A gyors megállás trükkje

  • Hogyan lehet felére csökkenteni a féktávot?
  • A recept: jó abroncsok, jó fékek, jó üléspozíció.
  • A jó vezetőülés nem nyugszék, hanem beavatkozási pont.

Nyár végétől tavasz kezdetéig lényegesen romlanak a közúti közlekedés feltételei. Kevesebb a fény, több a nedvesség, nehezebb megállni. Márpedig ugyanazok a szabályok érvényesek télen-nyáron: a zebrán átkelő gyalogos, a kikanyarodó kerékpáros, a nem belátható kanyarban előbukkanó autó előtt meg kell állni.

Azt a távolságot, amelyet egy jármű megtesz a fékre lépéstől a megállásig, tényleges féktávnak nevezzük. Ez a távolság számos tényezőtől függ, az út állapotától, a fék teljesítményétől és az erőtől, amellyel a féket működtetik.

Az ADAC szakértői szerint normál fékezés esetén a féktávolság úgy becsülhető meg, hogy ha a jármű 50 km/h-s sebességgel halad, akkor 25 méteres fékúttal kell számolnunk. Csakhogy a féktáv különbözik attól a távolságtól, amelyen a jármű ténylegesen megáll. Ez az útvonal a következőképpen épül fel: reakcióidő+féktáv= fékút.

A fékút azért lényegesen hosszabb, mint a féktáv, mert amíg a sofőr rálép a fékpedálra, és erőt fejt ki, időbe telik. A járművezetőknek körülbelül 0,8-1,2 másodpercre van szükségük a reagáláshoz. A jármű ez idő alatt fékezés nélkül halad tovább.

Mivel a féktáv nagymértékben függ attól, hogy a vezető normálisan fékez-e, vagy vészfékez, a következő hüvelykujjszabály érvényes: a vészfékezés akár a felére csökkentheti a féktávot. 50 km/h-s sebességnél vészfékezés esetén a féktáv 25 méterről körülbelül 12,5 méterre rövidülhet.

A hatékony vészfékezéshez az kell, hogy a vezető a féknyomást a lehető leggyorsabban és legnagyobb erővel növelje. Ugyanis a másodperc töredéke alatt eldől, hogy mekkora lesz a fékút. Ebből a szempontból a vezetőülés helyes beállítása kulcsfontosságú. Meredek háttámlával, a volánhoz közel húzott üléssel tud a vezető a leghatékonyabban reagálni a vészhelyzetre. Jól beállított üléssel még a kisnövésű emberek is képesek elegendő erőt kifejteni a fékpedálra.

Ha csúszósabbak az utak, nagyobb távolságot kell tartani az előttünk haladó járműtől. A városokon és a lakott területeken belül körülbelül három autó hosszát, azaz körülbelül 15 métert. Autópályákon és országutakon 100 km/h-es sebességhez körülbelül 50 méterre van szükség. Ha a látási viszonyok rosszak, vagy az út csúszós, a legjobb, ha kétszer nagyobb távolságot tartanak, vagyis 100 km/h-es sebességhez 100 métert.

N.V.