak magát az ülést nem rögzítik az előírásoknak megfelelően a gépjárműben.

„A biztonsági öv is okozhat sérüléseket baleset vagy akár csak egy hirtelen erős fékezés esetén is. Azonban, ha nincs bekötve a gyermek, mondjuk ki nyíltan: ki fog repülni az autóból és akár meg is halhat!”, mondta dr. Nagy Anikó. Később arra figyelmeztetett, hogy a figyelmetlenség is okozhat tragédiát.

A Heim Pál kórházban elképesztő esetekkel találkoznak az orvosok. Megtörtént, hogy a kisbabát az első ülésen utaztatták egy neki való babaszállítóban, csak éppen elfelejtették kikapcsolni az anyósülés előtt a légzsákot. Egy ilyen hiba akár a gyermek életébe is kerülhet – mondta a főigazgató.

A közlekedési balesetekben elhunyt gyerekek többsége 15-19 éves, de mint dr. Nagy Anna elmondta, sajnálatos módon nő a kisiskolás és a csecsemőkorú áldozatok és kórházi ellátásra szoruló sérültek száma is.

Jenei Zoltán országos kórházi főigazgató a sajtótájékoztatón bejelentette: az ORFK és a Heim Pál kórház együttműködéséhez hamarosan más kórházak is csatlakoznak majd. Érdekük ugyanis, hogy minél kevesebb gyermek sérüljön meg és szoruljon kórházi ellátásra közlekedési balesetek miatt. Jenei ezért különösen fontosnak tartja, hogy az orvosok, az egészségügy is vegyen részt abban a felvilágosító-figyelemfelhívó kampányban, melynek keretében az övhasználat fontosságára, illetve a passzív biztonsági rendszerek mellőzésének következményeire figyelmeztetik a szülőket és a gyerekeket egyaránt.

Dr. Ringwald Zoltán, a Heim Pál kórház Sebészeti és Traumatológiai Osztályának osztályvezető főorvosa személyes tapasztalatai alapján beszélt arról, hogy a gyermekeket igenis súlyosan érintik a baleseteket. Hozzátette, „fogalmunk sincs mit visz haza a gyerek a kórházi kezelés után”.

„A felnőtteknél »nem divat« pszichológus vagy más szakember segítségét kérni a baleset okozta trauma feldolgozásához, vélhetően emiatt alakult úgy, hogy ma még a gyermekek lelki sérüléseinek kezelésére sincs protokoll. Még mi magunk sem vagyunk felkészítve rá”, mondta a főorvos.

Sok szempontból különböznek a balesetet szenvedett gyerekek a felnőttektől. Ringwald Zoltán úgy fogalmazott: minél kisebbek, annál kevésbé tudják elmondani mi fáj nekik, pontosan hol és mit éreznek a testükben. A csontjaik rugalmasabbak a felnőtteknél, nehezebben törnek. Ettől azonban még lehetnek belső sérüléseik. Ezért kell őket a felnőtteknél hosszabb ideig megfigyelés alatt tartani, még akkor is, ha azt mondják, nem fáj semmijük – tette hozzá.

„Ha a gyereknek nincsenek fájdalmai, hajlamos folytatni az életét ott, ahol a baleset félbeszakította”, mondta később a főorvos. Ettől még lehetnek kezelést igénylő sérülései.

Másképp gyógyulnak a gyerekek, és másfajta kezelést is igényelnek, hiszen még növésben vannak. A felnőtteknél alkalmazott műtéti módszerek náluk nem alkalmazhatók. Emellett az orvosok mindinkább felszívódó anyagokat használnak a beavatkozásokkor, hogy ne kelljen később újabb és újabb műtéteknek kitenni a gyermekeket.

Van még egy különbség gyermek és felnőtt sérültek között, amiről kevés szó esik, pedig rányomhatja a bélyegét a gyerkőcök életére. Ringwald Zoltán azt mondta, a gyermekekkel foglalkozó sebészek olykor már a plasztikai sebészet határát is átlépve mindent megtesznek annak érdekében, hogy a balesetnek, vagy az amiatt szükségessé vált műtéteknek a lehető legkevesebb nyoma maradjon.

„Nehézséget okozhat a gyermeknek akár egyetlen, az arcán lévő heg is. Később az ilyen és hasonló gyermekkori traumák – mind maga a baleset okozta sokk, mind annak következményei, ha nem kezelik őket megfelelően – életük végéig elkísérhetik a sérülteket. És történik mindez majd azért, mert gyerekkorukban egy felnőtt úgy döntött, nem bajlódik a gyermeküléssel, amikor csak pár kilométert fognak autózni.”

Ringwald Zoltán azt mondta, ezek mind elkerülhetők, ha a gépkocsiba ülve bekapcsolják a biztonsági övet, ha gyermekülésben utaztatják a szülők az apróságot. Ha reflexmozdulattá válik az öv bekapcsolás és az is, hogy amíg szükséges gyermekülésbe pattannak a fiatalok.

F.Gy.A.