A héten hajtson kicsit lassabban!

  • Vasárnapig sebességmérési akciót tart a rendőrség, lesz olyan időszak amikor kettőt is.
  • Az akciók ugyan lassítják a forgalmat, de így is százak akadnak fenn az ellenőrzéseken.
  • Nálunk is beleszólhatnak az emberek, hogy hol állítson fel a rendőrség mérési pontokat.

A magyar rendőrség is részt vesz az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (ROADPOL) vasárnapig (március 27-ig) tartó Speed elnevezésű fokozott közúti ellenőrzési akciósorozatában. Magyarország egész területén fokozott sebességellenőrzésre lehet és kell is számítani az akció ideje alatt. Azt, hogy pontosan mikor és hol mérnek sebességet, a rendőrség nem hozza nyilvánosságra, ahogy 2018 ősze óta máskor sem.

S ha ez még nem volna elég: március 24-én reggel hattól másnap reggel hatig úgynevezett 24 órás „Speedmaratont” is tartanak. Ez az akció is az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata, a ROADPOL kezdeményezése volt, amihez a magyar rendőrség már csak azért is csatlakozott, mert Magyarországon a személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek közel harmada a vizsgálatok szerint gyorshajtás miatt következik be.A Speedmarathon ötlete egyébként Németországból származik, Észak-Rajna-Vesztfália szövetségi állam dolgozta ki. Ott már a kezdetektől a helyi közösség is beleszólhatott abba, hogy hol állítson fel a rendőrség sebességmérő pontokat.

Már nálunk is megkérdezi a rendőrség a polgárokat, hogy szerintük hol lenne indokolt a sebességmérés. (A mostani ellenőrzések helyszíneire március 8-14 között lehetett javaslatot tenni.)

Azonban már nálunk sem csak az akciók alatt lehet javaslatokat tenni a rendőrségnek, hogy hol csaphatna le a notórius gyorshajtókra. Lapunkban többször írtunk már arról, hogy a helyi rendőrség folyamatosan monitorozza a lakossági panaszokat, bejelentéseket, ellenőrzi az ott élők szerint veszélyes utakat, csomópontokat, és ha a szakemberek szerint is aktívabb közlekedésrendészeti jelenlétet indokolt az adott területen, alkalomszerűen totális ellenőrzéseket tartanak az adott körzetekben.

A német ötletet nagy lelkesedéssel fogadták Európa szerte, és hasonlóan a korábbi évekhez, az idén is valamennyi ROADPOL-tagállam alkalmazza. Nemcsak nálunk, Európa szerte a legfőbb baleseti ok, és baleseti halálok is egyben a gyorshajtás. Ahhoz pedig, hogy legyen esély megközelíteni az Európai Unió által kitűzött célt, miszerint 2050 után senki ne haljon meg közlekedési balesetben az utakon, radikális intézkedésekre van és lesz is még szükség.

Speedmarathon és az ahhoz hasonló kampányszerű közlekedésbiztonsági akciók megítélése ennek ellenére a szakemberek között sem egységes. A police.hu korábbi cikke szerint évekre visszamenően a tapasztalatok azt mutatják, az ilyenkor ellenőrzött járművezetők 95 százaléka megfelelően választotta meg haladási sebességét, ami sokak szerint kétségessé teszi, öt százaléknyi gyorshajtóért megéri-e ez a nagy felhajtás.

Nem lehet tudni persze, hogy ez az eredmény annak tudhat-e be, hogy a rendőrség, ahogy a ROADPOL akcióihoz csatlakozó más országokba is előre bejelenti az országos sebességmérések időpontját, vagy mert amúgy is fegyelmezettebbek a közlekedők, ha a sebességhatárok betartásáról van szó, mint azt a közvélekedés tartja róluk. Félő, hogy az első állítás az igaz.

A képet tovább árnyalja még, hogy sok baleset, amit a vizsgálatok végül a sebesség nem megfelelő megválasztására vezetnek vissza, nem azért következik be, mert az érintett sofőrök közül valaki túllépte a megengedett sebességhatárt. Sok esetben a baleset valódi oka a relatív gyorshajtás, amikor is a sofőr nem az út- és látási viszonyoknak, vagy nem az autója és saját képességeinek (tudásának) megfelelően választotta meg a járműve sebességét.

A relatív gyorshajtókat viszont nem lehet sebességméréssel kiszűrni a forgalomból – sokan elsősorban ezzel kérdőjelezik meg a Speedmarathon és a hozzá hasonló akciók értelmét. Csakhogy a tapasztalatok azt mutatják, hogy az előre bejelentett sebességmérési akciók alatt valamelyest csökken az átlagsebesség az utakon. Valószínűleg azok is lassabban és körültekintőbben vezetnek ilyenkor, akik máskor esetleg még a megengedett sebességhatárt sem tartják tiszteletben.

Ezzel együtt lapunkban is többször beszámoltunk már olyan ellenérzésekről is, amikor hiába volt az előzetes figyelmeztetés – Országos sebességmérési akció lesz! – mégis százával buktak le az autósok. Ennél többet azonban sem a média, sem a rendőrség nem tehet. Mi most is szólunk: vasárnapig, bárhol bármikor számítani kell sebességmérésre. Emellett a rendőrség arra is figyelmeztet, hogy „március 24-én 6 órától 2022. március 25-én 6 óráig, ténylegesen 24 óra időtartamban a rendelkezésre álló valamennyi Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pont használatban lesz”.

Bár a rendőrség erre külön nem tért ki, szólunk: Senki nem higgye azt, hogy ha észrevett egy sebességmérő pontot és még időben lassított előtte, utána már tövig nyomhatja a gázt. Meglehet, hogy pár kilométeren belül egy másik mérőpontot létesítettek. Emellett, az akció idejére sem küldik szabadságra a Pofátlan(TAN)ítókat. A civilnek látszó, nagy teljesítményű és mindenféle mérő és rögzítő berendezéssel felszerelt rendőrautók továbbra is, az akció ideje alatt is bárhol és bármikor feltűnhetnek!

F.Gy.A.