A hangtalan járművek veszélyei
- A kisgyermekek gyakran a hangokra hagyatkoznak a járművek jelenlétének, sebességének és elhelyezkedésének megítélésében.
- A kicsik a szüleiktől kapják az első közlekedési ismereteket, de az e-autók, e-biciklik és e-rollerek tömeges megjelenése a szülőknek is újdonság.
- Egyre több az e-jármű a nagyvárosokban, és ezzel párhuzamosan, brit adatok szerint, növekszik a kiskorú gyalogosok súlyos és halálos baleseteinek a száma.
Különösen a nagyvárosokban nevelkedő gyermekekre szó szerint életveszélyt jelent a közlekedés az utcán. A szülők persze tisztában vannak ezzel, és azt is tudják, hogy csak akkor lehet engedni egy gyerek önálló közlekedését még akár a lakóhelye közvetlen közelében is, ha járdáról lelépés legfontosabb szabályait a kicsik nagy biztonsággal megtanulták és alkalmazni is tudják. A baj csak az, hogy a közlekedés olyan gyorsan változik, amire a szülők sem tudnak megfelelően reagálni.
A brit Brake közúti közlekedésbiztonsági jótékonysági szervezet vezérigazgatója szerint – akinek szavait a Yahoo Life idézte – megdöbbentő, hogy az elmúlt években nőtt azoknak a gyerekeknek a száma, akik meghaltak vagy súlyosan megsérültek közúti balesetekben.
A szülők megértik a gyermekek biztonságának jelentőségét az utakon, és valószínűleg tovább adják az ő szüleiktől kapott jó tanácsokat. Csakhogy történt néhány fontos változás közlekedésbiztonsági kihívások terén az utóbbi években, amelyekkel a felnőtteknek és a gyerekeknek is tisztában kellene lenniük.
Az egyik szakértői csoport a brit közúti balesetek elemzése során arra megállapításra jutott, hogy a hibrid és elektromos autók nagyobb valószínűséggel ütik el a gyalogosokat, mint a benzines vagy dízelmotoros járművek, különösen a nagyvárosokban.
Bár nem teljesen világos, hogy a környezetbarát autók miért veszélyesebbek, a kutatók azt gyanítják, hogy számos tényező okolható, beleértve azt a tényt, hogy a járművek sokkal csendesebbek, mint a belsőégésű motoros autók, így nehezebb füllel érzékelni őket.
Nicola Christie közlekedésbiztonsági professzor a Guardiannek elmondta, hogy az emberek, különösen a gyerekek, gyakran a hangokra hagyatkoznak a járművek jelenlétének, sebességének és elhelyezkedésének megítélésében. – Ha ezek a jelzések hiányoznak, az nagyon problémás lehet a forgalmas városi területeken élők számára – mondta. A veszély súlyosbodhat a rossz látásélességgel rendelkező embereknél, vagy olyan gyermekeknél, akik nehezen tudják megítélni a járművek sebességét és távolságát.
Az e-robogók és e-biciklik jelenléte tovább bonyolíthatja a felnőttek által a gyerekeknek adott közlekedésbiztonsági tanácsokat. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács szerint az e-robogók használatának növekedése hozzájárult a közúti balesetek számának növekedéséhez. Az e-robogósok leginkább a gyalogosokra jelentenek veszélyt.
Ezeket a változásokat szem előtt tartva a szülőknek hozzá kell igazítaniuk, amit a gyerekeknek az utakon való biztonságról tanítanak.
A közúti biztonság fontos életkészség, amelyet a szülők már nagyon korán elkezdhetnek tanítani a gyerekeknek – magyarázta Caitlin Taylor, a Royal Society for the Prevention of Accidents (RoSPA) közlekedésbiztonsági menedzsere. Ezt megtehetik iskolába, boltba vagy parkba menet, vagy csak sétálva a környéken. Az is elengedhetetlen, hogy a szülő jó példát mutasson a gyerekeknek azzal, hogy mindig biztonságosan kel át az úton, és soha nem kockáztatja a biztonságát.
Mindannyian emlékszünk arra, hogy a szüleink megtanították nekünk a járdáról lelépés szabályait, de a mai szülőknek figyelembe kell venniük, hogy az utakon közlekedő járművek megváltoztak, és ez azt jelenti, hogy a mai utak új veszélyeket jelentenek a gyermekeknek és persze a szüleiknek is.
N.V.