A határtalan sebesség bűvöletében

  • A sebességkorlátozás nélküli német autópályákon sem száguldozik mindenki. A többség – 83 százalék – nem lépi át a 130 km/h-s tempót.
  • A most távozó német kormánykoalíciónak kezdetben egyik nagy vitája volt, hogy ne szüntessék-e meg a szabadon száguldás lehetőségét.
  • A mind a mai napig létező korlátozásmentes autópályát valójában csak az autósok egy százaléka használja ki. De a többi 99 százaléknak fontos, hogy ha akarná, megtehetné.

Háromhengeres, ezer-ezerkétszáz köbcentis benzinmotorok és meghatározott hatótávolsággal rendelkező villanyjárgányok adják a manapság forgalmazott személygépkocsik túlnyomó többségét Európában. Egyik sem az hajtás, amelyet hosszú távú száguldásra terveztek volna. Egyes vélemények szerint éppen ez az oka annak, hogy a német piacon miért fogynak sokkal lassabban az akkumulátoros járművek, mint az előzetesen prognosztizálták.

Mert a német autóst arra tanították évtizedeken keresztül, hogy az a jó autó, ami a végtelen autópályákon tartósan nagy sebességgel képes közlekedni. Ezért vásároltak arrafelé sokkal több 200 km/h-s sebesség feletti utazásra képes autót, mint Európa vagy a világ más részein. És ezért remegett meg még az egyébként más ügyekben rendkívül eltökélt zöld politikusok keze is, amikor az AutoBahn sebességkorlátozásáról kellett volna szavazni.

A vita a német autós ember lelkéről szólt, és nem az esetleges korlátozás valóságos közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi hozadékáról.

Mert a hétköznapi valóság az, hogy csak nagyon kevés autó halad az elméleti sebességhatárnál sokkal gyorsabban a korlátozás nélküli német autópályákon. Az Instituts der deutschen Wirtschaft (Német Gazdasági Intézet, IW) tanulmánya szerint a járművek átlagosan 113,5 kilométer/órás sebességgel haladnak, és túlnyomó többségük, 83 százalékuk a 130 km/h-s sebességkorlátozás alatt marad.

A tanulmány az észak-rajna-vesztfáliai sebességkorlátozás nélküli autópálya-szakaszokon lévő sebességmérő pontok adatait elemezte. Összesen csaknem kétmilliárd jármű sebességét vették figyelembe, amelyet 2024 nyarán négy hónapon keresztül mértek.

Persze nem igaz, hogy már senki nem kergeti meg a sportkocsiját vagy grandturizmóját. De az igaz, hogy az autók mindössze egy százaléka – mintegy 20 millió jármű – haladt 160 km/h-nál gyorsabban a megfigyelt időszakban. A nagy sebességgel autózók száma hétvégén valamivel magasabb volt, mint hétközben. De a tanulmány szerint a legtöbb sofőr még akkor is 100 és 130 km/h között maradt, amikor a forgalom gyér, a látási viszonyok jók voltak.

A szerzők szerint az eredmények általában „a sebesség tudatos megválasztására” utalnak. A korábbi évek vizsgálataihoz képest az átlagsebesség kissé csökkent. A tudósok szerint ennek lehetséges oka az útépítések számának növekedése.

Az eredmények fényében az intézet szakértői eltúlzottnak tartják a sebességkorlátozásról szóló politikai vitát. A korlátozás nélküli száguldás valójában csak kevesek mindennapi problémája. De a német gondolkodásmód ismeretében a többségnek is fontos, hogy ha akarná, megtehetné.

N.V.